optimum
Ulltand Ulltand skrev:
???

Jag skrev att en lock down ger större effekt om hushållen är små då smittspridningen i familjen relativt blir mindre.
Jag kände viss oror för hanteringen av coronan före och när jag var i Thailand februari 2020 men när jag kom hem insåg jag att den nivå man hade i Thailand vida översteg den vi hade i Sverige och inget har fått mig att ändra uppfattningen.
Vi här i Sverige är som glada amatörer till att hantera smittspridning i förhållande till Thailand.

Här (se graf) ser man aktuella läget för deras rapportering och hur lite det var i då vi var där i februari markerat med röd cirkel. Andra grafen visar antalet avlidna och hade vi haft motsvarande hade jag varit betydligt mer nöjd.

Jo de fick troligen inte med alla smittade men betydligt mer än Sverige.
De testade massor med termometrar på flygplatser och alla som varit i Kina de senaste 2 veckorna eller kände symptom skulle anmäla sig på en plats på flygplatsen. Här skulle de kontakta 1177 men de flesta åkte hem även om de redan var sjuka på vilket sätt som helst.
På hotellen använde personalen munskydd och man desinficerade vissa platser utomhus med stora aggregat.
Jo jag har sett det med egna ögon och inget hörsägen.

Hade det funnits en utbredd smittspridning hade användandet av munskydd varit enormt mycket större där då folk i Asien använder sådant i enormt mycket större omfattning än oss i västvärlden.

Thailand har hittills 70 rapporterade avlidna av covid-19.
De rapporterar dessutom dagligen vilket inte ens vi kan göra.

Nej jag är ingen förespråkare av lock-down men det är ett av verktygen man använder för att kontrollera pandemier.
Här var det samtidigt då vissa trodde det rörde sig om en influensa och rykten går om att man trodde vi skulle låta skiten bränna igenom befolkningen för att på så sätt få kontroll över smittspridningen.

Ja hur det gått i Sverige vet de flesta nu och jag kan endast beklaga att vi inte har kunnat hantera detta bättre.

Visst Thailand har tagit stor stryk ekonomiskt av detta då turismen i stort sett upphört men de är betydligt mer friska än vi varit och är.
Jo jag har vänner där som jag chattar med ibland och har koll på läget Jag vet vilken lock-down de gjorde på bland annat Phuket, inte kul men effektiv..

Graf över dagliga nya fall av Covid-19 i Thailand med februari markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över dagliga nya dödsfall i Thailand på grund av COVID-19 med röd cirkel i februari.
Skapa konto

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det kanske är just det som är grejen med att lockdowns inte fungerar. Folk träffas ändå, både legitimt alla med samhällsbärande tjänster och även de som bryter mot lockdownen.

Svetsar man igen folks ytterdörrar kanske det fungerar, annars kanske inte.

En lockdown som inte följs kallas fortfarade för lockdown antar jag även om folk inte följer den.
Du vet inte varför de svetsade igen dörrar. Men enligt uppgifter från en som bodde i Wuhan då kan det bero på att de hade vakter som såg till att folk inte gick ut på stan och troligen rörde sig det om att stänga alternativa dörrar så man bara behövde bevaka en dörr.

Där fick folk beställa hem mat och den ställdes utanför deras dörrar. Sedan när de fått ned smittspridningen fick de gå ut utanför ytterdörren och hämta sin matleverans. Han som beskrev läget där då berättade om befrielsen att få gå ut utanför ytterdörren och hämta sin mat och få känna "frisk" luft.

Jo de hanterade pandemin på sitt sätt.
Här har vi muppar som står på pressträffar efter presskonferenser och skanderar sitt budskap och sedan gör sin egna tolkningar, åker ut på stan eller utomlands efter eget tycke och sedan kommer med bortförklaringar.

Har du någon bättre förklaring till saken du kom med om att de svetsade igen dörrar?
Tror du verkligen de låste in folk i husen genom att svetsat igen dörrar?
Har du överhuvudtaget varit i Kina och tagit del av hur samhället fungerar?
Jag har varit där många gånger, jobbat en del där och har kolleger på vårt företag i Shanghai som jag har löpande kontakt med.
Det är landet där mina vänner bor och lever du syftade på och därför jag reagerar.

Nu får du gärna förklara vad det var du menade med:

"Svetsar man igen folks ytterdörrar kanske det fungerar, annars kanske inte."

