1 014 071 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Tills nu, har Bakerfamiljens lojalitet med staten, varit av kategorin "Min mamma är bäst i världen". Naiv, men gullig.D djac skrev:
Men när det föreslås att yttrandefriheten skall begränsas, så att medborgarna inte skall "desinformeras"! Då hörs som vanligt inte ett klyst av kritik, från de edsvurna!
Begränsa rörelsefrihet och öppethållande på krogar. Nej.
Begränsa den lagstadgade yttrandefiheten så att bara godkänd information kommer ut. Ja.
Hmm. Var har vi hört det någonstans förut? Jo. Bland militärdiktaturer, Nazister, Fascister, Kommunistdiktaturer, Nordkorea, Kambodja, Burma, 1984 etc.
Det är alltså inte den här mannen vi skall krama längre..
Utan dessa förebilder
Vakna!
Staffan
Det är roligt, jag skrev det lite skarpt med avsikt, tänkte att någon av de som ropar högst efter den typen av ledarstil skulle tycka tvärtemot när det kunde drabba dem själv, roligt.Staffan2000 skrev:
Tills nu, har Bakerfamiljens lojalitet med staten, varit av kategorin "Min mamma är bäst i världen". Naiv, men gullig.
Men när det föreslås att yttrandefriheten skall begränsas, så att medborgarna inte skall "desinformeras"! Då hörs som vanligt inte ett klyst av kritik, från de edsvurna!
Begränsa rörelsefrihet och öppethållande på krogar. Nej.
Begränsa den lagstadgade yttrandefiheten så att bara godkänd information kommer ut. Ja.
Hmm. Var har vi hört det någonstans förut? Jo. Bland militärdiktaturer, Nazister, Fascister, Kommunistdiktaturer, Nordkorea, Kambodja, Burma, 1984 etc.
Det är alltså inte den här mannen vi skall krama längre..
[bild]
Utan dessa förebilder
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Vakna!
Staffan
Yttrandefrihet pratas det alltid mycket om från det hållet, nästan alltid felaktigt, vill vi att sprida medicinska lögner och felaktigt rådge folk i vårdfrågor ska omfattas av detta, jag menar att det skulle kunna falla under kvacksalverilagen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så blir det en nyhet som omväxling i nyhetstråden 
Glädjande dessutom.
Glädjande dessutom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...gstakten-av-antalet-covidsmittade-star-stilla
Det var ju glädjande, att jag missförstod dig.D djac skrev:Det är roligt, jag skrev det lite skarpt med avsikt, tänkte att någon av de som ropar högst efter den typen av ledarstil skulle tycka tvärtemot när det kunde drabba dem själv, roligt.
Yttrandefrihet pratas det alltid mycket om från det hållet, nästan alltid felaktigt, vill vi att sprida medicinska lögner och felaktigt rådge folk i vårdfrågor ska omfattas av detta, jag menar att det skulle kunna falla under kvacksalverilagen?
"medicinska lögner". Vad är det? Vad som är sant eller falskt med vaccinet, vet nästan inga. Och de som vet, släpper bara ut det som gagnar dem själva.
Staffan
Så att förutsättningarna har varit helt olika för de länder du jämför med är oväsentlig?Ulltand skrev:
Det är ingen partipolitisk fråga, är den det för dig? För de med politiska låsningar går sällan att övertyga.
Men nu ser vi ju hur politikerna ändå steg för steg överger den "svenska" strategin och det beror på tycket från allmänheten. Folk ser hur illa det gått, coronakomissionen ger svidande kritik, bidens rådgivare jämför sättet FHM hanterat detta med en otäck rörelse från andra världskriget.
Populäriteten sjunker som en sten för (S) och FHM.
Mig veterligen var jag först med att jämföra dödstal mellan de nordiska länderna (redan innan det var någon skillnad) vilket många senare plockat upp som jämförelse mellan olika strategier.
Ja det är sådan som gör skillnad.
[bild]
Du ser bara det du vill se.
Det är bättre att du vidgar vyerna lite mer så att du ser hela bilden.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"Efter hatstormen – nu lämnar örebroläkaren all covidforskning
Professor Jonas F Ludvigsson väljer att inte forska mer på ämnet covid-19. Det efter att han fått mängder med påhopp och hot i sociala medier efter sin senaste publicering."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-hatstormen-nu-lamnar-orebrolakaren-all-covidforskning
Professor Jonas F Ludvigsson väljer att inte forska mer på ämnet covid-19. Det efter att han fått mängder med påhopp och hot i sociala medier efter sin senaste publicering."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-hatstormen-nu-lamnar-orebrolakaren-all-covidforskning
Medicinska lögner skulle kunna vara tex att vaccinet gör att du blir fjärrstyrd av någon, många av de saker som påstås som bieffekter av vaccin rent generellt, är felaktiga, uppfinningsrikedomen är stor på den fronten. Du kan ju kika på SVTs vaccinserie så ser du vad de sprider.Staffan2000 skrev:
För mig försvinner det roliga och finurliga när såna här människor övertygar föräldrar att inte vaccinera sina barn och barnet sen blir svårt sjukt eller dör pga av detta. I min värld är det inte ok och borde inte tillåtas.
Att i en pandemi kämpa emot en utrullning av vaccin tycker jag inte heller är ok.
Jag håller nog med den tidigare citerade läkaren, folk verkar ha blivit galna.Gammelnörden skrev:
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?Nissens skrev:
Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.
Staffan
Det är inte hat och påhopp, det är bara oroade medborgare som uttrycker sin oro och använder yttrandefriheten för att alla ska förstå hur fel vissa har och gör något åt det som går/gått fel.D djac skrev:
Redigerat av moderator:
Man gör väl ofta så att man tar bort outliers innan man kikar på data, så de som drabbats väldigt milt eller om någon ligger väldigt mycket över så sorterar man bort dessa och sen kör man igenom resten.Staffan2000 skrev:
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?
Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.
Staffan
Aha, så om man hotar tillräckligt många som sammaställer data så ändrar sig datan och allt blir bättre, konstigt resonemang?tusenett skrev:
Och de som hotar folk som åtminstone bidrar ska man gulla med, för de är bara oroade, -konstig värld vi lever i.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så vitt jag minns gjordes det en modell som var en blandning av olika länder och/eller områden där Nederländerna var den största delen (men ej över 50 %).Staffan2000 skrev:
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?
Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.
Staffan
Ang. tättbefolkat så spelar det väl ingen roll om det är 2 m eller 2 km till närmsta granne när det är utegångsförbud.
Om det får dig att känna dig bättre kan du ju tänka på att under förra året var antalet avlidna i Västerbotten och Norrbotten hela året inom normalspannet, förutom i augusti då lite för många avled men det berodde ju inte covid. Alltså i glesbygden var smittspridningen liten och dödsfallen få utan det är i de tättbefolkade delarna det skedde kring (pendelavstånd 20 mil eller så) Stockholm och i viss mån Göteborg under våren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ett nytt försök med en nyhet.
Från dagens presskonferens:
Konfidensintervallen inom parenteserna och alltså bara en säkerställd ökning i en enda region.
Således mycket viktigt att följa restriktionerna för att hålla nere smittspridningen.
Från dagens presskonferens:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konfidensintervallen inom parenteserna och alltså bara en säkerställd ökning i en enda region.
Således mycket viktigt att följa restriktionerna för att hålla nere smittspridningen.