Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv känner jag mig rätt säker på att vi ser ett skifte hända just nu.
Jag ser t.ex en programmerare jag känner, det var nästan stört omöjligt att arbeta hemifrån, vilket förvånade mig, kan väl knappt finnas lättare arbetsuppgift att sköta via internet?
Men det var säkerhetsfrågor, det var en massa om att interaktion på kontoret krävdes för att det skulle bli bra (säkert fanns det ett kontrollbehov och misstanke om att folks skulle slöa, men det sas ju förstås inte).
Nu sitter de sedan flera månader och jobbar hemifrån, och det går jättebra. Chefen har verkligen t.o.m börjat uppskatta det, då denna dessutom har fått en tillökning i familjen, och gillar att kunna ta några uppgifter sent på kvällen, för att istället vara mer närvarande pappa en tid under dagen.

Så denna tid, då företagen tvingats till att verkligen få till lösningarna, få alla bitarna på plats, tror jag är den verkliga brytpunkten, fram tills nu har vi bara snackat hemarbete, nu är det hemarbete.
Ja nu är pandemin väl , typ, passerad.
Och jag måste säga att vad jag ser omkring mig är att på fler och fler arbetsplatser verkar det gå tillbaka till som det var förut, nästan i alla fall.
Jag tror att det jag förutspådde inte blev så.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag måste säga att vad jag ser omkring mig är att på fler och fler arbetsplatser verkar det gå tillbaka till som det var förut, nästan i alla fall.
Nja, många med ”kontorsjobb” har numera hybridarbete eller ”välj själv” som standard. Många arbetsgivare har till och med dragit ner på antalet skrivbord per anställd. Min man jobbar tex fortfarande i huvudsak hemifrån, han åker bara in om han har något annat ärende till stan.

Jag tror inte att det nu längre är ”fler och fler” som återgår till fysiska kontor, utan läget har nog stabiliserat sig och både arbetsplatser och medarbetare har hittat vad som passar dem bäst :)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Jag bor i stan och och lunchar med kollegor som också bor i city. Ser aldrig folk från jobbet som inte bor centralt. Många som blir isolerade helt enkelt.

Ibland jobbar jag på kontoret, helt tomt där :)

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Det vore festligt om den stora konflikten mellan arbete och kapital de närmaste tio åren kommer på tjänstemannasidan.

Mig veterligen är kunskapsläget extremt svagt om hur det här påverkar den genomsnittliga produktiviteten. Självupplevt säger många att det här är effektivare, och det är på många vis praktiskt inte minst i storstäder med långa pendlingstider. Men om det faktiskt är bra för produktiviteten; det lär nog ta tid innan vi vet mer om den saken.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj! Det var en annorlunda spaning må jag säga. Min uppfattning är att det är helt tvärtom. Helt tvärtom.

Kontorsdöden är verkligen här. De unga nya som kommer in på arbetsmarknaden kommer inte acceptera att jobba på kontoret varje dag.

Det blir aldrig som förr.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det vore festligt om den stora konflikten mellan arbete och kapital de närmaste tio åren kommer på tjänstemannasidan.

Mig veterligen är kunskapsläget extremt svagt om hur det här påverkar den genomsnittliga produktiviteten. Självupplevt säger många att det här är effektivare, och det är på många vis praktiskt inte minst i storstäder med långa pendlingstider. Men om det faktiskt är bra för produktiviteten; det lär nog ta tid innan vi vet mer om den saken.
Och produktiviteten är bara en parameter.
Särskilt inom tjänstemannasektorn är personalen en av de största tillgångarna för många företag.
Om alltfler sitter och jobbar hemifrån, så bygger man inte ett lag på samma vis, personalen blir mer och mer som någon slags frilansare som inte har någon annan koppling till företaget än att man får sin lön därifrån mot utbyte av de tjänster man utför. Och kollegorna är en massa personer som man knappt känner, kanske inte ens skulle känna igen om man möttes.

Och sådan personal kommer ganska lätt byta jobb, känner knappast någon större lojalitet. Man får hålla fast den personalen med lön, förmåner och rätt arbetsuppgifter, vilket blir en (dyr) utmaning för företagen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S slugger75 skrev:
Oj! Det var en annorlunda spaning må jag säga. Min uppfattning är att det är helt tvärtom. Helt tvärtom.

Kontorsdöden är verkligen här. De unga nya som kommer in på arbetsmarknaden kommer inte acceptera att jobba på kontoret varje dag.

Det blir aldrig som förr.
Kan så vara, min spaning är verkligen bara rent anekdotisk med endast några enstaka personer som underlag.

C
Lustigt nog fortfarande många som envist klamrar sig fast vid uppfattningen om att det i princip är olagligt att jobba hemifrån då arbetsgivaren inte kan sköta sitt lagstadgade arbetsmiljöansvar vid hemarbete.

Hur tänker ni/era arbetsgivare kring detta? Själv tänker jag att det finns relativt enkla lösningar på de problemen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och produktiviteten är bara en parameter.
Särskilt inom tjänstemannasektorn är personalen en av de största tillgångarna för många företag.
Om alltfler sitter och jobbar hemifrån, så bygger man inte ett lag på samma vis, personalen blir mer och mer som någon slags frilansare som inte har någon annan koppling till företaget än att man får sin lön därifrån mot utbyte av de tjänster man utför. Och kollegorna är en massa personer som man knappt känner, kanske inte ens skulle känna igen om man möttes.

