D
optimum optimum skrev:
Litar du inte på Stefan Löfvens kompetens när det gäller pandemin?

Han kom ju snabbt med sitt egna råd om hur man handlar på köpcentra i julas.

Snabbt in och snabbt ut var rådet då.

Kräver några sådana här: :crysmile::crysmile::crysmile:

Jag tror du fattade vad jag menade i mitt förra inlägg.
Nej, jag fattade det som att du anser att de sakkuniga ska hålla undan för expertbesluten från politikerna?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har förstått det och optimum klagade på att en del andra regioner tillåter att yngre i riskgrupper bokar in sig på samma sätt som alla andra, dvs. utan att vänta på brev från vårdcentralen. Nackdelen med det är att vissa ljuger i bokningsformuläret och anger att de är sjuka och därför tillhör en riskgrupp fast de inte gör det. Så hur regionerna än gör så får de klagomål.
Det borde ju inte nu att gå att ljuga för den vårdcentral man är listad på och ska ha fått ett brev ifrån innan man har rätt att vaccinera sig där när man tillhör medicinsk riskgrupp, de har ju även tillgång patientjournalen.
Och om yngre friska lyckas vaccinera sig på de stora vaccinationscentralerna pga brister i bokningssystem så borde de ju avslöjas och nekas vaccinering när de legitimerar sig precis innan vaccination, för legitimering precis innan vaccination är väl obligatorisk eller?
så förstår inte hur vissa kan slinka förbi i kön?

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det kunde man inte för då var det inte klart vilka sjukdomar som medförde ökad risk för svår covid och död i covid. För ett halvår sen fanns det ingen databas där det gick att lagra en särskild kod för vissa personer.

Du tycks helt ha glömt bort hur lång tid det normalt tar att utveckla stora system och vad som händer när den tiden kraftigt ska kortas ner.
Men jag förklarade för dig att jag jobbat många år med systemutveckling.
Att bygga upp ett system med databas mm på webben är ingen raketforskning.
Har jag gjort ett antal gånger.
Inget svårt att bygga ett sådant system, det svåra är kapaciteten när många är igång samtidigt.
Men nu är det ju inte 10 miljoner som tillhör riskgrupp så den databasen behöver inte bli så stor (volymmässigt) I detta fallet är nog GDPR största problemet.

Förra hösten visste vi att vaccin snart var klart och vi visste rätt så bra vilka riskgrupperna var då.
Då kunde man påbörjat att ta fram de som borde ha förtur.
Här är länk till en studie FoHM har med på sin sida som är från juli 2020
Då kunde man startat arbetet med IT lösning vilket max tar några månader och sedan en koppling för bokningssystemen att få svar på efterfrågat personnummer om det finns ett ja för prioritering.

Du verkar enbart vilja krångla till det och misstror andra om allt.
Ett av de större systemen använder Volvo fortfarande och är mer än 20 år sedan jag och några konsulter jag hade hos mig då utvecklade och driftsatte. Detta vi diskuterar nu är ett pytte system i jämförelse.

Har du jobbat som systemutvecklare professionellt så du vet vad du pratar om?

BirgitS
B brfbo skrev:
Det borde ju inte nu att gå att ljuga för den vårdcentral man är listad på och ska ha fått ett brev ifrån innan man har rätt att vaccinera sig där när man tillhör medicinsk riskgrupp, de har ju även tillgång patientjournalen.
Precis, men regionerna har ju gjort på olika sätt. En del låter alltså även yngre som tillhör riskgrupperna boka in sig på samma sätt som de som har rätt ålder och när systemet då upptäcker att någon inte är tillräckligt gammal så kommer det tydligen frågor om vilka sjukdomar man har och där är det tydligen då några som ljuger.

B brfbo skrev:
Och om yngre friska lyckas vaccinera sig på de stora vaccinationscentralerna pga brister i bokningssystem så borde de ju avslöjas och nekas vaccinering när de legitimerar sig precis innan vaccination, för legitimering precis innan vaccination är väl obligatorisk eller?
så förstår inte hur vissa kan slinka förbi i kön?
Ja, så verkar det ju vara men tiden har ju då inte kunnat bokas av någon som tillhör en grupp som är tillåten och det sinkar ju vaccineringen lite.

