5 862 läst ·
71 svar
6k läst
71 svar
Corona - hur kommer våra arbeten förändras
Exakt. Offentlig sektor kommer bli sist ut att anamma det nya arbetssättet. De kommer till slut vara tvungna för att kunna rekrytera över huvud taget.Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är det där främst förekommande i offentlig sektor där man (om jag tillåts raljera) tror att man styr verkligheten snarare än samverkar med den. Jag känner inte till några liknande fixa idéer i det privata näringslivet (även om de säkert finns).
Däremot är man som sagt orolig för produktiviteten, men det är inget enkelt begrepp det heller. Får man ut bra produktion av sin personal? Får man behålla sin personal? Får man tillgång till en större (billigare) arbetsmarknad? Får ens personal tillgång till en större (mer lukrativ) arbetsmarknad? Vad kostar lokaler, sjukdagar? Hur olika är det för olika personalgrupper och kan vi hantera slitningarna av att folk behandlas uppenbart olika?
I mina ögon är allt det och mer produktivitetsfaktorer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag tycker det kan vara lite enklare brainstorma komplex ny funktionalitet öga mot öga. En e-whiteboard ersätter inte en riktig för de momenten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Eller alla underpresterare som ska spamma irrelevant skit för att verka produktiva
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Som vanligt beror det på. Att ge valfrihet tror jag därför är det viktigaste.
Min verklighet som IT-konsult är att mitt team sitter i Torsby, Sthlm, Linköping och USA, uppdelat på två företag (vårt eget konsultföretag och kundens) och 3-4-5 nationaliteter. Men team till trots så jobbar vi inte ihop...var o en gör sitt lilla jobb, och plockar sedan ett nytt från todo-listan. Sååå...jag duckar för företagets önskan om minst 3 dagar på jobbet per vecka.
Jag ingår visserligen i ett större projekt så jag har faktiskt 9 medarbetare i Karlstad, men vi pratar ju ännu mindre jobb över teamgränserna. De dagar jag är inne brukar vi vara 3-4 personer där, och det är nog en verklighet som kommer att bestå. Skulle alla 10 komma in så finns inte platser till alla
Det händer typ en gång per år vid större evenemang. Det finns inget jobbmässigt värde i att åka in till kontoret annat än att tjata med polarna! Allt går att sköta minst lika bra över MS Teams (även om jag hatar MS).
Det här är givetvis inte bra, men även om det fanns bättre incitament så är det lätt att (idag) räkna upp ett antal helt avgörande skäl till hemarbete - ekonomi, tid, produktivitet, hälsa. Den stora nackdelen är en annan aspekt på hälsa - suddigt mellan arbetstid och fritid, vilket bekostar fritiden och hälsan. Man blir lätt sittande för länge, och det är svårare att bokföra all tid som arbete. Sitter jag på kontoret i 8 timmar så blir det 8 timmars arbete även om man segar ned eller sitter o fikar med andra etc. Men fika har ett värde som inte ska underskattas.
Min verklighet som IT-konsult är att mitt team sitter i Torsby, Sthlm, Linköping och USA, uppdelat på två företag (vårt eget konsultföretag och kundens) och 3-4-5 nationaliteter. Men team till trots så jobbar vi inte ihop...var o en gör sitt lilla jobb, och plockar sedan ett nytt från todo-listan. Sååå...jag duckar för företagets önskan om minst 3 dagar på jobbet per vecka.
Jag ingår visserligen i ett större projekt så jag har faktiskt 9 medarbetare i Karlstad, men vi pratar ju ännu mindre jobb över teamgränserna. De dagar jag är inne brukar vi vara 3-4 personer där, och det är nog en verklighet som kommer att bestå. Skulle alla 10 komma in så finns inte platser till alla
Det här är givetvis inte bra, men även om det fanns bättre incitament så är det lätt att (idag) räkna upp ett antal helt avgörande skäl till hemarbete - ekonomi, tid, produktivitet, hälsa. Den stora nackdelen är en annan aspekt på hälsa - suddigt mellan arbetstid och fritid, vilket bekostar fritiden och hälsan. Man blir lätt sittande för länge, och det är svårare att bokföra all tid som arbete. Sitter jag på kontoret i 8 timmar så blir det 8 timmars arbete även om man segar ned eller sitter o fikar med andra etc. Men fika har ett värde som inte ska underskattas.
Typ 80% mindre folk nu på vårt kontor efter corona. Cheferna gillar det inte men vågar heller inte vara för tuffa, det finns ju andra arbetsgivare.
En spaning är att dom som är inne på kontoret ofta är yngre och ensamstående. Det blir väl mer långtråkigt att sitta hemma då.
