1 833 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Contura skorsten lukt
Köpt ett två år gammalt hus och eldade lite nu under julen då det blev kallt. Märkte dock att skorstenen, som går igenom ett av sovrummen på avdra våningen, avger en rätt frän lukt. Tänkte att den behöver brännas in - men lukten avtog inte efter några dagars eldande.
Nu, ca 2-3 veckor efter att vi sist eldat, så luktar det fortfarande lite sot/aska i det rummet där skorstenen går. Är detta normalt?
Förra ägaren menade att det alltid luktat och är helt normalt.
Nu, ca 2-3 veckor efter att vi sist eldat, så luktar det fortfarande lite sot/aska i det rummet där skorstenen går. Är detta normalt?
Förra ägaren menade att det alltid luktat och är helt normalt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Såklart subjektivt men det bör inte lukta. Dåligt isolerad rökkanal och värmeutveckling i bjälklaget kan vara två anledningar. Rådgör med din lokala sotare och be förra ägaren om dokument från besiktningen av eldstaden när den var ny.
Har själv en Premodul skorsten , som jag monterat själv .
Har dock inga problem med lukt från varken skorsten / kamin .
Rökröret är i 1 m moduler (som längst) varje skarv på isoleringen tätas med alu.folietejp plus alla skarvar i yttermanteln har en gummitätning .
Skorstenshuven på taket har en stor gummitätning mellan rökrör (inre) och plåt på toppen (tätning för regnvatten)
Så har allt monterats som det skall så är det för mig en gåta att det kan förekomma lukt .
Har det däremot slarvats med monteringen så kan men få både en otät skorsten med röklukt som följd och regnvatten i isoleringen som sitter i rökröret .
Har dock inga problem med lukt från varken skorsten / kamin .
Rökröret är i 1 m moduler (som längst) varje skarv på isoleringen tätas med alu.folietejp plus alla skarvar i yttermanteln har en gummitätning .
Skorstenshuven på taket har en stor gummitätning mellan rökrör (inre) och plåt på toppen (tätning för regnvatten)
Så har allt monterats som det skall så är det för mig en gåta att det kan förekomma lukt .
Har det däremot slarvats med monteringen så kan men få både en otät skorsten med röklukt som följd och regnvatten i isoleringen som sitter i rökröret .
Klicka här för att svara