1 265 721 läst ·
5 480 svar
1266k läst
5,5k svar
Coola arkitektritade hus till salu
Ja det ser faktiskt ganska okej ut på bilderna. Reagerade jag också på, med tanke på de små och få fönstren.Snigla skrev:
Då är det bara frågan om det beror på fotografen snarare än att det är verkligen ljust?
Det verkar mer eller mindre vara regel idag att man tar bilder på välupplysta interiörer och inte sällan monterar man upp större blixtar m.m. som i en fotostudio.
Händer väldigt ofta att bilderna i annonser är mycket ljusare än vad verkligheten visar när man väl är på visning (om man nu faktiskt tänker efter, för det är lätt att missa annars).
Sen så beror det lite på putskulören, hur pass ljus den är. Helt vanlig och ofärgad putsbruk som man köper på säck är faktiskt ganska så dystert invändigt. Det kan vara snyggt när det är belyst, men det blir mörkt och murrigt omålat. Jag har putsat en del i mitt liv och det är sällan man vill låta putsen vara omålad om man inte kan tolerera en mörkare atmosfär.
Sedan kan man färga puts också, så den blir ljusare omålad också. Svårt att säga hur det ligger till i detta fall innan man får se objektet i verkligheten.
Det finns massor av regler kring dagsljusinsläpp i byggnader. Tyvärr är många av dom gömda i standarder som kostar pengar att ta del av, men en del kan man iallafall luska ut via Boverket
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...verkets-byggregler/ljus-i-byggnader/dagsljus/
"Standarden avser i huvudsak traditionella rum i bostäder med traditionell fönsterplacering mitt på fasadväggen. I dessa fall kan en förenklad dimensioneringsmetod användas, som anger att fönsterglasarean bör vara minst 10 % av golvarean vilket då motsvarar en dagsljusfaktor på cirka 1,0 %."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...verkets-byggregler/ljus-i-byggnader/dagsljus/
"Standarden avser i huvudsak traditionella rum i bostäder med traditionell fönsterplacering mitt på fasadväggen. I dessa fall kan en förenklad dimensioneringsmetod användas, som anger att fönsterglasarean bör vara minst 10 % av golvarean vilket då motsvarar en dagsljusfaktor på cirka 1,0 %."
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Perfekt om man ska starta ett eget kloster... annars inte.Martin_B skrev:
Inte direkt något coolt hus, utan snarare ett märkligt hus med tanke på att det är byggt 2017.
Frågan är bara, följer det med en livstidsförbrukning av D-vitamintabletter av typen D3 vid köp av fastigheten? Det lär ju onekligen behövas
[bild]
[bild]
Vidare kan man ju undra ifall de som har byggt huset har hört talas om andra material än putsbruk?
[länk]
Där var den förenklade uträkningsmetoden som jag letade efter! Tack!useless skrev:
Det finns massor av regler kring dagsljusinsläpp i byggnader. Tyvärr är många av dom gömda i standarder som kostar pengar att ta del av, men en del kan man iallafall luska ut via Boverket
[länk]
"Standarden avser i huvudsak traditionella rum i bostäder med traditionell fönsterplacering mitt på fasadväggen. I dessa fall kan en förenklad dimensioneringsmetod användas, som anger att fönsterglasarean bör vara minst 10 % av golvarean vilket då motsvarar en dagsljusfaktor på cirka 1,0 %."
Haha, ja, fast dels är gardiner i de flesta fall ljusgenomsläppliga, såvida vi inte pratar om mörkläggningsgardiner, och dels är det liiiiiiiite lättare att dra gardinen åt sidan när man vill ha mer ljus, än att behöva ta fram borrhammaren och gå loss på fönsteröppningen varenda gång man känner att man vill ha in lite ljusTokslut skrev:
- väggarna verkar vara tämligen tjocka i detta fall också, så det skulle bli en del borrhammrande med damm och skit varenda eviga gång frugan ber en att öppna upp lite så man får in lite ljus, så hon kan se något när hon står och steker färdigt de där pannkakorna.
