blackarrow blackarrow skrev:
Väldigt vad ni går hårt åt mickef?!
Jag tycker faktiskt det finns viss logik i att skippa vaccineringen om man har varit sjuk och skaffat sig antikroppar.

Finns det ingen här som är över 50 år?? Vaccinering, MPR, mot de 3 vanliga barnsjukdomarna började 1982.
Har ni som haft barnsjukdomarna som barn, men är ovaccinerade med MPR, vaccinerat er som vuxna?
Någon?

Och @Nissens , känn dig utvald:
”Samtidig bakteriell infektion är ovanlig vid covid-19 varför antibiotikabehandling sällan är indicerat initialt. ” [Internmedicin.se]
Yes, morsan skippade vaccin mot påssjuka mm för mig som barn. Fick det vid 30 års ålder, inte så skoj att riskera bli steril innan man avlat av sig. Tog vaccin direkt när jag fick den infon.

• Ledsen
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
På din fråga, ja faktiskt, i samband med annan vaccination så påminde läkaren om behovet av påfyllnad, slog såklart till direkt!
Men då var det väl påfyllnad av MPR för att du reser?
Ser ingen allmän rekommendation från FoHM om påfyllnad av MPR.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ationer/rekommendationer-for-vaccination/mpr/

Jag stack mig på en smutsig rostig spik för nått år sedan. Jag fick bara antibiotika, inte någon stelkrampsspruta.
Doktorn insisterade på att uppdaterat stelkrampsskydd var onödigt och inget man gör även om det var många år sedan jag blivit vaccinerad.
Det var en nyhet för mig. 🤔

D
[länk]

Jag stack mig på en smutsig rostig spik för nått år sedan. Jag fick bara antibiotika, inte någon stelkrampsspruta.
Doktorn insisterade på att uppdaterat stelkrampsskydd var onödigt och inget man gör även om det var många år sedan jag blivit vaccinerad.
Jag har farit med osanning, blev osäker och kollade, det var difteri, stelkramp och kikhosta i den jag tog, läkaren är väldigt meriterad, en av de som just nu i media kommenterar nobelpriset faktiskt (😀)

Han menade på att alla borde fylla på dessa så jag slog till.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Det tror jag inte men de man har sett på tv har den uppställningen.
Det är TV-serier, inte verkligheten...

• Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
[länk]

Trampade igenom sko och allt med en skruv som stack upp 5 cm(klantig jag vet)och fick med antibiotika samt stelkrampspruta.Läkaren var orolig att skruven hade träffat något vitala delar så därför stelkrampspruta.

V växelventil skrev:
Trampade igenom sko och allt med en skruv som stack upp 5 cm(klantig jag vet)och fick med antibiotika samt stelkrampspruta.Läkaren var orolig att skruven hade träffat något vitala delar så därför stelkrampspruta.
Är det inte det antibiotikan ska förebygga?

Fairlane Fairlane skrev:
Det är TV-serier, inte verkligheten...
Är House inte reality menar du?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Nissens
Och @Nissens , känn dig utvald:
”Samtidig bakteriell infektion är ovanlig vid covid-19 varför antibiotikabehandling sällan är indicerat initialt. ” [Internmedicin.se]
Intressant att du tror dig veta mer än läkarna. Känn dig utvald @blackarrow .
Jag skrev att det var en följdsjukdom. I klartext betyder det att den kom EFTER covidinfektionen INTE under den. Så vad är det du vill säga egentligen?

När lunginflammationen bröt ut så testade jag negativt för covid på sjukhuset. Covidinfektionen hade alltså redan passerat, nästan obemärkt faktiskt.

Dina jämförelser med mässlingen och annat är inte relevanta eftersom de ger långtids skydd (livsvarigt?).

Det som skyddar många mot allvarliga symtom från covid är väl det faktum att de covidvarianterna som finns nu är mindre aggresiva samtidigt som de då stärker skyddet mot ny smitta. Nästan som ett vaccin. Kan vara fel, men så har jag uppfattat det.

M mickef skrev:
Är det inte det antibiotikan ska förebygga?
Japp kan bli infektioner som kan lite svår att behandla enligt läkaren.

Nissens Nissens skrev:
Intressant att du tror dig veta mer än läkarna. Känn dig utvald @blackarrow .
Jag skrev att det var en följdsjukdom. I klartext betyder det att den kom EFTER covidinfektionen INTE under den. Så vad är det du vill säga egentligen?

När lunginflammationen bröt ut så testade jag negativt för covid på sjukhuset. Covidinfektionen hade alltså redan passerat, nästan obemärkt faktiskt.

Dina jämförelser med mässlingen och annat är inte relevanta eftersom de ger långtids skydd (livsvarigt?).

Det som skyddar många mot allvarliga symtom från covid är väl det faktum att de covidvarianterna som finns nu är mindre aggresiva samtidigt som de då stärker skyddet mot ny smitta. Nästan som ett vaccin. Kan vara fel, men så har jag uppfattat det.
Våran högsta chef hade samma sjukdomsförlopp som dig och låg inne i 1 månad och han är vältränad och testades flera gånger för covid-19 men negativa svar.Såg faktiskt riktigt illa ut ett tag.

• Ledsen
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Det tror jag inte men de man har sett på tv har den uppställningen.
Du får sluta att kolla på swebbtv…

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Finns det ingen här som är över 50 år?? Vaccinering, MPR, mot de 3 vanliga barnsjukdomarna började 1982.
Har ni som haft barnsjukdomarna som barn, men är ovaccinerade med MPR, vaccinerat er som vuxna?
Jag tror att jag har haft alla tre MPR-sjukdomarna, helt säkert påssjuka och troligen röda hund. Mässlingen är jag mycket osäker på, men troligen.
Jag har inte vaccinerat mig i vuxen ålder.

P
M mickef skrev:

Som en vaccinfabrik​

"Metoden med mRNA går ut på att cellerna i vår kropp, med hjälp av en liten bit av viruset i vaccinet, blir som en vaccinfabrik och drar igång kroppens immunförsvar."

Det var ungefär det som gjorde att jag avstod sprutan och det faktum att en tidigare infektion inte var värre än en förkylning.
Principen för alla vaccin är att "dra igång kroppens immunförsvar".

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad händer vid en infektion av en ny covid? Det kan du aldrig veta.
Veta kan nästan aldrig om någonting, men den som har haft en covid-19-infektion hyfsat nyligen har troligen ett rätt ba skydd mot allvarlig sjukdom och död vid en eventuell ny covid-19-infektion. Bättre än en som varken är vaccinerad eller har haft covid-19, åtminstone.

Skyddseffekten avtar dock med tiden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag trodde att man tog stelkramp bara när det var påkallat. Tar du alla för säkerhetskull?
Det kan vara lämpligt att vaccinera sig mot stelkramp om man vet att man kommer att vistas i en riskfylld miljö framöver.

Själv tror jag att jag bara har tagit en stelkrampspruta när det har varit påkallat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.