En spaning är att dom som är inne på kontoret ofta är yngre och ensamstående. Det blir väl mer långtråkigt att sitta hemma då.
Högsta hönset på makens jobb har bestämt att månadsmötena (som alltid är en fredag morgon kl 8) ska hållas fysiskt igen, utan någon möjlighet att närvara på distans. Det fick följden att hela IT-teamet nu skippar månadsmötet. Innan covid försökte dom ändå närvara eftersom det var ”obligatoriskt”, men powerpoints med säljsiffror är inte tillräckligt intressant för att IT ska bry sig om det längre. Och chefen vågar inte klaga eftersom hela IT är konsulter och kan ”säga upp sig” på kort varsel om dom inte trivsJanneJanne123 skrev:
Min fullständigt anekdotiska spaning kring det där är att ju högre upp i hierarkin, ju mer sugen är man på att alla ska tillbaka till kontoren. Har funderat en del på varför och individerna själva vill gärna ha det till att det skulle bli en bättre laganda osv, även fast de flesta av dem inte ens innan pandemin sågs som en del av laget utan bara som den där kostymnissen/nissan som bestämmer. Det har lett mig till slutsatsen att de här personerna känner sig inte lika viktiga när man jobbar på distans. Det finns ingen anledning att dra på sig kostymen för att markera att man är ”högre i rang” och man har inte ett finare kontor än resten av personalen. Man får inte heller chansen att visa upp sin dyrare bil på parkeringen, eller för den delen njuta av att man har en parkering närmre ingången än övriga. Mycket av det fina med att vara ”chefen” försvinner och kvar är endast att ta dåligt underbyggda beslut och attestera fakturor. Just därför är det ju inte konstigt att BCG, som är kostymnissarnas överstepräster, tycker distansarbete är skadligt, för då reduceras dom bara till producenter av en snygg PowerPoint som ingen läser.
Ibland kommer nåt högre höns från det utländska moderbolaget och tycker att alla borde jobba på kontoret nu, men det skiter alla i, inklusive högsta hönset för det svenska bolaget.
Jobbar för tillfället i offentlig sektor, och vi har ett ett regelverk som följer principen 3 dagar hemma och 2 på kontoret. Dock så måste alla kunna vara på plats fysiskt på kontoret på 2 timmar, så inget utlands- eller fjällarbete, alltså.Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen är det där främst förekommande i offentlig sektor där man (om jag tillåts raljera) tror att man styr verkligheten snarare än samverkar med den. Jag känner inte till några liknande fixa idéer i det privata näringslivet (även om de säkert finns).
Däremot är man som sagt orolig för produktiviteten, men det är inget enkelt begrepp det heller. Får man ut bra produktion av sin personal? Får man behålla sin personal? Får man tillgång till en större (billigare) arbetsmarknad? Får ens personal tillgång till en större (mer lukrativ) arbetsmarknad? Vad kostar lokaler, sjukdagar? Hur olika är det för olika personalgrupper och kan vi hantera slitningarna av att folk behandlas uppenbart olika?
I mina ögon är allt det och mer produktivitetsfaktorer.
Vi har alltså mer generösa regler än t ex SEB som kör 2-3, alltså tvärtom. Och där man dessutom inte får jobba hemifrån måndagar/fredagar. På HM var det väl så att de stängde alla möjligheter till distansarbete för någon månad sedan - till personalens stora irritation.
Vi börjar hamna i ett läge där anställda har möjlighet att ställa krav på att jobva hemifrån, åtminstone de som har roller där det råder brist på arbetsmarknaden. Gäller en hel del IT-folk, alltifrån utvecklare till Systemarkitekter.
Håller helt med. Den interaktionen funkar mycket bättre IRL. Och när man har hybridmöten så kommer alltid de som är med på distans lite på undantag. Det blir helt enkelt lite obalans till fördel för de som deltar på plats.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det är något Jöns på mitt jobb som envisas läggs möten 1230. Har aldrig varit på de mötena, mitt i vinlunchen 
Faktum är att offentlig sektor på sina håll snarare varit snabbare med att införa distansarbete. T ex flertalet Stockholmskommuner.S slugger75 skrev:
Kanske främst förekommer i större organisationer där de som funderar på sådant har en ganska abstrakt relation till verksamheten och medarbetarna. Lite som idéerna kring kontorslandskap och liknande.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Min poäng med offentlig sektor var inte andelen distansarbete, utan reflexen att skylla sådant (eller avsaknaden av det) på diverse externa påbud, som arbetsmiljöföreskrifter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg