D
B b8q skrev:
Om ett halvår är de flesta vuxna i Sverige färdigvaccinerade. Fast inte om du bor i Västernorrland, då får du räkna med ett och ett halvt år, enligt den hemska kvällspressen:

[bild]
Ja det är jätteroligt att se sifferanalfabeterna leka med statistik, stor humor!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tycker de är intressanta och ibland hittar man saker man bör ta till sig.
Mest gillar jag kvällspressen när förstasidan är med typ Pernilla Wahlgren har gift sig eller skilt sig.
Då betyder det att läget i Sverige och världen är lugnt. :cool:
Däremot skiter jag i vad familjen Wahlgren gör.

Jag läser sådant som faller mig in och värderar innehållet utifrån mina referensramar.
Men någon kategori kan jag inte ge dig. Hoppas du klarar dig med mitt svar.
Åja, du har ofta förmedlat vinklade kvällspressartiklar...

optimum
Nissens Nissens skrev:
Åja, du har ofta förmedlat vinklade kvällspressartiklar...
Japp, och varför får du fundera på själv.
Kommer givetvis fortsätt så du får läsa dem eller låta bli.

Så har bra ser utvecklingen ut nu vad gäller dödsfall i corona i Sverige.

Linjediagram som visar minskande antal dödsfall per vecka i Sverige på grund av corona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och ändå är Sverige bland de bästa i Europa (bättre vaccinationstakt än både Norge och Danmark, för övrigt. Om det nu är OK att jämföra sig med sina nordiska grannar?)
[länk]
Ja faktiskt något som gått relativt bra. Så klart har man inte lika stort behov av att vara snabb i länder där smittan är väldigt liten.

Guldmedalj till britterna som som både var snabba med att godkänna vaccin och smarta nog att hålla på andra dosen-

Munskydd belyst av UV-ljus med texten "COVID-19" framhävd, intill artikelrubrik om svensk uppfinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen en ny metod försatt bekämpa covid-19 :D Sola solarie :rofl:

P.S. Inlägget kan innehålla ironi.
P.S.2. Public service variant av samma nyhet.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Äntligen en ny metod försatt bekämpa covid-19 :D Sola solarie :rofl:

P.S. Inlägget kan innehålla ironi.
P.S.2. Public service variant av samma nyhet.
UV-ljus är ju kanske ingen svensk uppfinning direkt och att man använder det för att döda virus och bakterier är ju heller ingen nyhet..

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
D djac skrev:
UV-ljus är ju kanske ingen svensk uppfinning direkt och att man använder det för att döda virus och bakterier är ju heller ingen nyhet..
För oss svenskar är det ju dock lätt att glömma bort att uv-ljus finns under vintern. Så att någon svensk tror sig ha uppfunnit något nytt varje vår är väl förväntat :)

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Man borde nog ta sig en funderar på hur dåligt modellerna har förutspått verkligheten genom pandemin. Kan inte påminna mig att man ens varit i närheten av en överensstämmelse med det verkliga utfallet. Vare sig med eller utan medverkan från Tom Britton.

""Smittspridningen i Sverige minskar snabbare än vad Folkhälsomyndigheten tidigare beräknat.

– Nu verkar det gå ännu fortare än vad vi hade trott och hoppats på. Det får vi se som positivt, säger Anders Tegnell."" SvD

Ett något märkligt förtydligande från AT på slutet. Men det är väl i sken av att modellen inte fungerade.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
En ny studie från PHE, brittiska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, visar att två doser av Astra Zenecas covidvaccin har en effektivitet på 85-90 procent mot sjukdomen, rapporterar Reuters.
Det gäller symtomatisk sjukdom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.33

That compares to 90% estimated effectiveness against symptomatic disease for the Pfizer/BioNTech (PFE.N), vaccine.
PHE said there was a "small reduction in vaccine effectiveness" from 10 weeks after the first dose. Britain extended the gap between doses to 12 weeks, though Pfizer warned there was a lack of evidence of its efficacy outside the three-week gap used in trials. read more
Så de har sen förra veckan övergått till 8 veckor för de som är över 50 år eftersom de behöver få det bästa skyddet med tanke på den indiska varianten B.1.617.2.
https://www.reuters.com/business/he...-covid-19-vaccine-85-90-effective-2021-05-20/

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man borde nog ta sig en funderar på hur dåligt modellerna har förutspått verkligheten genom pandemin. Kan inte påminna mig att man ens varit i närheten av en överensstämmelse med det verkliga utfallet. Vare sig med eller utan medverkan från Tom Britton.

""Smittspridningen i Sverige minskar snabbare än vad Folkhälsomyndigheten tidigare beräknat.

– Nu verkar det gå ännu fortare än vad vi hade trott och hoppats på. Det får vi se som positivt, säger Anders Tegnell."" SvD

Ett något märkligt förtydligande från AT på slutet. Men det är väl i sken av att modellen inte fungerade.
Vilken modell menar du?
Är det deras olika scenarier som du kallar för modeller?
Där de tar fram tre olika utifrån hur man tror att människors kontaktbeteende kommer att bli. De är inte avsedda som prognoser naturligtvis (t.ex. därför att det är tre parallella scenarier).

Varför skulle det inte vara bra att folk har minskat sina kontakter jämfört vad det kunde ha varit?

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är väl i sken av att modellen inte fungerade.
Jag tror du missuppfattat. FHM har inte tagit fram en modell utan flera scenario och han svarade på en fråga angående just vilket av dessa som smittspridningen just nu mest stämde med;

"Det står dock klart att Sverige för närvarande ligger ännu lite bättre till än i det mer optimistiska av Folkhälsomyndighetens två scenarier.

På en fråga från Ekot om kurvan ligger i linje med scenario 1, där smittan stadigt pekar neråt, svarar Tegnell:

– Egentligen följer kurvan närmast scenario 0.

– Det verkar gå ännu fortare än vad vi trott och hoppats på , det får vi se som positivt, säger Tegnell.

Men han påpekar samtidigt att trenden snabbt kan komma att brytas.

– När vi ligger så högt som vi gör just nu så krävs det inte så mycket. Med ökade kontakter mellan människor finns det risk för att det kan vända uppåt och öka mycket igen, det måste vi ta på allvar."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-minskad

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Man undrar ju vad de hade beräknat, med tanke på att Sverige ändå haft en av Europas högsta smittspridningar den senaste tiden. (med reservation för hur mycket olika länder testar förstås).

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller symtomatisk sjukdom.
[länk] kl. 15.33

Så de har sen förra veckan övergått till 8 veckor för de som är över 50 år eftersom de behöver få det bästa skyddet med tanke på den indiska varianten B.1.617.2.
[länk]
Rent medicinskt så har AZ och Pfizer ganska olika profiler vad gäller utvecklingen av immuniteten.

Pfizer ligger på 91% efter en dos och tre veckor.

AZ behöver två doser med längre mellanrum för att nå dit.

Britterna har vaccinerat 30 miljoner doser AZ och därför en annan och sämre sits än vad vi har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.