Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt:

Så förklara vad du menar i stället.
Hela tanken med att skicka en länk till ett program där en svensk läkare förklarar hur han uppfattar vaccinet, viruset och även vitaminerna skyddseffekt, är att lyssna på det INNAN man kommenterar detsamma. Att Nissens inte fattade det, förvånar mig inte det minsta. Men du?

Staffans
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hela tanken med att skicka en länk till ett program där en svensk läkare förklarar hur han uppfattar vaccinet, viruset och även vitaminerna skyddseffekt, är att lyssna på det INNAN man kommenterar detsamma. Att Nissens inte fattade det, förvånar mig inte det minsta. Men du?

Staffans
Var är länken? Jag ser ingen länk i inlägg #10278 utan bara att du skriver att du har fått något skickat till dig. Det blir ju svårt för oss andra att lyssna på det då?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hela tanken med att skicka en länk till ett program där en svensk läkare förklarar hur han uppfattar vaccinet, viruset och även vitaminerna skyddseffekt, är att lyssna på det INNAN man kommenterar detsamma. Att Nissens inte fattade det, förvånar mig inte det minsta. Men du?

Staffans
Det kanske bara är du som fattar.
Eller så är det så att detta är en gammal ”nyhet”…
 
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Var är länken? Jag ser ingen länk i inlägg #10278 utan bara att du skriver att du har fått något skickat till dig. Det blir ju svårt för oss andra att lyssna på det då?
Ajdå:D. Då klantade jag till det :cool:.
Då blir ju plötsligt det obegripliga, begripligt.
Här kommer den.
https://swebbtv.se/w/8858015d-c23b-4a0a-b754-d7ac19c56879

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ajdå:D. Då klantade jag till det :cool:.
Då blir ju plötsligt det obegripliga, begripligt.
Här kommer den.
[länk]

Staffans
Ok, så du gör påhopp på mig för att jag inte kollat länken du inte skickade?

Du har tagit det till en ny nivå…
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du gör påhopp på mig för att jag inte kollat länken du inte skickade?

Du har tagit det till en ny nivå…
Ja. Det gjorde jag. Gick efter erfarenhet, som denna gång blev fel.
Men nu har du länken. Lyssna noga och tala om vad du fick ut av det.

Staffans och den felande länken
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du inte tror på de brittiska myndigheternas uppgifter om att det är i huvudsak ovaccinerade som blir smittade nu?
Varför skulle jag inte tro på det?

Ovaccinerade löper ju alltid störst risk.

Det jag lyfte, som du lyckades missförstå är att AZ inte ger ett tillräckligt bra skydd för att R skall hamna under 1 utan andra smittskyddsåtgärder.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle jag inte tro på det?

Ovaccinerade löper ju alltid störst risk.

Det jag lyfte, som du lyckades missförstå är att AZ inte ger ett tillräckligt bra skydd för att R skall hamna under 1 utan andra smittskyddsåtgärder.
Fast det finns ju fortfarande restriktioner i Storbritannien även om de är färre än i Sverige.
 
BirgitS
WHO varnar för ökat antal nya fall i Europa.
Smittspridningen har minskat i Europa under de senaste tio veckorna, men förra veckan bröts trenden.
– Förra veckan såg vi en ökning med tio procent, konstaterar Kluge under en pressträff på torsdagen.
– Smittoökningen drivs av ökad rörlighet, resande och fler sammankomster, säger han.
Samt deltavarianten.
– I augusti kommer Europa vara deltadominerat, säger Kluge.
Enligt WHO finns det tre orosmoment som kan utlösa en ny smittovåg i Europa redan innan hösten: Nya varianter av smittan, ökad rörlighet och för låga vaccintal.
WHO bedömer de kommande veckornas smittspridning som avgörande för utvecklingen och om vi får en svår smittovåg under hösten. Att så pass många fortfarande är ovaccinerade öppnar för nya varianter och för att spridningen kan öka snabbt konstaterar man.
https://www.dn.se/varlden/who-varnar-for-ny-smittovag-i-europa/
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet:
Han menar att det just är de regionala smittskydden som har den viktigaste rollen när det kommer till att förhindra att deltavarianten tar ordentligt fäste i Sverige, likt den har gjort i Storbritannien.
Trots de lokala utbrotten i bland annat Värmland och Blekinge och att allt fler svenskar kommer hem från utlandsresor har smittspårarna ännu deltavarianten inom kontroll, enligt Dillner.
Smittspårarna arbetar hårt med detta och eftersom smittan av deltavarianten inte ser ut att öka exponentiellt tyder det på att de gör ett bra jobb.
– För många importerade fall riskerar att göra spårningen övermäktig för regionernas smittskydd, säger han.
– Därför är det viktigt att man testar sig när man varit utomlands och att man följer de råd och rekommendationer som finns.
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ajdå:D. Då klantade jag till det :cool:.
Då blir ju plötsligt det obegripliga, begripligt.
Här kommer den.
[länk]

Staffans
Jag ska erkänna att jag inte tittat på filmen, men har ändå en del kritik efter att ha kollat upp denna erfarna läkare. Anledningen till att jag inte lyssnat på vad han säger är helt enkelt att jag kan för lite om området så jag kommer ändå inte kunna begräfta eller dementera. Det är det klassiska med folk som kan tala övertygande som att de vet något när de i själva verket talar rappakalja. Kan man inte ämnet låter det rimligt, annars inte. Hur det är under här fallet vet jag inte.

