Staffans2000
D djac skrev:
I tider av oro, som nu, borde vi kunna strama åt lagstiftning kring desinformation också, tex tycker inte jag att det ska vara ok att kampanja mot vaccinationsprogrammet som körs nu. Att medvetet eller omedvetet springa främmande makters ärenden borde också kunna hanteras i dessa tider.
Tills nu, har Bakerfamiljens lojalitet med staten, varit av kategorin "Min mamma är bäst i världen". Naiv, men gullig.
Men när det föreslås att yttrandefriheten skall begränsas, så att medborgarna inte skall "desinformeras"! Då hörs som vanligt inte ett klyst av kritik, från de edsvurna!
Begränsa rörelsefrihet och öppethållande på krogar. Nej.
Begränsa den lagstadgade yttrandefiheten så att bara godkänd information kommer ut. Ja.
Hmm. Var har vi hört det någonstans förut? Jo. Bland militärdiktaturer, Nazister, Fascister, Kommunistdiktaturer, Nordkorea, Kambodja, Burma, 1984 etc.

Det är alltså inte den här mannen vi skall krama längre..
th
Utan dessa förebilder
th
thth
th
Vakna!

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tills nu, har Bakerfamiljens lojalitet med staten, varit av kategorin "Min mamma är bäst i världen". Naiv, men gullig.
Men när det föreslås att yttrandefriheten skall begränsas, så att medborgarna inte skall "desinformeras"! Då hörs som vanligt inte ett klyst av kritik, från de edsvurna!
Begränsa rörelsefrihet och öppethållande på krogar. Nej.
Begränsa den lagstadgade yttrandefiheten så att bara godkänd information kommer ut. Ja.
Hmm. Var har vi hört det någonstans förut? Jo. Bland militärdiktaturer, Nazister, Fascister, Kommunistdiktaturer, Nordkorea, Kambodja, Burma, 1984 etc.

Det är alltså inte den här mannen vi skall krama längre..
[bild]
Utan dessa förebilder
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Vakna!

Staffan
Det är roligt, jag skrev det lite skarpt med avsikt, tänkte att någon av de som ropar högst efter den typen av ledarstil skulle tycka tvärtemot när det kunde drabba dem själv, roligt.

Yttrandefrihet pratas det alltid mycket om från det hållet, nästan alltid felaktigt, vill vi att sprida medicinska lögner och felaktigt rådge folk i vårdfrågor ska omfattas av detta, jag menar att det skulle kunna falla under kvacksalverilagen?
 
BirgitS
Så blir det en nyhet som omväxling i nyhetstråden ;)
Glädjande dessutom.

För bara en vecka sedan såg det mörkt ut i Strömstad på grund av den kraftiga ökningen av covidfall. Gränsen mot Norge hade stängts och oron för den brittiska mutationen av coronaviruset var stor.
– Förra veckan var det 74 nya fall och det är hela 30 procent mindre än veckan innan, säger Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare.
– Jag vill rikta en väldigt stor eloge till att Strömstadsbor som tagit den kraftiga ökningen av antalet sjuka på stort allvar och att de har bidragit till att få ner smittspridningen i kommunen, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...gstakten-av-antalet-covidsmittade-star-stilla
 
Staffans2000
D djac skrev:
Det är roligt, jag skrev det lite skarpt med avsikt, tänkte att någon av de som ropar högst efter den typen av ledarstil skulle tycka tvärtemot när det kunde drabba dem själv, roligt.

Yttrandefrihet pratas det alltid mycket om från det hållet, nästan alltid felaktigt, vill vi att sprida medicinska lögner och felaktigt rådge folk i vårdfrågor ska omfattas av detta, jag menar att det skulle kunna falla under kvacksalverilagen?
Det var ju glädjande, att jag missförstod dig.
"medicinska lögner". Vad är det? Vad som är sant eller falskt med vaccinet, vet nästan inga. Och de som vet, släpper bara ut det som gagnar dem själva.

Staffan
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ingen partipolitisk fråga, är den det för dig? För de med politiska låsningar går sällan att övertyga.

Men nu ser vi ju hur politikerna ändå steg för steg överger den "svenska" strategin och det beror på tycket från allmänheten. Folk ser hur illa det gått, coronakomissionen ger svidande kritik, bidens rådgivare jämför sättet FHM hanterat detta med en otäck rörelse från andra världskriget.
Populäriteten sjunker som en sten för (S) och FHM.

Mig veterligen var jag först med att jämföra dödstal mellan de nordiska länderna (redan innan det var någon skillnad) vilket många senare plockat upp som jämförelse mellan olika strategier.

