Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag har inte sett till något typ dementi till uppgiften.
De flesta jag prata med om detta på jobbet är av samma åsikt. Inklusive min chef.
Ja, om din chef säger det så... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 3 till
  • Laddar…
optimum
sunnis sunnis skrev:
Det beror helt på vad man har för agenda. Tegnell är felciterad angående peaken, det är redan påtalat och det vet alla om vid det här laget. Antingen har du missuppfattat ändå eller så väljer du att missförstå med flit.

Tegnell menade att vi har nått en högsta nivå med de som har blivit smittade i norra Italien och med inkubationstiden inte borde se några nya fall, dock kom det några ytterligare efteråt ändå som kunde härledas vara direkt från Norra italien. I samma intervju så påtalade han att vi sannolikt kommer få en ny smittvåg till Sverige med fall som inte längre kan härledes som direkta eller indirekta från Italien. Sker det så behövs det en upptrappning. Där är vi idag.

Förövrigt, vem är mer kompetent för detta? Eftersom Tegnell och FHM är så kassa så måste det finnas de som har ett bättre track-record med prognoser, det borde ju inte vara så svårt att få fram? Ett globalt problem här i världen verkar just nu vara att ingen riktigt vet vad som kommer hända exakt härnäst. Men det kanske finns de som har en spåkula på riktigt?
Du får ha vilken agenda du vill ha

Här är en till
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag

Tegnell backar: ”Coronakulmen på måndag eller tisdag”
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
optimum
G gaidin skrev:
Ja, om din chef säger det så... :rofl:
Han är också läskunnig.
Är du det?

De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige.

Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen.

– Jag var lite för optimistisk, säger han till Aftonbladet.


Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället? (Aftonbladets reporter)

– Ja, eller nergången börjar då. (citat Andres Tegnell)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag
 
optimum optimum skrev:
Du får ha vilken agenda du vill ha

Här är en till
[länk]

Tegnell backar: ”Coronakulmen på måndag eller tisdag”

Där står: "kulmen för alla svenskar som smittats under sportlovsfirandet i Italien". Den kulmen kan vi väl anse vara nådd? Eller fortsätter det att komma in stora mängder sportlovsfirare från Italien?
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Där står: "kulmen för alla svenskar som smittats under sportlovsfirandet i Italien". Den kulmen kan vi väl anse vara nådd? Eller fortsätter det att komma in stora mängder sportlovsfirare från Italien?
Källa ?

Svårt ?
 
Källa på vad? Jag ryckte lös en annan mening ur artikeln du länkade till och citerade lösryckta meningar som bevisade din tes.

Som sagt var, Uttalandet om kulmen handlade om hemvändande från Italien, inte antalet smittade totalt i Sverige.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nuläge antal smittade i Sverige
https://c19.se/


635 smittade
Förrgår blev det +96
Igår blev det +144
Idag hittills +135 (klockan 16:39)

Vi kommer troligen passera gårdagens antal (min gissning, ni får gissa vad ni själva vill)

Att observera är att region Stockholm slutat testa misstänkta fall och bara testar inlagda på sjukhus eller tillhör riskgrupp
Antalet kan därför vara fler än vad som redovisas


Diagram som visar ökning av antalet smittade till 635 och 1 dödsfall i Sverige, med en uppåtgående röd kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom har slutat både testa och smittspåra här i Göteborg också. Från säker källa.
 
V vectrex skrev:
Dom har slutat både testa och smittspåra här i Göteborg också. Från säker källa.
Eleven på min frus skola som inte får bli testad är också i Göteborgsområdet, så det stämmer med den elevens situation också.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llvarlig-bristsituation-pa-kort-och-lang-sikt

Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.

Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.

Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eleven på min frus skola som inte får bli testad är också i Göteborgsområdet, så det stämmer med den elevens situation också.
Har de stängt Örebro universitet än?
 
optimum optimum skrev:
Jag har inte sett till något typ dementi till uppgiften.
De flesta jag prata med om detta på jobbet är av samma åsikt. Inklusive min chef.
Det är knappast en fråga man kan ha en åsikt om. Det är ett objektivt faktum att Tegnell hänvisade till importfallen från Italien.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
[länk]

Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.

Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.

Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
Att det är materialbrist beror på att man inte har beredskapslager. Det är i princip likadant i alla länder och beror på just-in-time-filosofin inom management.

Det är smittskyddsenheterna som går på knäna dvs 1177 och de som står för förberedelserna. Själva vården går inte på knäna, de har knappt några fall alls än.

I Kina slutade man testa alla fall och började räkna fall på kliniska symptom en bit in epidemin. Det är inte meningsfullt att lägga stora resurser på att testa när spridningen nått ett visst skede.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.