2 361 426 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Vad menar du?Handyman 1 skrev:
Vilken ökning av dödsfall avser du?
Och varför skulle man inte veta orsaken till det?
Det är väl ingen som applåderar Sveriges mörka statistik över antalet döda? Tvärt om så är detta vårt stora misslyckande. T o m Tegnell betonar detta misslyckande.tompax skrev:
Det är lite roligt med den här eftersläpningen av dödsfall, att varje dag rapporteras det siffror, vilka eventuellt kan tyckas låga och folk applåderar över hur bra detta sköts av FHM, men sedan längre fram, när det rapporteras lite högre siffror som inte dyker upp i staplarna så är förklaringen att dessa skall fördelas på tidigare, redan passerade datum, och folk applåderar därför över hur bra detta sköts av FHM, eftersom "96" döda minsann inte gäller för dagen, utan det är bara eftersläpning.
Det är väl inget konstigt att man avråder eftersom man inte på förhand vet vad som händer med folkhälsan om folk masstestar sig, vi kanske får falsk-positiva som sprider smittan helt i onödan?Claes Sörmland skrev:
Man får såklart testa sig om man vill. Bara boka en tid och göra det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Har du någon evidens som stödjer att enskildas testning negativt skulle påverka folkhälsan?sunnis skrev:
Hittade nu att Tegnell erkänner att testerna har 99.6% specificitet, men nu till vad han säger:
Här säger han nästan rakt ut att det är påverkan på människors beteende som är problemet. Men ändå inte...Företagen hävdar att de ger tillförlitliga svar på individnivå, med valideringar på nästan 100 procent?
– Ja, det är säkert sant. De kan visa vilka som har antikroppar. Frågan är vad de här antikropparna betyder för hur individen kan bete sig och risker för individen och dens omgivning. Det är där som kunskapen i världen inte riktigt har landat än, säger Tegnell.
Man behöver ju i och för sig inte känna folk, för att se att vissa är nöjda med "dagens skörd", fast i omvänd ordning, dvs. "dagens dåliga(låga) skörd" om man nu skall uttrycka det lite sarkastiskt.BirgitS skrev:
För den som inte förstår, så menar jag att vissa verkar vara nöjda med att inte "för många" dog idag, och idag, och idag, ...varje dag
Jag skriver inte alla, jag skriver inte de flesta, jag skriver vissa. Jag skriver inte ens att det sker här på forumet, ifall du skulle känna dig träffad (det var absolut inte riktat mot dig), utan det kan ske på vilka sociala medier som helst egentligen.
Skall vi förenkla det ännu mer för de som fortfarande inte förstår vad jag menar, så syftar jag på de personer som trots allt är ganska nöjda med Sveriges dödsstatistik, dvs. de som nästan blir förbannade på den motsatta gruppen som tycker att det har dött allt för många.
Återigen, inte riktat till någon eller några specifika personer här inne, utan jag bara beskrev vad jag tyckte. Sen tydliggörs det väl i så fall vilka personer som faller inom den grupp jag nämner, för det är väl i regel de som gärna opponerar sig mot en skrivelse som min förra
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Eftersom personal har annat att göra än att rapportera antalet avlidna så blir det fördröjningar i rapporteringen. Här liksom i Tyskland.T Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom en del avlidna inte har rapporterats in under senaste veckan så finns det förstås ingen uppgift om exakt hur många som har avlidit under den senaste veckan eller de senaste 10 dygnen.
Önskar du få en namnlista på personer i hela Sverige, eller hur önskar du att jag skall redogöra för det du frågar efter?T tanaris skrev:
Jag skrev bara allmänt, jag hoppas inte du känner dig träffad, för det var inte meningen. Fast om du känner så, så har inte jag några problem med det heller. Alla är vi olika
Rapporterats de senaste 24 timmarna betyder att siffrorna kommit in i statistiken under de 24 senaste timmarna, det säger inget om när de dog. Det finns länkar tidigare som visar på hur många dagar det dröjer innan dödsfall kommer in i statistiken, rekordet ligger på över en månad.T Thomas_Blekinge skrev:
Dessutom ingår inte alla dödsfall i statistiken heller. Runt 10% saknas.
https://www.svt.se/svttext/webXL/pages/106.htmlBirgitS skrev: