D
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju inte normalt att sjukhus går upp i stabsläge så läget är värre än vanligt:
10 covidpatienter, en fördubbling på en vecka[länk]
Och fortsatt ökat inflöde ser det ju ut som det kommer att bli.

Huruvida ett sjukhus är i stabsläge eller inte är inget som bestäms av politiker.

Socialstyrelsen rapporterade vid veckans presskonferens att 9 av 21 regioner också är i stabsläge, inte heller normalt. 12 regioner förväntar sig en försämring på kort och lång sikt.
[länk]

Är det inte rätt självklart att en sjukvård som redan i vanliga fall har en svår situation lätt får en ohållbar situation med ytterligare en grupp patienter som ska ha vård?
Ja, jag hoppas att det vi gått igenom sätter ljuset på den organisatoriskt misskötta vården i valrörelsen. Att man helt faller samman för en sjukdom som genererar tvåsiffriga skaror med patienter är ju såklart ett underbetyg av rang. I Italien stämmer man nu myndigheterna för den bristfälliga planeringen och precis som oss är de organiserade i regioner.

Svenska vårdarbetare håller världsklass, siffrorna visar detta om och om igen, svensk sjukvårdsledning ligger och skvalpar i andra sidan av spekrumet, synd.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Ja, jag hoppas att det vi gått igenom sätter ljuset på den organisatoriskt misskötta vården i valrörelsen. Att man helt faller samman för en sjukdom som genererar tvåsiffriga skaror med patienter är ju såklart ett underbetyg av rang. I Italien stämmer man nu myndigheterna för den bristfälliga planeringen och precis som oss är de organiserade i regioner.

Svenska vårdarbetare håller världsklass, siffrorna visar detta om och om igen, svensk sjukvårdsledning ligger och skvalpar i andra sidan av spekrumet, synd.
Jag håller med dig i sak men att ett sjukhus går upp i stabsläge är inte samma sak som att det faller samman, det finns ju även förstärkningsläge och katastrofläge. Att gå upp i ett annat läge är väl just ett sätt att organisatorisk hantera en besvärlig situation då att man får andra beslutsmöjligheter.

Men det är ju redan vanligt med överbeläggningar och ökar då antalet patienter med några procent blir ju överbeläggningarna ändå fler. Sen kan man ju inte placera covidpatienter hur som helst utan de ska ju isoleras från andra så man kan ju inte placera dem i korridorer eller på vilka avdelningar som helst eftersom t.ex. personalen ska kunna arbeta så att de inte sprider smitta till vare sig andra patienter på avdelningen, sig själva eller andra anställda. Dessa 10 patienter är därmed besvärligare att ta hand om än 10 fall av t.ex. benbrott.

optimum
D djac skrev:

Felet sitter hos politikerna men det får vi inte diskutera här.

Men kan bara instämma vad du skriver och komplettera med detta.
Massa kostsamma regioner med egna ledningar som ska sitta på konferensanläggningar och äta god gratismat och med så höga löner att de haft råd att betala själva.
Svenska vårdarbetare är våra hjältar.
Jag hade gummimask några timmar i helgen, svettigt varmt och jobbigt och de på IVA med covid patienter har det dagligen.

Staffans2000
P pmd skrev:
En tredje dos av Comirnaty gav fyra gånger så starkt skydd mot covid-19 jämfört med två doser bland personer över 60, enligt en studie från Israel.
[länk]
Bra! Jag vill ha en tredje dos i höst.
...och en fjärde och en femte och en sjätte och ... När kommer du att säga -Stopp?

Staffans

BirgitS
Antikroppar från lamadjur kan snart bli ett komplement till vaccin i kampen mot covid-19. Det tror forskare för ett projekt i staden Gent i Belgien, rapporterar Reuters
Antikroppar från djuret har i laboratorietester nämligen visat sig framgångsrikt kunna slå ned på det ursprungliga coronaviruset, samt mutationer som deltavarianten.
Just antikroppar från lamadjur och deras släktingar är lämpliga för att de är mindre, mångsidigare och lättare att reproducera.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.32

Ungdomar 16-17 år är bättre på att vaccinera sig än de i åldrarna strax ovanför (18-29) i region Uppsala.