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Du vet inte varför de svetsade igen dörrar. Men enligt uppgifter från en som bodde i Wuhan då kan det bero på att de hade vakter som såg till att folk inte gick ut på stan och troligen rörde sig det om att stänga alternativa dörrar så man bara behövde bevaka en dörr.

Där fick folk beställa hem mat och den ställdes utanför deras dörrar. Sedan när de fått ned smittspridningen fick de gå ut utanför ytterdörren och hämta sin matleverans. Han som beskrev läget där då berättade om befrielsen att få gå ut utanför ytterdörren och hämta sin mat och få känna "frisk" luft.

Jo de hanterade pandemin på sitt sätt.
Här har vi muppar som står på pressträffar efter presskonferenser och skanderar sitt budskap och sedan gör sin egna tolkningar, åker ut på stan eller utomlands efter eget tycke och sedan kommer med bortförklaringar.

Har du någon bättre förklaring till saken du kom med om att de svetsade igen dörrar?
Tror du verkligen de låste in folk i husen genom att svetsat igen dörrar?
Har du överhuvudtaget varit i Kina och tagit del av hur samhället fungerar?
Jag har varit där många gånger, jobbat en del där och har kolleger på vårt företag i Shanghai som jag har löpande kontakt med.
Det är landet där mina vänner bor och lever du syftade på och därför jag reagerar.

Nu får du gärna förklara vad det var du menade med:

"Svetsar man igen folks ytterdörrar kanske det fungerar, annars kanske inte."
Om man kan säkerställa att folk verkligen inte träffas trots ett förbud kanske det fungerar, annars kanske inte.
Svårt?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Brevväxlingen mellan Tegnell och hans mentor Geisecke, där de var överens om att en mängd gamlingar fick hala seglen, var ett pris man fick ta. Om det sade svt intet. Konstigt☺️.
Det kan nog kallas för hemligt. Tills det läckte ut, vill säga.

Staffan
Det är precis sådant arbetsmaterial man inte vill göra offentligt. Ofta går diskussioner i ytterligheter för att kunna komma fram till vad som är bäst att göra, har man då inte kännedom om hur dessa diskussioner förs, tar dem ur sammanhang och sedan låter oinvigda bedöma moralen i det hela. Det är klart att det blir reaktioner, men det man skall titta på är vilka beslut som fattades, inte hur diskussionen gick till.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
En av anledningarna till att det fanns färre patienter på sjukhus över jul kan vara att många försöker att ta hem sina nära när det går just pga att det är ledigt och jul,och att många vill hem om det går, det är en av mina erfarenheter av arbetet i vården, och jag har arbetat många jular tom blivit tvingad att arbeta dubbelpass(innan pandemin).
Det gällde förstås covid-patienter och de har knappast tagits hem. Covid-patienterna minskade inte i antal just under jul och nyår utan den minskningen började ungefär 2 veckor efter julen (6 januari verkar rätt typiskt), vilket alltså troligen beror på en minskad smittspridning i samhället under julhelgen.
Graf över antal coronapatienter i slutenvården i Sverige, med topp omkring januari 2021.
Skapa konto

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ där det går bra att se per region också.
Du verkade ju tro att smittspridningen hade ökat under julen, vilket den nog gjorde i en del mindre regioner men inte i de flesta och i Sverige totalt.

Enligt Socialstyrelsen minskade antalet bekräftade fall på äldreboendena under perioden 7/12 - 2/1 (senare data finns inte än). Detta borde ge resultat som att antalet avlidna avtar i stället för ökar.
Kurvdiagram som visar Covid-19-statistik med nyinskrivna patienter i slutenvård och intensivvård samt bekräftade fall i äldreboenden över tid.
Skapa konto

Blå kurva går från 140 den 7/12 till 104 den 2/1.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/

optimum
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ingen kommer få veta om en annan strategi hade fungerat bättre. Det blir till att testa en ny strategi vid nästa pandemi, eller rättare sagt, EN strategi kanske?

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är fascinerande att följa. Nu kryper det fram från FHM att andra dosen visst kan vänta. Men det är lite sent för regionerna som handlar i blindo.

"Tegnell

Hur länge kan man vänta mellan första och andra dosen?

– Man kan vänta ganska länge. Läkemedelsverket har sagt att man kan vänta upp till sex veckor och i Storbritannien har man lagt in tolv veckor i sin strategi. Erfarenheter från andra vacciner säger att man kan vänta väldigt länge, upp mot år. Det förändrar inte skyddet man får efter andra dosen."" DN

ping @BirgitS
Och varför pingar du mig?
Jag har inte sagt att andra dosen absolut inte kan vänta utan bara att det inte finns fakta för att resonera som du gör.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här är FHM forsatt ute och cyklar. Är det medvetet eller har man helt enkelt inte bättre koll?

