Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Handyman 1 skrev:
FHM säger ju att det är en ökning av dödsfall de senaste dagarna,som dom inte vet orsaken till,4220 döda totalt,4 ggr mer än våra nordiska grannländer tillsammans tex.Framtiden får väl utvisa om vi gjort rätt,bra känns det def inte med de siffrorna.
Vad menar du?
Vilken ökning av dödsfall avser du?
Och varför skulle man inte veta orsaken till det?

P
Läste det nyss på text-tv.(svt)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att ana att träffsäkerheten hos de här testerna i privat regi knappast är särskilt grundligt utredd.
Jo, just de testerna som de privata använder sig av är godkända och de används av vården själva.

Claes Sörmland
tompax tompax skrev:
Det är lite roligt med den här eftersläpningen av dödsfall, att varje dag rapporteras det siffror, vilka eventuellt kan tyckas låga och folk applåderar över hur bra detta sköts av FHM, men sedan längre fram, när det rapporteras lite högre siffror som inte dyker upp i staplarna så är förklaringen att dessa skall fördelas på tidigare, redan passerade datum, och folk applåderar därför över hur bra detta sköts av FHM, eftersom "96" döda minsann inte gäller för dagen, utan det är bara eftersläpning.
Det är väl ingen som applåderar Sveriges mörka statistik över antalet döda? Tvärt om så är detta vårt stora misslyckande. T o m Tegnell betonar detta misslyckande.

• Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, konstig paternalistisk inställning. Myndigheter ska naturligtvis inte ha några synpunkter på om enskilda vill testa sig privat eller inte.

Undrar om det är en vanlig Tegnell-groda eller om FHM verkligen har synpunkter på detta?
Det är väl inget konstigt att man avråder eftersom man inte på förhand vet vad som händer med folkhälsan om folk masstestar sig, vi kanske får falsk-positiva som sprider smittan helt i onödan?

Man får såklart testa sig om man vill. Bara boka en tid och göra det.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Läste det nyss på text-tv.(svt)
I så fall är ju Text-TV så kortfattad och kryptisk att det inte går att veta vad de menar ens. Föreslår att du lyssnar på presskonferensen i stället så blir det nog klarare.

pacman42 pacman42 skrev:
De 96 från igår är inrapporterade på dödsdagen, inte då nödvändigtvis på igår.
Håller inte med. Det sägs typ: 96 dödsfall har rapporterats de senaste 24 timmarna.
FInns inga tillförlitliga siffror som rapporterar dödsfall de senaste 7 dygn, eller 10?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Claes Sörmland
sunnis sunnis skrev:
Det är väl inget konstigt att man avråder eftersom man inte på förhand vet vad som händer med folkhälsan om folk masstestar sig, vi kanske får falsk-positiva som sprider smittan helt i onödan?

Man får såklart testa sig om man vill. Bara boka en tid och göra det.
Har du någon evidens som stödjer att enskildas testning negativt skulle påverka folkhälsan?

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Hittade nu att Tegnell erkänner att testerna har 99.6% specificitet, men nu till vad han säger:
Företagen hävdar att de ger tillförlitliga svar på individnivå, med valideringar på nästan 100 procent?

– Ja, det är säkert sant. De kan visa vilka som har antikroppar. Frågan är vad de här antikropparna betyder för hur individen kan bete sig och risker för individen och dens omgivning. Det är där som kunskapen i världen inte riktigt har landat än, säger Tegnell.
Här säger han nästan rakt ut att det är påverkan på människors beteende som är problemet. Men ändå inte...

tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad du känner för folk som applåderar över dödsfallssiffrorna, jag gör det inte och inte heller någon jag känner.
Man behöver ju i och för sig inte känna folk, för att se att vissa är nöjda med "dagens skörd", fast i omvänd ordning, dvs. "dagens dåliga(låga) skörd" om man nu skall uttrycka det lite sarkastiskt.
För den som inte förstår, så menar jag att vissa verkar vara nöjda med att inte "för många" dog idag, och idag, och idag, ...varje dag :) eller de flesta dagar.
Jag skriver inte alla, jag skriver inte de flesta, jag skriver vissa. Jag skriver inte ens att det sker här på forumet, ifall du skulle känna dig träffad (det var absolut inte riktat mot dig), utan det kan ske på vilka sociala medier som helst egentligen.

Skall vi förenkla det ännu mer för de som fortfarande inte förstår vad jag menar, så syftar jag på de personer som trots allt är ganska nöjda med Sveriges dödsstatistik, dvs. de som nästan blir förbannade på den motsatta gruppen som tycker att det har dött allt för många.

Återigen, inte riktat till någon eller några specifika personer här inne, utan jag bara beskrev vad jag tyckte. Sen tydliggörs det väl i så fall vilka personer som faller inom den grupp jag nämner, för det är väl i regel de som gärna opponerar sig mot en skrivelse som min förra ;) ...fast det kan ju inte jag lastas för :rofl:

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Tror du på allvar att FHM manipulerar statistiken?
Ja. På allvar.

• Haha
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Håller inte med. Det sägs typ: 96 dödsfall har rapporterats de senaste 24 timmarna.
FInns inga tillförlitliga siffror som rapporterar dödsfall de senaste 7 dygn, eller 10?
Eftersom personal har annat att göra än att rapportera antalet avlidna så blir det fördröjningar i rapporteringen. Här liksom i Tyskland.

Eftersom en del avlidna inte har rapporterats in under senaste veckan så finns det förstås ingen uppgift om exakt hur många som har avlidit under den senaste veckan eller de senaste 10 dygnen.

tompax
T tanaris skrev:
Om du inte talar om vilka som applåderar över låga siffror på en söndag är hela din text bara en stor halmgubbe.
Önskar du få en namnlista på personer i hela Sverige, eller hur önskar du att jag skall redogöra för det du frågar efter? :)

Jag skrev bara allmänt, jag hoppas inte du känner dig träffad, för det var inte meningen. Fast om du känner så, så har inte jag några problem med det heller. Alla är vi olika :)

T Thomas_Blekinge skrev:
Rapporterats de senaste 24 timmarna betyder att siffrorna kommit in i statistiken under de 24 senaste timmarna, det säger inget om när de dog. Det finns länkar tidigare som visar på hur många dagar det dröjer innan dödsfall kommer in i statistiken, rekordet ligger på över en månad.

Dessutom ingår inte alla dödsfall i statistiken heller. Runt 10% saknas.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är ju Text-TV så kortfattad och kryptisk att det inte går att veta vad de menar ens. Föreslår att du lyssnar på presskonferensen i stället så blir det nog klarare.
https://www.svt.se/svttext/webXL/pages/106.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.