Stapeldiagram som visar vaccinationsgraden fördelad efter ålder i Region Uppsala, med högst andel i gruppen 16-17 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafen visar hur många som fått minst en dos (grönt).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Ungdomar 16-17 år är bättre på att vaccinera sig än de i åldrarna strax ovanför (18-29) i region Uppsala.

[bild]

Något ser märklligt ut med grafen.
Grönt vaccinerad (minst en dos)
Gult Bokat
Rött är ej bokat
Blått avbokat
Inte en enda som låtit bli att boka i gruppen 16-17 år. Det låter märkligt.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Något ser märklligt ut med grafen.
Grönt vaccinerad (minst en dos)
Gult Bokat
Rött är ej bokat
Blått avbokat
Inte en enda som låtit bli att boka i gruppen 16-17 år. Det låter märkligt.
B b8q skrev:
Det kan jag hålla med om. Bilden från [länk]
Det verkar som att Uppsala har skickat ut kallelser med förbokade tider till alla 16- och 17-åringar: https://sverigesradio.se/artikel/forbokade-tider-okar-vaccinationsgraden

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:

[bild]

Kanske för att de är mer lättpåverkade och utsatta för ett större grupptryck?

Staffans

Redigerat:
P pmd skrev:
En tredje dos av Comirnaty gav fyra gånger så starkt skydd mot covid-19 jämfört med två doser bland personer över 60, enligt en studie från Israel.
[länk]
Bra! Jag vill ha en tredje dos i höst.
Ja det är väl ingen brainer genetligen. Lika bra att börja nu med 80 plussarna samtidigt som man fortsätter ner i åldersgruppen 12-16 år så att vi får flockimmunitet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kanske för att de är mer lättpåverkade och utsatta för ett större grupptryck?

Staffans
Jag har en 17-åring. Han är naturvetare och har aldrig varit tveksam till att vaccinera sig. Tvärtom anmälde han sig själv till vaccination utan att jag sa ett pip om det till honom. Dels så vill han inte ha covid-19 själv. Sedan tycker han att det ska bli väldigt skönt när tillräckligt många är vaccinerade så att allt blir som vanligt igen. Det har varit väldigt tufft för skolungdomarna, även universitetsstudenter, att sitta isolerade hemma och inte få träffa varken lärare eller klasskamrater. Både studierna och det sociala har blivit lidande. Motivationen för att vaccinera sig är mycket hög i de här åldrarna.

• Gilla
hapazard och 8 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
...och en fjärde och en femte och en sjätte och ... När kommer du att säga -Stopp?

Staffans
Vaccinet är här för att stanna, garanterat minst så länge du och jag lever!

harry73
D djac skrev:
Vaccinet är här för att stanna, garanterat minst så länge du och jag lever!
Det tror jag också och på samma sätt som influensavaccin, dvs varje år bedömer man vilken variant blir dominerande under säsongen och då anpassar man vaccinet för att få bästa skyddet mot den varianten. Förhoppningsvis kan vaccinet kombineras med influensa-vaccinet och vaccinet tas av riskgrupper eller andra som vill slippa få influensan och covid.
Om det inte kommer en variant som slår väldigt hård mot unga manniskor, kommer unga i framtiden inte ta den årliga vaccindosen, inte heller äldre som har bra immunförsvar pga tidigare vaccindoser eller naturliga antikroppar.

Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har en 17-åring. Han är naturvetare och har aldrig varit tveksam till att vaccinera sig. Tvärtom anmälde han sig själv till vaccination utan att jag sa ett pip om det till honom. Dels så vill han inte ha covid-19 själv. Sedan tycker han att det ska bli väldigt skönt när tillräckligt många är vaccinerade så att allt blir som vanligt igen. Det har varit väldigt tufft för skolungdomarna, även universitetsstudenter, att sitta isolerade hemma och inte få träffa varken lärare eller klasskamrater. Både studierna och det sociala har blivit lidande. Motivationen för att vaccinera sig är mycket hög i de här åldrarna.
Så är det uppenbarligen i ditt exempel. Men knappast för en tonåring i allmänhet. Att tillhöra den åldersgrupp som har allra minst att frukta, men ändå ha en sådan hög motivation att skydda sig mot en fara som är så osannolik, är ändå märkligt. Kanske grupptrycket har bidragit iallafall?

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.