"" De som enbart har fått en dos har mellan 40 och 50 procents skydd någon vecka efter första dosen och 95 procent efter andra. Det är stor skillnad. Det är en liten grupp som får ett lite sämre skydd under några veckor. Och det är inte bra, säger Anders Tegnell."" DN idag

Skillnaden är egentligen 90 resp 95 % mellan första och andra dosen om man mäter där det har betydelse

Kanske bottnar det i FHM tidgare stora distansering till att vaccination kunde komma så snabbt och att det dessutom är så effektivt.
Har du data på att den som fått en dos inte har 40-50 % skydd efter just en vecka?
Eller att man inte har 95 % skydd efter den andra dosen?
Det är väl precis vad du brukar skriva så på vilket sätt menar du att Fohm skulle vara ute och cyklar?

Fohm har ju bara sagt precis det som WHO har sagt om vacciner när det gäller tid och effektivitet. Du är bara efterklok.

BirgitS BirgitS skrev:
den minskningen började ungefär 2 veckor efter julen (6 januari verkar rätt typiskt), vilket alltså troligen beror på en minskad smittspridning i samhället under julhelgen.
Om smittan minskar under ledigheter så ger det ju tydliga indikationer på att det är arbetsplatser som står för en stor del av drivkraften i smittan.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
15% färre? Det hade varit drömmen. 25% är det väl det pratas om, minst. ft.com/content/e8177df6-04ae-4d20-8e62-ca76589c7653
www.cbc.ca/amp/1.5874645

www.bbc.co.uk/news/amp/world-europe-55666399
Är dessa minskningar av doser till EU och Kanada för att USA ska slippa? [länk]
När informationen kom först igår skrevs det bara om 15 % minskning under ett antal veckor och det var först senare under dagen som det kom fram att det gällde 25 % minskning den första veckan.

Jag tror att doserna till USA tillverkas i USA och vet att EU-doserna tillverkas inom EU. Man vill nog undvika att skicka så stora mängder som det gäller och som ska förvaras i -70 grader med flyg över Atlanten.

BirgitS
G gaidin skrev:
Om smittan minskar under ledigheter så ger det ju tydliga indikationer på att det är arbetsplatser som står för en stor del av drivkraften i smittan.
Japp och det är ju därför som det varnas för risken med ökad smittspridning nu i samband med att så många började jobba efter helgerna.

Men i en del regioner verkar det som att smittspridningen ökade under julhelgen så där var det tydligen många som tyckte att det var ett bra tillfälle att träffa släkt och vänner. :rolleyes:

Edit: kompletterat första meningen

Redigerat:
optimum
Den minskning i antalet sjuka vi ser nu kan mycket väl vara samma fenomen som säsongsinfluensan haft
Jag har haft med denna graf tidigare och hoppas fortfarande vi inte får motsvarande utveckling.

Från Folkhälsomyndighetens redovisning
Bild nederst är vad som finns på deras sida nu och de kan inte ens hålla ordning på sina grafer utan förstört kurvorna.

Linjediagram över influensafall per vecka för olika säsonger, med markerad kurva och kommentar om felaktiga data.
Skapa konto

Linjediagram som visar antalet influensafall per vecka för olika säsonger från Folkhälsomyndigheten.
Skapa konto

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stoppar alla båtar lastade med kaffe på Östersjön på väg till Finland... :rofl:
Ja vi har ju ubåtar, det är ett allvarligt dolt hot, jag tror Tegnell hotade med dessa!

BirgitS BirgitS skrev:
Har du data på att den som fått en dos inte har 40-50 % skydd efter just en vecka?
Ja det finns sådana data men man måste tänka lite själv då och det giilar du ju inte när jag gör. :)

För hela perioden mellan dag 0 och dag 21 är är skyddseffekten ca 50 %

För perioden mellan dag 15 och 21 har skyddseffekten stigit till 89 %

Vid dag 21 isolerat är skyddseffekten 91 % !

Om man ritar upp en graf på dessa data och lägger till att skyddseffekte iaf är 0 i minst några dagar efter vaccineringen så ser man att 40-50 % skyddseffekt efter 1 vecka är helt uteslutet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.