1 014 096 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
när man är så gammal och erfaren som AT så skall man inte uttala så tvärsäkert, annars brukar han ha lite "om"med när han gör sina uttalandeD djac skrev:
Alltid kul med jämförelsen. Jag tror att alla är överens om att våra nordiska grannländer klarade pandemin väldigt bra. till den grad att man inte ens kan säga att de hade en epidemi alls (kanske Danmark, men inte Finland och Norge).Ulltand skrev:
Sedan ska man inte stirra sig blind på dödssiffrorna och topplistor.
Om man t ex tittar på worldometers och rangordnar länderna efter dödstal per miljon inv. ser man att Ungern ligger över oss (högre dödstal) och Nederländerna, Österike och Schweiz ligger under oss (lägre dödstal)
På Euromomo.eu ser man statistik om överdödlighet och då verkar Ungern ligga under oss och Nederländerna och Schweiz över oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Alla på omsorgsboende vaccinerade – Kalmar firar med semlor
Alla som velat ha vaccinet mot covid-19 på Kalmar kommuns äldreboenden är nu vaccinerade med båda doser. Det firades med semlor och besök av både kommunalråd och landshövdingen på Ljungbyhemmet i Kalmar.
Ungefär 95 procent av de äldre som bor på särskilt boende har velat ta coronavaccinet. Om en vecka kommer de att ha ett fulgott skydd.
– Det är ju kanon att alla har fått vaccinet. Nu väntar vi på att personalen ska få sitt vaccin i början på mars, säger Helena Wigert, enhetschef Ljungbyhemme
(...)"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmar-kommun-firar-alla-pa-omsorgsboende-vaccinerade
Alla som velat ha vaccinet mot covid-19 på Kalmar kommuns äldreboenden är nu vaccinerade med båda doser. Det firades med semlor och besök av både kommunalråd och landshövdingen på Ljungbyhemmet i Kalmar.
Ungefär 95 procent av de äldre som bor på särskilt boende har velat ta coronavaccinet. Om en vecka kommer de att ha ett fulgott skydd.
– Det är ju kanon att alla har fått vaccinet. Nu väntar vi på att personalen ska få sitt vaccin i början på mars, säger Helena Wigert, enhetschef Ljungbyhemme
(...)"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kalmar-kommun-firar-alla-pa-omsorgsboende-vaccinerade
Astra Zenecas vaccin bör även ges till människor över 65 år.
Det rekommenderar WHO efter att ha studerat vaccinets effektivitet. För Sverige finns ”ingen anledning att inte använda det även för äldre”, säger WHO:s vaccinchef Kate O’Brien till SvD.
Det rekommenderar WHO efter att ha studerat vaccinets effektivitet. För Sverige finns ”ingen anledning att inte använda det även för äldre”, säger WHO:s vaccinchef Kate O’Brien till SvD.
Jag läste och det gjorde han inte, han uttalade sig om läget då, det var inte återgivet några prognoser om framtiden.T tergo skrev:
För att komma till din slutsats ska han säga något i stil med "leveranserna flyter på och det jag garantera att de alltid kommer att göra i framtiden också!", vilket ingen människa skulle stå och säga såklart. Eller tvärtom då "Nu flyter leveranserna på men det vet man ju hur det är, blir såklart stora problem snart!"
Bara tramsiga spekulationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Reuters artikel: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-who-astrazeneca-idUSKBN2AA228Ulltand skrev:
Från WHO:s statement:
https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-vaccines-SAGE_recommendation-AZD1222-2021.1/
Vaccinsamordnarens kommentarer:
https://www.dn.se/varlden/whos-experter-rekommenderar-astra-zenecas-vaccin-till-over-65-ar/
Och på det svarar WHO att dödligheten är så pass hög bland äldre just nu att även om (mot förmodan) Astra skulle ha betydligt lägre effektivitet bland äldre så är vaccinet bättre än inget alls.BirgitS skrev:
Och just nu har vi inget vaccin alls för de som är över 65 men inte 85 med hemtjänst. Så där luras Bergström lite'. Hade vi haft obegränsat med Pfizer till det äldre så hade det varit enkelt att välja det med bäst data.
WHO har analyserat detta bättre än EU.
Fast egentligen tror jag bara att EU-byråkraterna bara vill riskera något som kan slå tillbaka på dem själva. Även om det betyder att fler människor sannolikt dör. För för det får de ingen kritik, mig undantaget då kanske.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Glöm inte bort att det är väldigt många under 65 år som håller på och vaccineras nu också för att de ingår i fas 1 eller är vårdpersonal som ingår i tidigarelagd fas 2. Många med hemtjänst i landet har vaccinerats med Pfizers så jag vet inte vad du menar. Leveranserna av Pfizers vaccin förväntas väl vara ungefär dubbelt så stora som AZ de närmsta två veckorna i alla fall.Ulltand skrev:
WHO har inte analyserat det alls just för EU utan det är ju framför allt de länder som saknar egna smittskyddsmyndigheter (eller har alltför små) som WHO vänder sig till. En rekommendation på WHO-språk betyder ju ungefär "avråder inte" och naturligtvis är det inte lämpligt att avråda från användning av AZ-vaccin.
Han säger nästan aldrig nått heller.T tergo skrev:
"Det kommer att bli tufft"
Vad betyder det?
Han passar så klart bara på att slå lite tvivel mot vaccinet därför att han själv sågade vaccin vid fotknölarna i våras och hade helt fel. Här öppnar dig en liten möjlighet till "vad va det jag sa" som många gärna hakar på av det som svalt FHM argumentation med hull och hår.
Du har fel och vet om det.BirgitS skrev:
I mitt citat uttalade sig WHO om Sverige.
Men möjligen anser dom att vi inte har en smittskyddsenhet och att vi behöver lite direkt vägledning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nu håller du ju bara på och hittar på, rena konspirationsteorier.Ulltand skrev:
Att WHO m.fl. tror att det dröjer innan vaccinerna kommer betyder inte att man sågar vaccin vid fotknölarna. Att säga att vaccinleveranserna kommer är väl rena motsatsen mot att stärka de som tvivlar på vaccin.
BirgitS skrev:
Det är lika uppenbart om en öppen bok hur AT agerar utifrån misstaget med flockimmunitet.
Jag är mer förvånad att någon låter sig luras med facit i hand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Hur ska jag veta om det när du inte har gett någon länk och därmed kan jag inte bedöma om det är korrekt uppfattat av dig.Ulltand skrev:
WHO har skrivit ett dokument som riktar sig till hela världen och inte innehåller något om specifikt Sverige eller något annat EU-land så vitt jag kunde se. Såg du något sånt i dokumentet?
På en direkt fråga från någon gällande ett visst land kan de naturligtvis inte svara att de avråder från ett visst vaccin. Om inte annat skulle det ju direkt innebära att de säger att dokumentet saknar betydelse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
