1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Och ändå är Sverige bland de bästa i Europa (bättre vaccinationstakt än både Norge och Danmark, för övrigt. Om det nu är OK att jämföra sig med sina nordiska grannar?)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9OPKWW/sverige-bland-de-basta-pa-att-vaccinera
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9OPKWW/sverige-bland-de-basta-pa-att-vaccinera
Åja, du har ofta förmedlat vinklade kvällspressartiklar...optimum skrev:
Jag tycker de är intressanta och ibland hittar man saker man bör ta till sig.
Mest gillar jag kvällspressen när förstasidan är med typ Pernilla Wahlgren har gift sig eller skilt sig.
Då betyder det att läget i Sverige och världen är lugnt.
Däremot skiter jag i vad familjen Wahlgren gör.
Jag läser sådant som faller mig in och värderar innehållet utifrån mina referensramar.
Men någon kategori kan jag inte ge dig. Hoppas du klarar dig med mitt svar.
Ja faktiskt något som gått relativt bra. Så klart har man inte lika stort behov av att vara snabb i länder där smittan är väldigt liten.B b8q skrev:
Guldmedalj till britterna som som både var snabba med att godkänna vaccin och smarta nog att hålla på andra dosen-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen en ny metod försatt bekämpa covid-19
P.S. Inlägget kan innehålla ironi.
P.S.2. Public service variant av samma nyhet.
UV-ljus är ju kanske ingen svensk uppfinning direkt och att man använder det för att döda virus och bakterier är ju heller ingen nyhet..blackarrow skrev:
För oss svenskar är det ju dock lätt att glömma bort att uv-ljus finns under vintern. Så att någon svensk tror sig ha uppfunnit något nytt varje vår är väl förväntatD djac skrev:
Man borde nog ta sig en funderar på hur dåligt modellerna har förutspått verkligheten genom pandemin. Kan inte påminna mig att man ens varit i närheten av en överensstämmelse med det verkliga utfallet. Vare sig med eller utan medverkan från Tom Britton.
""Smittspridningen i Sverige minskar snabbare än vad Folkhälsomyndigheten tidigare beräknat.
– Nu verkar det gå ännu fortare än vad vi hade trott och hoppats på. Det får vi se som positivt, säger Anders Tegnell."" SvD
Ett något märkligt förtydligande från AT på slutet. Men det är väl i sken av att modellen inte fungerade.
""Smittspridningen i Sverige minskar snabbare än vad Folkhälsomyndigheten tidigare beräknat.
– Nu verkar det gå ännu fortare än vad vi hade trott och hoppats på. Det får vi se som positivt, säger Anders Tegnell."" SvD
Ett något märkligt förtydligande från AT på slutet. Men det är väl i sken av att modellen inte fungerade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det gäller symtomatisk sjukdom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.33
Så de har sen förra veckan övergått till 8 veckor för de som är över 50 år eftersom de behöver få det bästa skyddet med tanke på den indiska varianten B.1.617.2.
https://www.reuters.com/business/he...-covid-19-vaccine-85-90-effective-2021-05-20/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Vilken modell menar du?Ulltand skrev:
Man borde nog ta sig en funderar på hur dåligt modellerna har förutspått verkligheten genom pandemin. Kan inte påminna mig att man ens varit i närheten av en överensstämmelse med det verkliga utfallet. Vare sig med eller utan medverkan från Tom Britton.
Är det deras olika scenarier som du kallar för modeller?
Där de tar fram tre olika utifrån hur man tror att människors kontaktbeteende kommer att bli. De är inte avsedda som prognoser naturligtvis (t.ex. därför att det är tre parallella scenarier).
Varför skulle det inte vara bra att folk har minskat sina kontakter jämfört vad det kunde ha varit?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag tror du missuppfattat. FHM har inte tagit fram en modell utan flera scenario och han svarade på en fråga angående just vilket av dessa som smittspridningen just nu mest stämde med;Ulltand skrev:
"Det står dock klart att Sverige för närvarande ligger ännu lite bättre till än i det mer optimistiska av Folkhälsomyndighetens två scenarier.
På en fråga från Ekot om kurvan ligger i linje med scenario 1, där smittan stadigt pekar neråt, svarar Tegnell:
– Egentligen följer kurvan närmast scenario 0.
– Det verkar gå ännu fortare än vad vi trott och hoppats på , det får vi se som positivt, säger Tegnell.
Men han påpekar samtidigt att trenden snabbt kan komma att brytas.
– När vi ligger så högt som vi gör just nu så krävs det inte så mycket. Med ökade kontakter mellan människor finns det risk för att det kan vända uppåt och öka mycket igen, det måste vi ta på allvar."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-om-minskad
Man undrar ju vad de hade beräknat, med tanke på att Sverige ändå haft en av Europas högsta smittspridningar den senaste tiden. (med reservation för hur mycket olika länder testar förstås).Ulltand skrev:
Rent medicinskt så har AZ och Pfizer ganska olika profiler vad gäller utvecklingen av immuniteten.BirgitS skrev:
Pfizer ligger på 91% efter en dos och tre veckor.
AZ behöver två doser med längre mellanrum för att nå dit.
Britterna har vaccinerat 30 miljoner doser AZ och därför en annan och sämre sits än vad vi har.