Ulltand Ulltand skrev:
Precis! Har funderat lite och det enda rimliga är väl att man plockar över personal till Sverige?
Ulltand Ulltand skrev:
Precis! Har funderat lite och det enda rimliga är väl att man plockar över personal till Sverige?
Det håller jag med om. Vore givetvis det mest resurseffektiva. Frågan är hur attraktivt det är för Finnarna att tillbringa julen på Iva i Sverige

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Det håller jag med om. Vore givetvis det mest resurseffektiva. Frågan är hur attraktivt det är för Finnarna att tillbringa julen på Iva i Sverige
Grand Hotell all inclusive ;)

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Grand Hotell all inclusive ;)
Skicka notan till Irene Svenonius.

• Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men om man tittar lite närmare så är inte "april" utan perioden "mars-juli" där Sverige har en betydligt större dödlighet jämfört med danskarna.
Juli får du nog stryka, jag tycker att under sista biten innan det lilla strecken för Aug 8 så är det ju en underdödlighet i Sverige men inte i Danmark.

Sen har ju Danmark större överdödlighet i september-oktober än Sverige.

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Precis! Men även en blind höna kan hitta ett korn.
Till slut kanske även han någon gång får rätt. På samma sätt kommer en dator programmerad att slumpmässigt skriva ut bokstäver, till slut få till Shakespeares samlade verk. Det är bara en tidsfråga.
Hans (Tegnells, inte Shakespeares) insikt att Norge skulle komma ikapp oss, verkar även den gå åt pipsvängen. Det är väl bara våra bröder Belgarna, som kan rädda ansiktet på oss nu. Eller hur går det med vårat nya grannland? Ulltand. Har du ett adekvat diagram?

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tyskland stänger ner på onsdag fram till efter nyår på grund av eskalerande smittspridning och dödstal.
[länk]

Dödstal på över 500 per dag, och smittan ökar raskt så kommer bli värre.
[länk]
Vi skulle behöva komma igång med vaccineringen pronto. Tid går förlorat av att alla "enheter" var för sig skall godkänna vaccinet. Borde man inte kunna lita på britterna och FDAs bedömning i detta läge?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi skulle behöva komma igång med vaccineringen pronto. Tid går förlorat av att alla "enheter" var för sig skall godkänna vaccinet. Borde man inte kunna lita på britterna och FDAs bedömning i detta läge?
Bara om man vill göda det lilla misstroende mot vacciner som finns. Om man först berättar hur processen ska vara och presenterar en tidplan för det och sen tar bort steg i processen då får man folk som står och väger att bestämma sig för motstånd. Åtminstone i USA så är vaccinet godkänt bara för nödlägen (emergency use) och det betyder ju just att det inte har gått igenom alla steg i den normala godkännandeprocessen.

• Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Både Finland och Norge beredda att hjälpa Sverige med Coronavård.

”Vi är beredda att hjälpa Sverige om vi kan”. I Finland finns en snabb beredskap att bistå Sverige med coronapatienters vård. Detta förutsatt att landets eget läge är under kontroll. Och för tillfället bedömer man att det är det. Under lördagskvällen kom besked att även Norge öppnar för att ställa upp med hjälp om en förfrågan kommer.

[länk]

Även om vi ännu inte spräckt taket för IVA-platser så verkar ju arbetsmiljön för vårdpersonalen vara sådan att man kanske borde skicka ut en förfrågan redan nu?
För att Socialstyrelsen ska kunna begära hjälp krävs det att regionerna har gjort allt som går för att lösa det inom landet och det gäller inte för närvarande.
TT via t.ex. https://www.sydsvenskan.se/2020-12-13/inte-aktuellt-begara-hjalp-fran-andra-lander

Tillägg:
Sveriges regioner har nu aktiverat en nationell eskaleringsplan för covid-19. Det betyder att även regioner som hittills inte utökat sin intensivvårdskapacitet ska göra det, och att regionerna ska hjälpa varandra vid behov.
Det och mycket mer info om det finns här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regionernas-nationella-eskaleringsplan-ar-aktiverad

optimum
Bra nyheter och detta genom att man tänker vaccinera tillräckligt många.
De nyheter man läser om vaccin här i Sverige består mest av oroliga som troligen aldrig kommer ta något vaccin.

Nyhetstext som säger "JUST NU: Spanien kan uppnå flockimmunitet i sommar" med en underlänk till live-rapportering.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att Socialstyrelsen ska kunna begära hjälp krävs det att regionerna har gjort allt som går för att lösa det inom landet och det gäller inte för närvarande.
TT via t.ex. [länk]

Tillägg:
Det och mycket mer info om det finns här: [länk]
Artikeln är låst med det är väl inte socialstyrelsen som skall begära hjälp av Finland och Norge. Det är väl regeringen.

Ett stort problem nu är att personalen inom vården är slutkörda och att så mycket annan vård ställs in. Vi vill helst inte att många fler skall säga upp sig efter den andra vågen pga orimliga arbetsvillkor. Det tycker jag i sig är skäl att söka avlastning med en förfrågan.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bra nyheter och detta genom att man tänker vaccinera tillräckligt många.
De nyheter man läser om vaccin här i Sverige består mest av oroliga som troligen aldrig kommer ta något vaccin.

[bild]

Jag är optimist. Till sommarn har tillräckligt många varit sjuka eller vaccinerat sig även här så att vi når flockimmunitet Då har vi också värme som i sig tycks bromsa smittan bra.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Artikeln är låst med det är väl inte socialstyrelsen som skall begära hjälp av Finland och Norge. Det är väl regeringen.

Ett stort problem nu är att personalen inom vården är slutkörda och att så mycket annan vård ställs in. Vi vill helst inte att många fler skall säga upp sig efter den andra vågen pga orimliga arbetsvillkor. Det tycker jag i sig är skäl att söka avlastning med en förfrågan.
Okej, inte låst för mig fast jag inte har betalt något men eftersom det kommer från TT finns det ju på många ställen inkl. här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.16 för närvarande högst upp

Jag vet inte mer än vad som står där men eftersom grunden är att det sen länge finns en överenskommelse om viss vård (ECMO, neonantal är det som nämnts) mellan de nordiska länderna så kanske det är ett villkor i den överenskommelsen att länderna måste försöka lösa det inom landet först.

BirgitS BirgitS skrev:
Bara om man vill göda det lilla misstroende mot vacciner som finns. Om man först berättar hur processen ska vara och presenterar en tidplan för det och sen tar bort steg i processen då får man folk som står och väger att bestämma sig för motstånd. Åtminstone i USA så är vaccinet godkänt bara för nödlägen (emergency use) och det betyder ju just att det inte har gått igenom alla steg i den normala godkännandeprocessen.

Det måste man väga mot att vi får en längre och kostsammare pandemi än nödvändigt.

Ingen tror på allvar att vaccinet inte skulle godkännas av EU nu när det är så väl granskat av så många med högt anseende.

Sedan är det så klart frivilligt. Jag skulle definitivt vara beredd att ta det på FDAs OK.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
så kanske det är ett villkor i den överenskommelsen att länderna måste försöka lösa det inom landet först.
Det kan man ju med fog hävda att vi inte har gjort med den personalsituation som råder och all inställd vård.

Men frågar man inte kan ju inte få någon hjälp.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.