BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte om du skämtar nu.

Du skrev:
”dessa 16 000 är väldigt långt från 10 % av alla som varit sjuka”

Du drar en slutsats som inte går att dra med den informationen som finns.
Hänger du med nu då?
Nej, jag skämtar inte för jag förstår inte.

Menar du att det skulle kunna vara så att bara 160 000 skulle ha varit sjuka?
Det finns ju över 1 miljon bekräftade fall enligt Fohm. Även om nu det vore alla som har varit sjuka skulle ju 10 % av det vara 100 000 och 16 000 är väl väldigt långt från 100 000.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag skämtar inte för jag förstår inte.

Menar du att det skulle kunna vara så att bara 160 000 skulle ha varit sjuka?
Det finns ju över 1 miljon bekräftade fall enligt Fohm. Även om nu det vore alla som har varit sjuka skulle ju 10 % av det vara 100 000 och 16 000 är väl väldigt långt från 100 000.
Jag säger bara att ingen vet. Gissa kan vem som helst göra.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag säger bara att ingen vet. Gissa kan vem som helst.
Ingen vet hur många som har varit sjuka?
Är det vad du menar?

Naturligtvis är det så men över en miljon bekräftade fall och att kring 20 % av befolkningen verkade ha antikroppar i början av mars säger väl en del. Menar du att Fohm kraftigt överdriver vad som hänt under året som gått, att allt tal om hård belastning inom sjukvården är lögn?

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen vet hur många som har varit sjuka?
Är det vad du menar?

Naturligtvis är det så men över en miljon bekräftade fall och att kring 20 % av befolkningen verkade ha antikroppar i början av mars säger väl en del. Menar du att Fohm kraftigt överdriver vad som hänt under året som gått, att allt tal om hård belastning inom sjukvården är lögn?
Jag vet inte vad du är ute efter riktigt, men uppenbarligen måste man vara supertydlig.

Det jag säger är att:

Ingen vet hur många som blivit långtidssjuka av Covid-19. Man vet bara att de är fler än 16 000.

Därefter börjar du gissa, och det kan du ju ägna dig åt om du vill, men det ändrar ju inte fakta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte vad du är ute efter riktigt, men uppenbarligen måste man vara supertydlig.

Det jag säger är att:

Ingen vet hur många som blivit långtidssjuka av Covid-19. Man vet bara att de är fler än 16 000.

Därefter börjar du gissa, och det kan du ju ägna dig åt om du vill, men det ändrar ju inte fakta.
Då är vi överens för jag håller med om det är fler än 16 000 som har postcovid. Det skrev jag ju i inlägg #8047 och jag har inte försökt att protestera mot vad som stod på Text-TV-sidan. Jag har inte heller försökt gissa hur många som har postcovid.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
NU snackar vi!

Nyhetstitel om person som gick till jobbet med covid och riskerar fängelsestraff.

Läste på SVT nyss:
"Vi ser en nedgång i antalet smittande, men den är ganska liten och det är fortfarande ett stort antal fall, säger Britta Björkholm, "
Vilket jävla sätt att snedvrida budskap. Hon säger att antalet smittade gick ned men sanningen är att antalet smittade gick upp, nämligen med 13 812 sedan i fredags. Vad hon kanske menar är att antalet smittade inte stigit lika mycket som innan.
Om folk i den positionen inte kan uttrycka sig klart och tydligt (och sanningsenligt) då är förtroendet lågt. Eller är det medveten whitewash?

• Gilla
  • Ledsen
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Ny typ av vaccin med lovande resultat. Det här vaccinet är tänkt att fungera mot familjen coronavirus och mutationerna.

“Basically what we’ve done is take multiple copies of a small part of the coronavirus to make the body’s immune system respond to it in a heightened way,” Saunders said. “We found that not only did that increase the body’s ability to inhibit the virus from causing infection, but it also targets this cross-reactive site of vulnerability on the spike protein more frequently. We think that’s why this vaccine is effective against SARS-CoV-1, SARS-CoV-2 and at least four of its common variants, plus additional animal coronaviruses.”

“There have been three coronavirus epidemics in the past 20 years, so there is a need to develop effective vaccines that can target these pathogens prior to the next pandemic,”

https://corporate.dukehealth.org/ne...ovid-19-and-variants-plus-other-coronaviruses

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Läste på SVT nyss:
"Vi ser en nedgång i antalet smittande, men den är ganska liten och det är fortfarande ett stort antal fall, säger Britta Björkholm, "
Vilket jävla sätt att snedvrida budskap. Hon säger att antalet smittade gick ned men sanningen är att antalet smittade gick upp, nämligen med 13 812 sedan i fredags. Vad hon kanske menar är att antalet smittade inte stigit lika mycket som innan.
Om folk i den positionen inte kan uttrycka sig klart och tydligt (och sanningsenligt) då är förtroendet lågt. Eller är det medveten whitewash?
Om du hade sett på presskonferensen i stället så hade du sett att hon samtidigt visade ett diagram över antal smittade per vecka och i det diagrammet såg man tydligt att antalet smittade hade minskat lite de senaste veckorna jämfört med veckorna innan. Det var inga problem alls att förstå det hon sa när man såg diagrammet. Sen att SVT framför ett otydligt budskap kan du ju inte skylla på Fohm.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vaccin tycks fungera på den Indiska dubbelmutationen. Å andar sidan är smittan så utbredd i Indien att nya värre mutationer kan komma att skapas.

Covaxin, the inactivated-virus vaccine being made by India's Bharat Biotech International Ltd., and AstraZeneca Plc's vaccine, called Covishield in India, are effective against the strain in preventing serious illness, said Rakesh Mishra, director of the Centre for Cellular and Molecular Biology in Hyderabad, one of the labs analyzing virus samples. Data is still being gathered about the response to Russia's Sputnik V vaccine, Mishra said, but it's likely to be effective.

https://www.ndtv.com/india-news/the...ork-against-india-strain-the-bad-news-2434326
BioNTech SE Chief Executive Officer Ugur Sahin said he was confident the mRNA shot it's making with partner Pfizer Inc. would work against the India mutant though testing is still ongoing. "The Indian variant has the same mutation that we've already investigated and against which our vaccine was also effective," he said last week.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Läste på SVT nyss:
Jag har inte alls svårt att tolka det så som det var menat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Läste på SVT nyss:

Det finns en tendens att söka vinklar för att läget skall framstå bättre än det är imo. Om dödstalen är höga talar man t.ex. hellre som att smittan går ner.

För några veckor sedan nämndes lite snabbt att smittan sjunker i Europa. Sedan uppehöll man sig l oproportionellt länge vid det baltiska staterna (där smittan gått upp) för att sedan presentera Sverige i relation till det.

• Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns en tendens att söka vinklar för att läget skall framstå bättre än det är imo.
Det håller jag inte med om. Det har varit många presskonferenser under tredje vågen där man just har poängterat att smittspridningen är mycket hög och sjukvården är mycket belastad.

Idag poängterade man att även om antalet bekräftade fall har sjunkit lite i tre veckor så är det just alldeles för lite och sjukvården är alldeles för belastad så folk måste hålla sig till de riktlinjer som finns ett tag till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.