Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag blir faktiskt riktigt riktigt glad över våra Svenska politiker.
Tänk att det inte finns något värre att anklaga dem för. De är ju bara precis som alla andra vanliga idioter, Keiller inräknad. Vad glad jag är att inte behöva ha en massa korrupta politiker.

Sverige är faktiskt ett bra land att leva i.
Vissa saker som skall hämtas ut måste ske personligen, det duger inte att skicka ett bud även om man är stadsministern!

Min syster som var 90 år och skulle ha ett hjälpmedel, då kunde inte budet hämta ut hos postnord då hon inte hade en giltig leg! Passet gått ut för 7 månader sedan. Hjälpmedlet fick återsändas till Telia!
 
  • Ledsen
  • Haha
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
L Leif i Skåne skrev:
Vissa saker som skall hämtas ut måste ske personligen, det duger inte att skicka ett bud även om man är stadsministern!

Min syster som var 90 år och skulle ha ett hjälpmedel, då kunde inte budet hämta ut hos postnord då hon inte hade en giltig leg! Passet gått ut för 7 månader sedan. Hjälpmedlet fick återsändas till Telia!
Du försvarar alltså Stefan Löfven vansinne.
Skrämmande.
Det är i kriser ledare får visa vad de klarar av.
Det är med stor sannolikhet orsaken till varför han inte städade och avsatte Morgan Johansson för då hade han även själv fått avgå.
Om du inte uppfattat det så är vi mitt i en pandemi där många dör dagligen.
Vi har fått skarpa tillsägelser mot just detta av just Stefan Löfven och de skiter i det.
Ruttet.
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Du försvarar alltså Stefan Löfven vansinne.
Skrämmande.
Det är i kriser ledare får visa vad de klarar av.
Det är med stor sannolikhet orsaken till varför han inte städade och avsatte Morgan Johansson för då hade han även själv fått avgå.
Om du inte uppfattat det så är vi mitt i en pandemi där många dör dagligen.
Vi har fått skarpa tillsägelser mot just detta av just Stefan Löfven och de skiter i det.
Ruttet.
Stora ord från en som i förra, den stängda, tråden kungjorde att han faktiskt kunde bryta mot restriktionerna (och bröt mot dom), bara för att han ansåg sig vara så bra och duktig. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Troligtvis för att de aldrig haft ett riktigt jobb och därför inte förstår bättre.
Staffan

I alla fall det senare men visst är nog hederligheten relativt stor i den svenska politikerkåren.

Grundproblemet är att vältalighet står högst i kurs. Kloka beslut kommer kanske på tredje plats.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stora ord från en som i förra, den stängda, tråden kungjorde att han faktiskt kunde bryta mot restriktionerna (och bröt mot dom), bara för att han ansåg sig vara så bra och duktig. :crysmile:
Du får gärna påminna mig om vad det var jag bröt mot och när det var.
Har faktiskt inget minne av det så det kan knappast varit speciellt betydelsefullt.
 
P
optimum optimum skrev:
Du försvarar alltså Stefan Löfven vansinne.
Skrämmande.
Det är i kriser ledare får visa vad de klarar av.
Det är med stor sannolikhet orsaken till varför han inte städade och avsatte Morgan Johansson för då hade han även själv fått avgå.
Om du inte uppfattat det så är vi mitt i en pandemi där många dör dagligen.
Vi har fått skarpa tillsägelser mot just detta av just Stefan Löfven och de skiter i det.
Ruttet.
Får man enligt dig hämta ut paket man beställt på Internet på ett utlämningsställe?
 
optimum optimum skrev:
Du försvarar alltså Stefan Löfven vansinne.
Skrämmande.
Det är i kriser ledare får visa vad de klarar av.
Det är med stor sannolikhet orsaken till varför han inte städade och avsatte Morgan Johansson för då hade han även själv fått avgå.
Om du inte uppfattat det så är vi mitt i en pandemi där många dör dagligen.
Vi har fått skarpa tillsägelser mot just detta av just Stefan Löfven och de skiter i det.
Ruttet.
Ditt pekfinger växer och växer, statsministern verkar ha lämnat in sin klocka för lagning och hämtade den. Visst, han kunde ha skickat någon annan och därmed undgått kritik men också utsatt någon annan för en risk och gnällspikarna hade fått leta efter något annat att basunera ut. Man blir det man konsumerar.