Hela denna sidodiskussionen började med inlägg #7983 där optimum länkar till en klagoartikel i Aftonbladet.

optimum
D djac skrev:
Nej, jag fattade det som att du anser att de sakkuniga ska hålla undan för expertbesluten från politikerna?
De sakkunniga ger råd som politikerna kan besluta.
Rätt så enkelt.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Inget svårt att bygga ett sådant system, det svåra är kapaciteten när många är igång samtidigt.
Men nu är det ju inte 10 miljoner som tillhör riskgrupp så den databasen behöver inte bli så stor (volymmässigt) I detta fallet är nog GDPR största problemet.
Nu gäller det ju just bokningssystem som ska klara bokningar i den storleksklassen. GDPR är definitivt ett problem liksom att alla vårdcentralers journaler inte finns centralt.

optimum optimum skrev:
Förra hösten visste vi att vaccin snart var klart och vi visste rätt så bra vilka riskgrupperna var då.
Det har ändrats flera gånger sen i höstas.

optimum optimum skrev:
Länken verkar saknas men å andra sidan tror jag inte att den är intressant eftersom det är inaktuella uppgifter.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kräver ju då att det finns tillräckligt med personal för det och att den personalen har tillgång till journaler, dvs. kan endast göras på vårdcentralen. Du kan ju fråga @brfbo om hen inte hade velat kunna boka in sig på en vaccinationscentral för ett par veckor sen i stället för att vänta på att vårdcentralen skulle få vaccin i tillräcklig mängd.
Ja de hade kunnat släppa på att de i medicinsk riskgrupp hade kunnat vaccinera sig på de stora vaccinationscentralerna när dessa stog "tomma" och innan de släppte på att vaccinera 150 000 friska personer i fas 4.

Men en stor risk jag ser med att få ut de redan sjuka i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 är att den gruppen för att kunna vaccinera sig kommer att behöva ta sig till de stora vaccinationsställena som ofta ligger avsides och en bit ifrån bostaden,
vilket innebär att de i riskgruppen med sjukdomar då behöver antingen ta buss, bil el taxi mm vilket ökar risken för att smittas och smitta, vilket såklart inte är bra.
Jag tycker att det vore bäst för denna sköra grupp att få bli vaccinerade på vårdcentralen(som känner patienterna och ligger nära) och att vårdcentralerna även får tillräckliga mängder vaccin, kapacitet, till att vaccinera dessa riskgrupper före friska.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gäller det ju just bokningssystem som ska klara bokningar i den storleksklassen. GDPR är definitivt ett problem liksom att alla vårdcentralers journaler inte finns centralt.

Det har ändrats flera gånger sen i höstas.

Länken verkar saknas men å andra sidan tror jag inte att den är intressant eftersom det är inaktuella uppgifter.
Det är inte mycket med någon miljon poster och de registreras knappast med hög frekvens.
Men nu borde det inte vara ens en miljon poster med sådana med riskgrupper.

Stor del av denna lista fanns redan förra sommaren
  • Organtransplantation
  • Blodcancersjukdomar
  • Neurologiska sjukdomar som lett till påverkad andningsfunktion
  • Fetma (ökad risk med ökad grad av fetma)
  • Diabetes (mindre risk om den är välbehandlad)
  • Aktuell cancerbehandling
  • Kronisk lungsjukdom
  • Stroke/demens
  • Annan immunhämmande sjukdom eller behandling
  • Leversjukdom
  • Nedsatt njurfunktion
  • Hjärt- och kärlsjukdom inklusive hypertoni
  • Downs syndrom

Sedan behöver man inte sitta centralt och registrera vilka som har rätt till förtur. Det kunde de gjort från olika håll i landet vilket är väldigt enkelt med webblösningar.

Har du kompetens inom webbssystem med databaser?
Det har jag.

Länk jag missade
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2521-4

BirgitS
B brfbo skrev:
Ja de hade kunnat släppa på att de i medicinsk riskgrupp hade kunnat vaccinera sig på de stora vaccinationscentralerna när dessa stog "tomma" och innan de släppte på att vaccinera 150 000 friska personer i fas 4.
Men leder då inte detta just till det som optimum klagar på, dvs. att det är möjligt för folk att ljuga och påstå att de är i en riskgrupp fast de inte är det och därmed tränga sig före?

B brfbo skrev:
Men en stor risk jag ser med att få ut de redan sjuka i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 är att den gruppen för att kunna vaccinera sig kommer att behöva ta sig till de stora vaccinationsställena som ofta ligger avsides och en bit ifrån bostaden,
vilket innebär att de i riskgruppen med sjukdomar då behöver antingen ta buss, bil el taxi mm vilket ökar risken för att smittas och smitta, vilket såklart inte är bra.
Håller med, och det kan ju vara därför som Region Stockholm, där en större andel inte har egen bil jämfört med många regioner ute i landet har valt som de har gjort, dvs. att vårdcentralerna tar hand om riskgrupperna.