Ja det är sådan som gör skillnad.

[bild]
Så att förutsättningarna har varit helt olika för de länder du jämför med är oväsentlig?
Du ser bara det du vill se.
Det är bättre att du vidgar vyerna lite mer så att du ser hela bilden.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ju glädjande, att jag missförstod dig.
"medicinska lögner". Vad är det? Vad som är sant eller falskt med vaccinet, vet nästan inga. Och de som vet, släpper bara ut det som gagnar dem själva.

Staffan
Medicinska lögner skulle kunna vara tex att vaccinet gör att du blir fjärrstyrd av någon, många av de saker som påstås som bieffekter av vaccin rent generellt, är felaktiga, uppfinningsrikedomen är stor på den fronten. Du kan ju kika på SVTs vaccinserie så ser du vad de sprider.

För mig försvinner det roliga och finurliga när såna här människor övertygar föräldrar att inte vaccinera sina barn och barnet sen blir svårt sjukt eller dör pga av detta. I min värld är det inte ok och borde inte tillåtas.

Att i en pandemi kämpa emot en utrullning av vaccin tycker jag inte heller är ok.
 
D
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
"Efter hatstormen – nu lämnar örebroläkaren all covidforskning
Professor Jonas F Ludvigsson väljer att inte forska mer på ämnet covid-19. Det efter att han fått mängder med påhopp och hot i sociala medier efter sin senaste publicering."

[länk]
Jag håller nog med den tidigare citerade läkaren, folk verkar ha blivit galna.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Så att förutsättningarna har varit helt olika för de länder du jämför med är oväsentlig?
Du ser bara det du vill se.
Det är bättre att du vidgar vyerna lite mer så att du ser hela bilden.
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?

Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag håller nog med den tidigare citerade läkaren, folk verkar ha blivit galna.
Det är inte hat och påhopp, det är bara oroade medborgare som uttrycker sin oro och använder yttrandefriheten för att alla ska förstå hur fel vissa har och gör något åt det som går/gått fel.:cry: (Obs: ironi)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?

Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.

Staffan
Man gör väl ofta så att man tar bort outliers innan man kikar på data, så de som drabbats väldigt milt eller om någon ligger väldigt mycket över så sorterar man bort dessa och sen kör man igenom resten.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Det är inte hat och påhopp, det är bara oroade medborgare som uttrycker sin oro och använder yttrandefriheten för att alla ska förstå hur fel vissa har och gör något åt det som går/gått fel.:cry:
Det är inte uppenbart för alla. Bara för de som kan tänka själva.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Det är inte hat och påhopp, det är bara oroade medborgare som uttrycker sin oro och använder yttrandefriheten för att alla ska förstå hur fel vissa har och gör något åt det som går/gått fel.:cry:
Aha, så om man hotar tillräckligt många som sammaställer data så ändrar sig datan och allt blir bättre, konstigt resonemang?

Och de som hotar folk som åtminstone bidrar ska man gulla med, för de är bara oroade, -konstig värld vi lever i.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis som de, som genast anammade Tegnells önskedröm, att vi skulle liknas vid Belgien istället för våra grannländer. Varför just Belgien? Kan det varit för att det hade det största dödstalet? Eller för att de likt Sverige, är så tätbefolkat att medborgarna får sova i skift?

Så, stödda dig lagom Nissens, för du sitter själv i skiten.

Staffan
Så vitt jag minns gjordes det en modell som var en blandning av olika länder och/eller områden där Nederländerna var den största delen (men ej över 50 %).

Ang. tättbefolkat så spelar det väl ingen roll om det är 2 m eller 2 km till närmsta granne när det är utegångsförbud.

Om det får dig att känna dig bättre kan du ju tänka på att under förra året var antalet avlidna i Västerbotten och Norrbotten hela året inom normalspannet, förutom i augusti då lite för många avled men det berodde ju inte covid. Alltså i glesbygden var smittspridningen liten och dödsfallen få utan det är i de tättbefolkade delarna det skedde kring (pendelavstånd 20 mil eller så) Stockholm och i viss mån Göteborg under våren.
 
BirgitS
Ett nytt försök med en nyhet.
Från dagens presskonferens:
Presentationsslide med statistik över misstänkt brittisk variant av virus i olika regioner med konfidensintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konfidensintervallen inom parenteserna och alltså bara en säkerställd ökning i en enda region.
Således mycket viktigt att följa restriktionerna för att hålla nere smittspridningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.