Visst, det är grått, blött och varmt ute så humöret är kanske inte det bästa men just nu är vi väl verkligen i behov av goda nyheter när pandemin tvingar oss till att begränsa våra liv. Mänskliga felsteg och val kommer alltid att finnas men just nu känns det bara oerhört fel att sätta lampan på allt negativt.

Jag tittade på presskonferensen idag som sammantaget, trots allt elände ändå kom med positiva nyheter om hur vaccineringen framskrider. Allt har hittills fungerat enligt planering och regionerna är väl förberedda för kommande massvaccinering, detta har de genomfört tidigare så rutinerna är inarbetade. Mycket hänger på att vaccinet kan distribueras såsom man planerat.

Så upp med humöret, snart skiner solen på oss igen :)
 
  • Gilla
El-Löken66 och 8 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Får man enligt dig hämta ut paket man beställt på Internet på ett utlämningsställe?
Klart man kan. Bara det är "noga planerat" först.

Fast man ska nog inte gå ut i tidningar, radio och tv och tala om att "vi alla måste göra uppoffringar" om man själv inte är beredd till det.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Några amerikanska forskare har gjort en sammanställning av forskning kring smittspridning i hemmet som är publicerad här: [länk]
Det är 54 studier som ingår och de omfattar sammanlagt 77 758 personer.
Viruset spreds:
  • Mer från symtomatiska fall än från asymtomatiska fall (18 % vs. 0,7%)
  • Mer till vuxna än till barn (28 % vs. 17 %)
  • Mer till makar än till andra (38 % vs. 18 %)
  • Mer i hushåll med bara 1 ytterligare person än i hushåll med minst 3 andra (41 % vs. 23 %)
Med barn avses någon som är yngre än 18 år.

Covid-19 spreds till någon i hushållet i 17 % av fallen vilket är högre än för SARS och MERS.

Resultaten varierar stort mellan de olika undersökningarna vilket gör osäkerheten i uppskattningarna rätt hög, t.ex. när det gäller totalsiffran 17 % så är 95 % konfidensintervall 14 - 19 % och för symtomatisk spridning 14-22 % vs. asymtomatisk 0-5 %.

Slutsatsen i rapporten är bland annat att hushåll kommer att fortsätta att vara en viktig källa för spridning även när spridningen i samhället hålls nere till en mycket låg nivå. De pekar även ut den mycket låga asymtomatiska spridningen som anmärkningsvärd.
Det är också så jag upplevde det hemma hos oss
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan nog tycka att det hade varit lämpligare av statsministern att skicka någon annan med klockan om den nu behövde lämnas in/hämtas. På det sättet hade det varit en person på plats, nu blev det genast många fler då jag utgår ifrån att han knappast var där utan livvakter. Även om man lyckades hålla avstånd och var där på en tidpunkt då det är färre besökare är det jävligt klantigt att sända en signal som säger "jag bryr mig inte om mina egna rekommendationer".

Jag åkte förbi Heron City och Kungens kurva idag för att hämta mat. Hämta mat gick bra då man har en reserverad tid och folk som är där ser till att hålla ordentligt med avstånd. Tre parkeringsplatser finns det för för som ska hämta e-handlad mat. Min bil och en annan som hämtade tog 2 av dessa tre, den tredje togs av någon som säkert inte var läskunnig. Kanske någon som var inne och handlade i någon av butikerna...