Bara för skojs skull gjorde jag en snabb beräkning på vardagsrummet/köket baserat på den ritning som finns.
Baserat på en glasnettoarea på 0,81 m2 per fönster, samt 1,44 m2 för altandörren, så blir det en total glasnettoarea på 4,68 m2, till ett rum på 50 m2.
Det understiger med andra ord 10% av golvarean som den förenklade föreskriften säger.
Nu är ju denna uträkning ganska så basic baserad på endast den bifogade ritningen i bostadsannonsen, men om bostaden klarar dagsljuskraven, så är det nog verkligen på håret är min gissning.
Är det något vi behöver mer av i detta, på vinterhalvåret, mörka land, så är det just ljus. Inte minst med tanke på hur grått och mulet och tråkigt det är under detta halvår.
Baserat på en glasnettoarea på 0,81 m2 per fönster, samt 1,44 m2 för altandörren, så blir det en total glasnettoarea på 4,68 m2, till ett rum på 50 m2.
Det understiger med andra ord 10% av golvarean som den förenklade föreskriften säger.
Nu är ju denna uträkning ganska så basic baserad på endast den bifogade ritningen i bostadsannonsen, men om bostaden klarar dagsljuskraven, så är det nog verkligen på håret är min gissning.
Är det något vi behöver mer av i detta, på vinterhalvåret, mörka land, så är det just ljus. Inte minst med tanke på hur grått och mulet och tråkigt det är under detta halvår.

Notera att dörr- och fönsternischerna är lätt vinklade. Detta ökar ljusinsläppet en hel del. Ett gammalt - idag halvt bortglömt - knep från förr. .
Detta vill jag påstå är direkt felaktigt. Vinklade nischer ökar inte ljusinsläppet någonting överhuvudtaget - nettoglasarean ökar inte p.g.a vinklade nischer - utan dessa vinklade nischer bidrar snarare till att inte hindra direktljusinsläppet allt för mycket.B billy_baver skrev:
Till detta måste du också lägga till att väggarna verkar vara bra mycket tjockare än normalt, varför vinklade nischer i detta fall, snarare hjälper till att inte förvärra och förhindra direktljusinsläppet allt för mycket jämfört med normaltjocka väggar.
Notera också ytterligare en sak. Ljusinsläppet finns där oavsett vinklade nischer eller inte, men faller annorlunda i reflekterad form än om ljuset vore direkt. Dock finns ljuset kvar, det försvinner ingenstans. Detta beror naturligtvis också på kulören på den ytan som reflekterar ljuset, för ju mörkare den är, desto större ljusenergi som omvandlas till värmeenergi, och ju ljusare kulörer som ljuset faller på, desto mer ljusenergi blir det kvar med mindre värmeenergi som följd på den ytan som reflekterar ljuset.
Redigerat:
Så har vi överallt.. förjäkla skillnad på ljusinsläppet i rummet! Man lurar ögat braB billy_baver skrev:
(vi har precis putsat igen en del på ett fönster, hm fönsternischen, rätat till eller vad man ska säga...och det blev stor skillnad. Mycket mindre ljus där)
Läs inlägget ovanför ditt. Du kan omöjligen öka ljusinsläppet mer än vad nettoglasarean släpper in. Ljus kommer inte på något magiskt sätt börja alstras innanför fönstren bara för att någon får för sig att vinkla nischerna.Snigla skrev:
Däremot kommer direktljuset att falla annorlunda, mindre koncentrerat och mer utspritt. Man får ett annorlunda ljus helt enkelt. Fönsternischerna reflerkterar ljus de också, och ju mer ju ljusare kulör de har. Det mesta av detta ljus kommer sedan att reflekteras in i bostaden.
Och den väldigt svaga vinklingen av fönsternischerna på objektet i fråga, är så lite att det gör väldigt liten skillnad även på typ av ljus som faller in i rummet, dvs. direktljus vs. reflekterad ljus.
Hade de som ritat huset varit smarta, så hade de hellre ökat nettoglasarean, dels genom större fönster men även fler fönster.
