2 358 731 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja de läser samma nyhetssidor med denna uppgift.T tanaris skrev:
Här är samma på DN sidor
https://www.dn.se/nyheter/expert-finns-risker-med-att-fokusera-pa-italien/
Du får ha vilken agenda du vill hasunnis skrev:
Det beror helt på vad man har för agenda. Tegnell är felciterad angående peaken, det är redan påtalat och det vet alla om vid det här laget. Antingen har du missuppfattat ändå eller så väljer du att missförstå med flit.
Tegnell menade att vi har nått en högsta nivå med de som har blivit smittade i norra Italien och med inkubationstiden inte borde se några nya fall, dock kom det några ytterligare efteråt ändå som kunde härledas vara direkt från Norra italien. I samma intervju så påtalade han att vi sannolikt kommer få en ny smittvåg till Sverige med fall som inte längre kan härledes som direkta eller indirekta från Italien. Sker det så behövs det en upptrappning. Där är vi idag.
Förövrigt, vem är mer kompetent för detta? Eftersom Tegnell och FHM är så kassa så måste det finnas de som har ett bättre track-record med prognoser, det borde ju inte vara så svårt att få fram? Ett globalt problem här i världen verkar just nu vara att ingen riktigt vet vad som kommer hända exakt härnäst. Men det kanske finns de som har en spåkula på riktigt?
Här är en till
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag
Tegnell backar: ”Coronakulmen på måndag eller tisdag”
Han är också läskunnig.G gaidin skrev:
Är du det?
De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige.
Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen.
– Jag var lite för optimistisk, säger han till Aftonbladet.
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället? (Aftonbladets reporter)
– Ja, eller nergången börjar då. (citat Andres Tegnell)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag
optimum skrev:
Där står: "kulmen för alla svenskar som smittats under sportlovsfirandet i Italien". Den kulmen kan vi väl anse vara nådd? Eller fortsätter det att komma in stora mängder sportlovsfirare från Italien?
Källa på vad? Jag ryckte lös en annan mening ur artikeln du länkade till och citerade lösryckta meningar som bevisade din tes.
Som sagt var, Uttalandet om kulmen handlade om hemvändande från Italien, inte antalet smittade totalt i Sverige.
Som sagt var, Uttalandet om kulmen handlade om hemvändande från Italien, inte antalet smittade totalt i Sverige.
Nuläge antal smittade i Sverige
https://c19.se/
635 smittade
Förrgår blev det +96
Igår blev det +144
Idag hittills +135 (klockan 16:39)
Vi kommer troligen passera gårdagens antal (min gissning, ni får gissa vad ni själva vill)
Att observera är att region Stockholm slutat testa misstänkta fall och bara testar inlagda på sjukhus eller tillhör riskgrupp
Antalet kan därför vara fler än vad som redovisas
https://c19.se/
635 smittade
Förrgår blev det +96
Igår blev det +144
Idag hittills +135 (klockan 16:39)
Vi kommer troligen passera gårdagens antal (min gissning, ni får gissa vad ni själva vill)
Att observera är att region Stockholm slutat testa misstänkta fall och bara testar inlagda på sjukhus eller tillhör riskgrupp
Antalet kan därför vara fler än vad som redovisas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llvarlig-bristsituation-pa-kort-och-lang-sikt
Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.
Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.
Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.
Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.
Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
Att det är materialbrist beror på att man inte har beredskapslager. Det är i princip likadant i alla länder och beror på just-in-time-filosofin inom management.P Pumba skrev:[länk]
Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.
Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.
Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
Det är smittskyddsenheterna som går på knäna dvs 1177 och de som står för förberedelserna. Själva vården går inte på knäna, de har knappt några fall alls än.
I Kina slutade man testa alla fall och började räkna fall på kliniska symptom en bit in epidemin. Det är inte meningsfullt att lägga stora resurser på att testa när spridningen nått ett visst skede.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Norge menar att det drar igång på allvar runt maj.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...epidemi-fra-mai-helsekonsekvensene-blir-store
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...epidemi-fra-mai-helsekonsekvensene-blir-store