Och sådan personal kommer ganska lätt byta jobb, känner knappast någon större lojalitet. Man får hålla fast den personalen med lön, förmåner och rätt arbetsuppgifter, vilket blir en (dyr) utmaning för företagen.
Vi har blivit uppmanade av våra chefer att vara inne mer, helst hela tiden, på kontoret för att vi inte ska tappa lagarbetet så att säga. HR är lite mer försiktiga, de har inställningen att medarbetaren ska bestämma med närmsta chef hur man ska jobba och att det är lite mer flexibelt.

Många uppskattar flexibiliteten men det verkar som att det finns större förväntningar på att vara inne mer på kontoret numer.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lustigt nog fortfarande många som envist klamrar sig fast vid uppfattningen om att det i princip är olagligt att jobba hemifrån då arbetsgivaren inte kan sköta sitt lagstadgade arbetsmiljöansvar vid hemarbete.

Hur tänker ni/era arbetsgivare kring detta? Själv tänker jag att det finns relativt enkla lösningar på de problemen.
Mig veterligen är det där främst förekommande i offentlig sektor där man (om jag tillåts raljera) tror att man styr verkligheten snarare än samverkar med den. Jag känner inte till några liknande fixa idéer i det privata näringslivet (även om de säkert finns).

Däremot är man som sagt orolig för produktiviteten, men det är inget enkelt begrepp det heller. Får man ut bra produktion av sin personal? Får man behålla sin personal? Får man tillgång till en större (billigare) arbetsmarknad? Får ens personal tillgång till en större (mer lukrativ) arbetsmarknad? Vad kostar lokaler, sjukdagar? Hur olika är det för olika personalgrupper och kan vi hantera slitningarna av att folk behandlas uppenbart olika?

I mina ögon är allt det och mer produktivitetsfaktorer.

• Gilla
slugger75 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Min fullständigt anekdotiska spaning kring det där är att ju högre upp i hierarkin, ju mer sugen är man på att alla ska tillbaka till kontoren. Har funderat en del på varför och individerna själva vill gärna ha det till att det skulle bli en bättre laganda osv, även fast de flesta av dem inte ens innan pandemin sågs som en del av laget utan bara som den där kostymnissen/nissan som bestämmer. Det har lett mig till slutsatsen att de här personerna känner sig inte lika viktiga när man jobbar på distans. Det finns ingen anledning att dra på sig kostymen för att markera att man är ”högre i rang” och man har inte ett finare kontor än resten av personalen. Man får inte heller chansen att visa upp sin dyrare bil på parkeringen, eller för den delen njuta av att man har en parkering närmre ingången än övriga. Mycket av det fina med att vara ”chefen” försvinner och kvar är endast att ta dåligt underbyggda beslut och attestera fakturor. Just därför är det ju inte konstigt att BCG, som är kostymnissarnas överstepräster, tycker distansarbete är skadligt, för då reduceras dom bara till producenter av en snygg PowerPoint som ingen läser.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Min fullständigt anekdotiska spaning kring det där är att ju högre upp i hierarkin, ju mer sugen är man på att alla ska tillbaka till kontoren. Har funderat en del på varför och individerna själva vill gärna ha det till att det skulle bli en bättre laganda osv, även fast de flesta av dem inte ens innan pandemin sågs som en del av laget utan bara som den där kostymnissen/nissan som bestämmer. Det har lett mig till slutsatsen att de här personerna känner sig inte lika viktiga när man jobbar på distans. Det finns ingen anledning att dra på sig kostymen för att markera att man är ”högre i rang” och man har inte ett finare kontor än resten av personalen. Man får inte heller chansen att visa upp sin dyrare bil på parkeringen, eller för den delen njuta av att man har en parkering närmre ingången än övriga. Mycket av det fina med att vara ”chefen” försvinner och kvar är endast att ta dåligt underbyggda beslut och attestera fakturor. Just därför är det ju inte konstigt att BCG, som är kostymnissarnas överstepräster, tycker distansarbete är skadligt, för då reduceras dom bara till producenter av en snygg PowerPoint som ingen läser.
CEO på mitt kundbolag bor i Bålsta, de har en annan inställning på det där :crysmile:

Jag tycker det är lite trist att aldrig träffa vissa kollegor.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
P
Skillnaden blev mindre tjänstemän. De som är överflödiga åkte bort helt enkelt, det märktes när de "jobbade" hemifrån antagligen.
De har nya jobb idag där de får jobba för pengarna.

JanneJanne123
Jag saknar också att vara på kontoret, framförallt att sitta och snacka om allt och inget med kollegorna över en morgonkaffe eller på lunchen, men det räcker för min del om man kommer överens att man är ett par dagar i veckan på kontoret hela teamet. De dagarna är det dock viktigt att man ser till att man ändå inte bara sitter i teams-möten hela dagen utan verkligen tar chansen att jobba tillsammans på plats. Ska man ändå bara sitta på teams hela dagen jobbar jag bättre hemifrån.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.