BirgitS BirgitS skrev:
Men leder då inte detta just till det som optimum klagar på, dvs. att det är möjligt för folk att ljuga och påstå att de är i en riskgrupp fast de inte är det och därmed tränga sig före?

Håller med, och det kan ju vara därför som Region Stockholm, där en större andel inte har egen bil jämfört med många regioner ute i landet har valt som de har gjort, dvs. att vårdcentralerna tar hand om riskgrupperna.
så kan det nog vara, men problemet för de sjuka i riskgrupp fas 3 är ju fortfarande i Sockholm att vårdcentralerna inte kan ta hand om de sjuka riskgrupperna pga att de får alldeles för få vaccindoser till vårdcentralerna, bla pga att de stora vaccinationscentalerna får massvis av vaccindoser och som just nu går till att vaccinera friska människor i fas 4!

B brfbo skrev:
så kan det nog vara, men problemet för de sjuka i riskgrupp fas 3 är ju fortfarande i Sockholm att vårdcentralerna inte kan ta hand om de sjuka riskgrupperna pga att de får alldeles för få vaccindoser till vårdcentralerna, bla pga att de stora vaccinationscentalerna får massvis av vaccindoser och som just nu går till att vaccinera friska människor i fas 4!
Det är väl bara om man är i en sådan riskgrupp att man behöver medicinsk övervakning med möjligheter behandling efter sprutan som man måste vaccineras på vårdcentral?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Precis som jag håller på och bygger ny altan/yttertrappa i tryckimpregnerat. Den kommer bli jättebra även om det finns många andra som hade gjort det bättre. Och det är därför jag t.ex. är på detta forum för att lära mig mer. Idag regn så det fick bli en stund i garaget och städat, som jag varit för att såga alla reglar efter CAD-ritning jag gjort. Nej inte bäst på att städa för det borde jag gjort varje dag.
Borde man inte avstå från onödiga snickeriarbeten med potentiellt farliga maskiner och verktyg för att inre riskera att belasta sjukvården i onödan? Det argumentet användes ju mot utförsåkning för några månader sedan, så vad är egentligen skillnaden?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl bara om man är i en sådan riskgrupp att man behöver medicinsk övervakning med möjligheter behandling efter sprutan som man måste vaccineras på vårdcentral?
Just nu ska alla i medicinsk riskgrupp under 60 år fas 3 vaccineras på den vårdcentral man är listad på enl Region Stockholm.

T
optimum optimum skrev:
Men jag förklarade för dig att jag jobbat många år med systemutveckling.
Att bygga upp ett system med databas mm på webben är ingen raketforskning.
Har jag gjort ett antal gånger.

Då kunde man påbörjat att ta fram de som borde ha förtur.
Då kunde man startat arbetet med IT lösning vilket max tar några månader och sedan en koppling för bokningssystemen att få svar på efterfrågat personnummer om det finns ett ja för prioritering.

Du verkar enbart vilja krångla till det och misstror andra om allt.
Ett av de större systemen använder Volvo fortfarande och är mer än 20 år sedan jag och några konsulter jag hade hos mig då utvecklade och driftsatte. Detta vi diskuterar nu är ett pytte system i jämförelse.

Har du jobbat som systemutvecklare professionellt så du vet vad du pratar om?
Du har förvisso rätt i att det går att slänga ihop ett sånt system på en eftermiddag, men då har du missat några rätt viktiga grejer som säkerhet, tillgänglighet, användbarhet, testning, dokumentation, spårbarhet, loggning, skalbarhet, förvaltning, support och en hel del annat. Plus att du förstås hoppade över hela LOU.

Och ja, jag har jobbat som systemutvecklare. Professionellt. Sedan 1992.

Hur lång tid tog det för företaget du jobbar på att köpa in och implementera en redan färdig kommunikationslösning? Det var väl lite mer än ett halvår?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Tillhör man "rätt" ålder så att man kan boka på vaccinationsmottagning men har ökad risk för allvarliga omedelbara vaccinationseffekter så kan man vaccinera sig på några av dem, t.ex. Karolinskas två mottagningar. Region Stockholm alltså.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.