Nu har Hälso och sjukvårdsnämnden i Stockholm svarat mig och jag kan dela med mig av det till er.

Jag skrev(kortfattat bla om att det saknas vaccin på vissa vårdcentraler till oss i fas 3 men överflöd på de stora vaccinationsmottagningarna, att vi är en hårt pressad och sjuk grupp med uppskjutna behandlingar mm, att nu fas 4 gruppen kommer att ta fas 3 platser mm att detta ej är ok!

Det svar jag fick:
"Hej
Synpunkten är framförd till programledningen som beslutar om genomförandet av vaccinationsprogrammet. Vaccin fördelas både till vårdcentralerna för fas 3 och till vaccinationscentralerna fas 4 parallellt. Leverans av vaccin går ut till bägge varje vecka. Den som är i aktuell åldersgrupp inom fas 4 kan även boka sig via appen Alltid öppet på någon vaccinationscentral om de inte kan få en snabbare tid på vårdcentralen.
Med vänlig hälsning
Sakkunnig Vaccinationsprogrammet
RSSL S3.2 Vaccination"

Ja jag är inte förvånad men det blir ju bara sämre och sämre för den medicinska riskgruppen under 60 i fas 3, ex här uppger de att det även är ok för fas 4=150 000 personer i Stockholm att boka in sig på vårdcentralerna, vårdcentralerna som är enda stället vi i medicinsk riskgrupp fas 3 får vaccinera oss på.

Är det någon här som har en vettig förklaring till varför inte de sköraste och sjukaste i fas 3 prioriteras ang att bli vaccinerade?

B brfbo skrev:
- - - Är det någon här som har en vettig förklaring till varför inte de sköraste och sjukaste i fas 3 prioriteras ang att bli vaccinerade?
Regionen kanske tillämpar extremdarwinism? Survival of the fittest...

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Den som är i aktuell åldersgrupp inom fas 4 kan även boka sig via appen Alltid öppet på någon vaccinationscentral om de inte kan få en snabbare tid på vårdcentralen.

[...]

Ja jag är inte förvånad men det blir ju bara sämre och sämre för den medicinska riskgruppen under 60 i fas 3, ex här uppger de att det även är ok för fas 4=150 000 personer i Stockholm att boka in sig på vårdcentralerna, vårdcentralerna som är enda stället vi i medicinsk riskgrupp fas 3 får vaccinera oss på.

Är det någon här som har en vettig förklaring till varför inte de sköraste och sjukaste i fas 3 prioriteras ang att bli vaccinerade?
Jag tror att du missuppfattar vad de försöker säga. Jag tror att de menar: "Den som [tillhör en åldersgrupp som är] aktuell inom fas 4 kan [förstås även om den ingår i någon tidigare fas] även boka sig via appen Alltid öppet på någon vaccinationscentral [istället för att vänta på sin vårdcentral] om de inte kan få en snabbare tid på vårdcentralen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
B brfbo skrev:
Ja, självklart!
Pengar och makt. Hade istället sönerna till Östermalms elit dött som flugor, istället för ett gäng från förorten och en massa gamla kärringar, hade det varit annat ljud i själlan. Omedelbart hade alla möjliga resurser satts in och Lövén hade knuffat undan Tegnell från presskonferenstronen.

Staffans "den dissillutionerade"

Redigerat av moderator:
  • Älska
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Regionen kanske tillämpar extremdarwinism? Survival of the fittest...
Ja eller nån som är helt tappad och helt har tappat sin medmänsklighet och bara räknar pengar.

B brfbo skrev:
Ja eller nån som är helt tappad och helt har tappat sin medmänsklighet och bara räknar pengar.
Låter som I.S. Och då menar jag inte islamisterna.
(Editerad för att inte anmälas för förtal)

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Verkar finnas ett samband mellan covid och försämrad aktivitet för hjärnan på människor.

Läs själva. Kan vara så jag uppfattat det fel men glad att jag inte varit smittad.

Skärmdump av forskningsförpublikation från medRxiv om kognitiva underskott hos personer som återhämtat sig från COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.20.20215863v1

optimum optimum skrev:
Verkar finnas ett samband mellan covid och försämrad aktivitet för hjärnan på människor.

Läs själva. Kan vara så jag uppfattat det fel men glad att jag inte varit smittad.

[bild]

[länk]
Det där är väl ingen nyhet?
Eller är det en ny rapport som kommit ut nu? :thinking:

Det diskuterades i pressen i oktober 2020 .. och slutsatsen var att det krävdes ”tid” för att veta närmre om både iq-försämringen (sades då vara en föråldring av hjärnan på 10 år) och ev andra kognitiva besvär skulle vara permanenta (eller hur länge de skulle stanna).

https://www.thetimes.co.uk/article/...ain-by-10-years-or-cause-iq-to-fall-v9s273rbs

https://www.theweek.co.uk/108499/coronavirus-long-covid-patients-left-with-low-iq-aged-brains

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-brains-int-idUSKBN27C1RN

(Några av nyhetssajterna som diskuterade saken då)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

[bild]

[länk]
Hur vet du att du inte varit smittad? Du tjatar ju jämt om att du inte varit smittad, men du vet ju inte det. Bl.a har du ju haft riskbeteende hela pandemin genom att vara på arbetsplatsen, där ni inte håller avstånd... och arbetsplatserna var ett tag ett av de vanligaste platserna att bli smittad på.