Kritik 1. Swewebb, som du säkert anade att du skulle få kritik för. Där samlas alla möjliga dårar, inklusive nazister (vilket väl var anledningen till din förra kommentar) och rasister och konspirationsfanatiker.

Kritik 2. Ingen verkar ha bekräftat hans teorier, vilket ju är märkligt

Kritik 3. Denna erfarna läkare har ett helt annat område, vilket självklart inte lyfta fram av Swewebb. Det är som är de skriver "professor X berättar hur det ligger till" och X sen förklarar hur det funger medicinskt eller tekniskt. X är också professor, men i religionshistoria eller nationalekonomi. Det nämner man såklart inte utan vill att hans tunga professorstitel ska vara övertygande.

3. Samma erfarna läkare påstår också att C och D-vitamin hjälper, något som andra studier visat på att de inte stämmer.

4. Han bevisar också att viruset är mänskligt framställt genom att det är så ytterst osannolikt att det skulle uppkomma på naturlig väg. Det är mycket möjligt att det är mänskligt framställt, men beviset får mig osökt att tänka på Hasse och Tages sketch om olyckan i Harrisburg. Det var så ytterst osannolikt så det har nog inte hänt.

Min slutsats är snarare att det är en man med många idéer. Om de är rätt eller inte vågar jag inte ha en åsikt om då jag inte kan området tillräckligt väl, men det faktum att han inte verkar få medhåll från andra kunniga och att han hänger på Swewebb får mig att luta mot att han inte vet vad han talar om.
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
WHO varnar för ökat antal nya fall i Europa. Samt deltavarianten.[länk]

Så blir det troligen för de som inte vaccinerat ordentligt med Pfizer eller Moderna. Ser riktigt mörkt ut för länder som kört på Sinovac. Har sämre koll på hur sputnik klara delta? Någon som vet?
 
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ska erkänna att jag inte tittat på filmen, men har ändå en del kritik efter att ha kollat upp denna erfarna läkare. Anledningen till att jag inte lyssnat på vad han säger är helt enkelt att jag kan för lite om området så jag kommer ändå inte kunna begräfta eller dementera. Det är det klassiska med folk som kan tala övertygande som att de vet något när de i själva verket talar rappakalja. Kan man inte ämnet låter det rimligt, annars inte. Hur det är under här fallet vet jag inte.

Kritik 1. Swewebb, som du säkert anade att du skulle få kritik för. Där samlas alla möjliga dårar, inklusive nazister (vilket väl var anledningen till din förra kommentar) och rasister och konspirationsfanatiker.

Kritik 2. Ingen verkar ha bekräftat hans teorier, vilket ju är märkligt

Kritik 3. Denna erfarna läkare har ett helt annat område, vilket självklart inte lyfta fram av Swewebb. Det är som är de skriver "professor X berättar hur det ligger till" och X sen förklarar hur det funger medicinskt eller tekniskt. X är också professor, men i religionshistoria eller nationalekonomi. Det nämner man såklart inte utan vill att hans tunga professorstitel ska vara övertygande.

3. Samma erfarna läkare påstår också att C och D-vitamin hjälper, något som andra studier visat på att de inte stämmer.

4. Han bevisar också att viruset är mänskligt framställt genom att det är så ytterst osannolikt att det skulle uppkomma på naturlig väg. Det är mycket möjligt att det är mänskligt framställt, men beviset får mig osökt att tänka på Hasse och Tages sketch om olyckan i Harrisburg. Det var så ytterst osannolikt så det har nog inte hänt.

Min slutsats är snarare att det är en man med många idéer. Om de är rätt eller inte vågar jag inte ha en åsikt om då jag inte kan området tillräckligt väl, men det faktum att han inte verkar få medhåll från andra kunniga och att han hänger på Swewebb får mig att luta mot att han inte vet vad han talar om.
Så kan det vara, rent generellt. I detta fall, vet jag inte mer än du. Men karl presenterar sig i början, så lyssnar du några minuter, så får du svar.
Nazisttiteln, var mer en kommentar över hur obekväma uppfattningar bemöts av de som redan har en övertygelse och för alltivärlden inte vill få den rubbad. Som man förr(?) Lite föraktfullt fnyste "fruntimmer".

Swebtv är lite som Biltema, tycker jag. En del, rent skräp och annat av god kvalité.

Staffans
 
Skönt att man inte kan få corona och Covidsymptom, har varit i samma miljö som coronasmittade till och från i snart 1,5 år och inte fan får man nåt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.