Jag är fascinerad och tycker det är en spännande arkitektur som inte förstör de närmaste grannarna. Fattar inte varför man är så rädd för 2000talets husbyggnad i motsats till kopiering av gammal arkitektur.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
För att smaken är olika, du tyckte detta var spännande och snyggt - jag tycker det var anskrämligt och helt ... saknar nog ord för att beskriva hur illa jag tycker om det. Förstör för grannarna är precis vad jag tycker det gör. Så länge det fortfarande finns människor som gillar äldre arkitektur så hoppas jag att det inte blir tillåtet att bygga hur som helst på platser omgivna av äldre hus. Men vi är väl en utdöende sort så snart nog kommer det kunna byggas sånt där vedervärdigt överallt. :worried:
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker som såhär.

Jag gillar inte försöker bygga något som ska se ut som något det inte är.

Så att försöka återuppbygga ett 1700-tals radhus känns fel. Med det sagt tycker jag detta är för modernt. Jag hade hellre sett att man gjort ett modernt bygge med inspirstion/influenser av original husen. Kanske med faluröd träfasad, spröjs lösa fönster men ändå symmetriskt satta och med sadeltak. Så att det följer siluetten men ändå sticker ut så att säga :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
[länk]

[bild]


Redigerat den nu @useless :D
Så jäkla snyggt!!! Häftigt hur det bryter av. :heart:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så jäkla snyggt!!! Häftigt hur det bryter av. :heart:
Tycker raka motsatsen ... Tycker det borde rivas med omedelbar verkan och byggas ett passande hus. Usch så fult.

Men alltid härligt med hur åsikter kan avvika.
 
  • Gilla
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[länk]

[bild]


Redigerat den nu @useless :D
Vissa är verkligen rädda för färg ... vit på vit på vit på vit. Med röda handdukar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag gillar inte försöker bygga något som ska se ut som något det inte är.

Så att försöka återuppbygga ett 1700-tals radhus känns fel. Med det sagt tycker jag detta är för modernt. Jag hade hellre sett att man gjort ett modernt bygge med inspirstion/influenser av original husen. Kanske med faluröd träfasad, spröjs lösa fönster men ändå symmetriskt satta och med sadeltak. Så att det följer siluetten men ändå sticker ut så att säga :)
Helt enig om den första punkten OCH den tredje – så ser jag helst att man gör i sådana här miljöer (se tex Göteborgs rådhus för ett tidigt exempel). Med det sagt så tycker jag att det här också funkar tack vare att formen är så _himla_ enkel – det är ju i princip bara ett vitt rätblock. Hade huset haft fler atttribut, tex någon futuristisk stålfasad eller liknande, så hade jag reagerat starkare men tack vare den extrema enkelheten tycker jag att det fungerar. Så just det här huset är ett lyckat undantag, tycker jag. Annars brukar jag föredra något enligt ditt förslag.

Men ja, det är svåra frågor det här. Jag tycker absolut att vi ska bevara valda äldre mijöer, men till vilken gräns? Somliga här på forumet tycker ju tex att de norra tornen i Sthlm inte skulle få byggas eftersom de enligt dessa skulle förstöra vyn från vasastan. Det är enligt min åsikt att gå på tok för långt (och inte så lite naivt), men det är klart att folk tycker olika.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Helt enig om den första punkten OCH den tredje – så ser jag helst att man gör i sådana här miljöer (se tex Göteborgs rådhus för ett tidigt exempel). Med det sagt så tycker jag att det här också funkar tack vare att formen är så _himla_ enkel – det är ju i princip bara ett vitt rätblock. Hade huset haft fler atttribut, tex någon futuristisk stålfasad eller liknande, så hade jag reagerat starkare men tack vare den extrema enkelheten tycker jag att det fungerar. Så just det här huset är ett lyckat undantag, tycker jag. Annars brukar jag föredra något enligt ditt förslag.

Men ja, det är svåra frågor det här. Jag tycker absolut att vi ska bevara valda äldre mijöer, men till vilken gräns? Somliga här på forumet tycker ju tex att de norra tornen i Sthlm inte skulle få byggas eftersom de enligt dessa skulle förstöra vyn från vasastan. Det är enligt min åsikt att gå på tok för långt (och inte så lite naivt), men det är klart att folk tycker olika.
Ja alltså, detta är ju inte det fulaste exemplet jag sett! Det som mest sticker mig i ögonen är att kuben sticker ovanför resterande hus. Hade man avbrytit det där sadeltaket slutar på de andra husen hade det knappt stuckit i ögonen, inte heller om man haft sadeltak även på detta. Takterrassen hade ju kunnat vara kvar för det :)

Men det finns fler av denna varan i just Landskrona, de känns helt enkelt ganska tillåtande (y):D
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vissa är verkligen rädda för färg ... vit på vit på vit på vit. Med röda handdukar.
Ja jisses. Föregående ägare (se bilderna i artikeln här på BH) lyckades få det betydligt hemtrevligare, trots alt det vita.
 
richardtenggren
Myrstacken Myrstacken skrev:
Typiskt folk utan smak som tycker detta är snyggt...
Nu blev det fel här, ”utan” skulle nog inte med! :)

Har sett ett schysst ”liknande” objekt här i Visby, glömde dock att fotografera! :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Myrstacken
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu blev det fel här, ”utan” skulle nog inte med! :)

Har sett ett schysst ”liknande” objekt här i Visby, glömde dock att fotografera! :)
Jodå det skulle absolut med :)
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
richardtenggren
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jodå det skulle absolut med :)
Det verkar finnas olika uppfattningar om stavningen.

Den husdel jag sett är Clarion Hotell,
Modernt byggnadsutvidgning i rostigt utseende intill äldre byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk
 
Redigerat:
C
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är så bonnigt och typiskt folk utan smak att inte fatta den moderna stilen. Huvudsaken tycker jag är att det moderna är snyggt, vilket det inte alltid är.

Sen att allt är vitt är ju uppenbarligen tanken eftersom det är så extremt, det gör det intressant. Det är ju inte som att dom inte kom på nåt annat.
Du är ett bra arkitektämne, det hör jag det. :rofl:
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det verkar finnas olika uppfattningar om stavningen.

Den husdel jag sett är Clarion Hotell,
[bild]
Länk
Läckert!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.