Hur kan gammal skåpmat som publicerades oktober 2020 vara en nyhet?

Och slutsatsen du drar går inte att dra av den informationen... du läser ju aldrig det du sprider ut...

Läs gärna länkarna @Snigla postat.

Redigerat:
optimum
Snigla Snigla skrev:
Det där är väl ingen nyhet?
Eller är det en ny rapport som kommit ut nu? :thinking:

Det diskuterades i pressen i oktober 2020 .. och slutsatsen var att det krävdes ”tid” för att veta närmre om både iq-försämringen (sades då vara en föråldring av hjärnan på 10 år) och ev andra kognitiva besvär skulle vara permanenta (eller hur länge de skulle stanna).

[länk]

[länk]

[länk]

(Några av nyhetssajterna som diskuterade saken då)
För mig var det en nyhet att det ger effekter på kognitiva kvalitén.
Tidigare har jag känt till att man tappar lukt och smak.

Tänk vad tråkigt för de som redan från början haft låg nivå på sådant.
Kommer säkert fram mer saker detta vidriga virus kan ställa till med.

Har du bra uppgift om var i denna tråd man kan läsa om detta?

• Haha
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
Nu har Hälso och sjukvårdsnämnden i Stockholm svarat mig och jag kan dela med mig av det till er.

Jag skrev(kortfattat bla om att det saknas vaccin på vissa vårdcentraler till oss i fas 3 men överflöd på de stora vaccinationsmottagningarna, att vi är en hårt pressad och sjuk grupp med uppskjutna behandlingar mm, att nu fas 4 gruppen kommer att ta fas 3 platser mm att detta ej är ok!

Det svar jag fick:
"Hej
Synpunkten är framförd till programledningen som beslutar om genomförandet av vaccinationsprogrammet. Vaccin fördelas både till vårdcentralerna för fas 3 och till vaccinationscentralerna fas 4 parallellt. Leverans av vaccin går ut till bägge varje vecka. Den som är i aktuell åldersgrupp inom fas 4 kan även boka sig via appen Alltid öppet på någon vaccinationscentral om de inte kan få en snabbare tid på vårdcentralen.
Med vänlig hälsning
Sakkunnig Vaccinationsprogrammet
RSSL S3.2 Vaccination"

Jadu, jag misstänker en kombo, allt kan ju såklart spåras tillbaks till Regionernas avsaknad av begåvning men ovanpå detta så har väl Fas-3 patienterna inte riktigt nåtts på det sätt som regionerna inbillat sig, även här i Skåne finns det ganska mycket tider att boka för dessa, det bör ju betyda att de har vaccin på lager som de måste bli av med, därför öppnar man för fler grupper.

Gällande riskgrupperna i Fas-3 så sorteras dessa för hand och beskedet jag fått är att dessa ska prioriteras utifrån både ålder och medicinsk status, så tex om man "bara" har en välbehandlad diabetes är man inte speciellt prioriterad medan någon med diabetes, kol, och högt blodtryck kommer ganska tidigt.

Med tanke på begåvningsreserven på regionerna så kommer nog de flesta antingen ha blivit vaccinerade i Fas-4, eller dö av ålderdom innan de "fått sina ankor på rad".

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
För mig var det en nyhet att det ger effekter på kognitiva kvalitén.
Tidigare har jag känt till att man tappar lukt och smak.

Tänk vad tråkigt för de som redan från början haft låg nivå på sådant.
Kommer säkert fram mer saker detta vidriga virus kan ställa till med.

Har du bra uppgift om var i denna tråd man kan läsa om detta?
Du har inte funderat på hur de kunde veta något om långtidseffekter i mitten av 2020?
Jag känner flera kollegor som åkt på viruset, och de har intellektuellt mycket krävande yrken. Det är inte möjligt att se någon skillnad på deras insatser före och efter Covid, de upplever inte det heller.
Så, de här effekterna är sannolikt inte värre för covid än för mycket annat.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
men katter är är också väldigt duktiga (när det passar dem :))
Ja, det är väl just det som är problemet med dem ;)
Svårt att använda på ett effektivt sätt.

Ca 20 % har antikroppar pga sjukdom, ca 30% har det pga vaccin. Vi ligger alltså på 50 % nu vilket helt släcker (och mer där till) smittökningen från den brittiska mutationen.

R-talet är alltså en bit under 1 just nu och sjunkande med ökande vaccinering.

Början på slutet!

""Sverige har passerat en miljon konstaterat smittade av coronaviruset. Det egentliga antalet är betydligt större, men svårt att uppskatta. Enligt Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten, ger de undersökningar som visar att mer än 20 procent av befolkningen har antikroppar en mer rättvisande bild av hur många som har haft sjukdomen.""

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.