Det var rätt mycket bilar på parkeringen, trots att det väl knappast visas någon bio i någon utsträckning, så jag antar att övriga besökte någon av butikerna där (exempelvis Willys, XXL, Mediamarkt och Mio). På väg därifrån passerade jag huset där Decathlon ligger. Det brukar sällan vara mycket folk där. Åker man in i parkeringshuset normalt så känns det som att 10-20% av parkeringsplatserna är upptagna. Nu såg jag att det ar fullt på plan 0-2 och 40 platser kvar på plan -1.
Gissningsvis hade större delen av besökarna, liksom statsministern planerat detta besök sedan länge och var inte alls ute för att handla julklappar eller handla på mellandagsreans...
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan nog tycka att det hade varit lämpligare av statsministern att skicka någon annan med klockan om den nu behövde lämnas in/hämtas. På det sättet hade det varit en person på plats, nu blev det genast många fler då jag utgår ifrån att han knappast var där utan livvakter. Även om man lyckades hålla avstånd och var där på en tidpunkt då det är färre besökare är det jävligt klantigt att sända en signal som säger "jag bryr mig inte om mina egna rekommendationer".

Jag åkte förbi Heron City och Kungens kurva idag för att hämta mat. Hämta mat gick bra då man har en reserverad tid och folk som är där ser till att hålla ordentligt med avstånd. Tre parkeringsplatser finns det för för som ska hämta e-handlad mat. Min bil och en annan som hämtade tog 2 av dessa tre, den tredje togs av någon som säkert inte var läskunnig. Kanske någon som var inne och handlade i någon av butikerna...

Det var rätt mycket bilar på parkeringen, trots att det väl knappast visas någon bio i någon utsträckning, så jag antar att övriga besökte någon av butikerna där (exempelvis Willys, XXL, Mediamarkt och Mio). På väg därifrån passerade jag huset där Decathlon ligger. Det brukar sällan vara mycket folk där. Åker man in i parkeringshuset normalt så känns det som att 10-20% av parkeringsplatserna är upptagna. Nu såg jag att det ar fullt på plan 0-2 och 40 platser kvar på plan -1.
Gissningsvis hade större delen av besökarna, liksom statsministern planerat detta besök sedan länge och var inte alls ute för att handla julklappar eller handla på mellandagsreans...
Det är vid sådana tillfällen en mask kan minska smittspridningen något. Dvs. bättre än inget.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
[länk]

En sådan kanske bars vid tillfället.
:D:D:D.

Putin, säger jag
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan nog tycka att det hade varit lämpligare av statsministern att skicka någon annan med klockan om den nu behövde lämnas in/hämtas. På det sättet hade det varit en person på plats, nu blev det genast många fler då jag utgår ifrån att han knappast var där utan livvakter. Även om man lyckades hålla avstånd och var där på en tidpunkt då det är färre besökare är det jävligt klantigt att sända en signal som säger "jag bryr mig inte om mina egna rekommendationer".

Jag åkte förbi Heron City och Kungens kurva idag för att hämta mat. Hämta mat gick bra då man har en reserverad tid och folk som är där ser till att hålla ordentligt med avstånd. Tre parkeringsplatser finns det för för som ska hämta e-handlad mat. Min bil och en annan som hämtade tog 2 av dessa tre, den tredje togs av någon som säkert inte var läskunnig. Kanske någon som var inne och handlade i någon av butikerna...

Det var rätt mycket bilar på parkeringen, trots att det väl knappast visas någon bio i någon utsträckning, så jag antar att övriga besökte någon av butikerna där (exempelvis Willys, XXL, Mediamarkt och Mio). På väg därifrån passerade jag huset där Decathlon ligger. Det brukar sällan vara mycket folk där. Åker man in i parkeringshuset normalt så känns det som att 10-20% av parkeringsplatserna är upptagna. Nu såg jag att det ar fullt på plan 0-2 och 40 platser kvar på plan -1.
Gissningsvis hade större delen av besökarna, liksom statsministern planerat detta besök sedan länge och var inte alls ute för att handla julklappar eller handla på mellandagsreans...
Lite svårt för någon annan att avgöra om klockan är till belåtelse, detta skulle kunna medföra fler onödiga besök ifall det saknades någon liten justering.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlvJ4B/pfizers-vaccinampuller-kan-racka-till-fler

Pfizer/Biontechs ampuller kan räcka till fler än de fem doser per ampull som anges.

Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA möts på onsdag för att diskutera frågan.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.