12 317 läst ·
23 svar
12k läst
23 svar
Contura i51 ryker in - vad göra?
Skulle tro att det tog mig 6-7 timmar. Mest för att jag var försiktig och inte hade bråttom. Om jag skulle göra det en gång till så skulle det nog ta mindre än 2 timmar. Förenklande för min del var att jag monterat ihop kaminen några månader tidigare.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Blir förbannad på sånt där. Du ska som kund inte behöva betala nått för att reparera en defekt produkt. Om tillverkaren som ska vara experter på sin egen produkt inte klarar av att bygga en kamin som fungerar så ska dom stå för alla omkostnader.F Frågan skrev:
Håller med. Jag brukar normalt leva om rätt mycket när jag inte tycker leverantören sköter sig. I det här fallet så hade jag köpt kaminen på blocket av en som i sin tur hade köpt detta visningsex på en konkursutförsäljning. Det var utspridda delar i ett förråd. Jag fick den billigt och jag blev positivt överraskad att nästa alla delarna var med. Fick hjälp från Contura som gratis skickade ett gäng specialskruvar av olika slag ( jag saknade två) när jag ringde dem. Men visst hade det varit snyggt av dem att även kunna skicka detta gratis. Jag ställde dock inte frågan ens. Mest för att jag denna gång hade kontakt via en ÅF som inte hade några comittments mot mig.F Finndjävel skrev:
Contura verkar ha en tradition av dåliga lösningar. Har en bekant som drabbades av eldsvåda för många år sedan då isoleringsskikt av Gullfiber mellan eldstad och yttre plåt fattade eld. Blev en riktig brasa, perfekt drag mellan plåtarna. Contura tillverkades då i Skänninge.
Någon som vet ifall denna lösning är något Contura kör på alla kaminer dem säljer nu? Köpte en ny i våras och det går knappt elda i den just nu. Tar luften utifrån via en ventil i krypgrunden och draget ser helt okej ut. Men det känns som det läcker, väldigt synlig när man tänder men även långt efter stinker det rök i hela huset. Öppnar även fönster vid tändning, har FTX i huset som jag testat att öka på men utan resultat.
Jag har en i50. Två sakerJosag skrev:
Någon som vet ifall denna lösning är något Contura kör på alla kaminer dem säljer nu? Köpte en ny i våras och det går knappt elda i den just nu. Tar luften utifrån via en ventil i krypgrunden och draget ser helt okej ut. Men det känns som det läcker, väldigt synlig när man tänder men även långt efter stinker det rök i hela huset. Öppnar även fönster vid tändning, har FTX i huset som jag testat att öka på men utan resultat.
1) FTX ger undertryck. Ökat flöde ger större undertryck = större risk att drabbas in rök i huset från kaminen. Du ska stänga av eller sätta på "kaminläge" (som skapar tillfälligt övertryck inne) om sånt finns innan du fått drag i kaminen när du tänder.
2) jag behöver få ordentlig tändning med bra drag innan jag kan stänga luckan. Beror på veden men oftast ca 10-15 min efter första lågan.
För att skorsten skall dra så behövs värme i skorstenen, rumsvarm skorstensstock drar inte speciellt mycket (dock mer ju kallare det är ute) och en FTX som pumpar ut mer luft än som tryck in kan lätt ge mer undertryck än vad den rumsvarma skorstenen ger i dragverkan och det kan tom. bli bakdrag.
Med andra ord inför tändning så prova att öppna dörr/fönster på glänt så att det minskar undertrycket inne i huset - finns kaminläge för FTX så använd den. när elden kommit igång i spisen/kamin och det börja bli värme i skorstenen och därmed lite kraft i draget så kan stänga till ev. öppnade dörr/fönster igen
idag så skall man tända brasa/kamin uppeifrån - dvs. man lägger sin tändmaterial högst upp på den luftigt byggda traven ved med kanske ett par klenare vedträn på tändmaterialet. får man bra eld och de lite klenare vedträen börja brinna så kommer det vandra ned i traven av sig själv. Detta för att få så mycket som möjlig rökfri upptändning.
- att tända på underifrån producerar mycket oförbrända vedgaser och lågorna som ändå brinner avbryts i sin process då de avbryts när de stryker mot kallare delar och kyls samt producerade vedgasena från pyrolysen av elden underifrån är inte rätt utblandad i luft eller tillräckligt varma för att självantända, så en allt för stor av vedinläggets energi helt enkelt ryker iväg oförbränt.
Ett bra mål är att grannarna inte ser att du ens eldar och är det rökpelare vid kallare väder så är det av ång-typ som snabbt löses upp utan kvarvarande slinga av gråblå rök (eller brunsvart rök om det brinner riktigt illa).
Tänk på att all rök som syns och inte löses upp snabbt, är förlorad värme i form av förlorade brännbara vedgaser som inte kommer till pannan till del - med andra ord var 'snål' och låta så lite som möjligt av den synliga röken smita iväg genom att elda på bra sätt.
Man kan behöva experimentera med olika upplägg och tändmetoder tills man hittat en metod som fungerar för just sin eldstad och knata ut och titta ofta under eldningen i hur röken ser ut ur skorstenen i början tills man får in snitsen att elda nästan helt rökfri brasa från start till slut...
Med andra ord inför tändning så prova att öppna dörr/fönster på glänt så att det minskar undertrycket inne i huset - finns kaminläge för FTX så använd den. när elden kommit igång i spisen/kamin och det börja bli värme i skorstenen och därmed lite kraft i draget så kan stänga till ev. öppnade dörr/fönster igen
idag så skall man tända brasa/kamin uppeifrån - dvs. man lägger sin tändmaterial högst upp på den luftigt byggda traven ved med kanske ett par klenare vedträn på tändmaterialet. får man bra eld och de lite klenare vedträen börja brinna så kommer det vandra ned i traven av sig själv. Detta för att få så mycket som möjlig rökfri upptändning.
- att tända på underifrån producerar mycket oförbrända vedgaser och lågorna som ändå brinner avbryts i sin process då de avbryts när de stryker mot kallare delar och kyls samt producerade vedgasena från pyrolysen av elden underifrån är inte rätt utblandad i luft eller tillräckligt varma för att självantända, så en allt för stor av vedinläggets energi helt enkelt ryker iväg oförbränt.
Ett bra mål är att grannarna inte ser att du ens eldar och är det rökpelare vid kallare väder så är det av ång-typ som snabbt löses upp utan kvarvarande slinga av gråblå rök (eller brunsvart rök om det brinner riktigt illa).
Tänk på att all rök som syns och inte löses upp snabbt, är förlorad värme i form av förlorade brännbara vedgaser som inte kommer till pannan till del - med andra ord var 'snål' och låta så lite som möjligt av den synliga röken smita iväg genom att elda på bra sätt.
Man kan behöva experimentera med olika upplägg och tändmetoder tills man hittat en metod som fungerar för just sin eldstad och knata ut och titta ofta under eldningen i hur röken ser ut ur skorstenen i början tills man får in snitsen att elda nästan helt rökfri brasa från start till slut...
Hej ! du är inte ensam med att vara förbannad. Jag har tre kaminer frånF Finndjävel skrev:
Contura T 470 perfekt 15år.
den andra 596 T 12 år perfekt. Contura 151 T 7-8 år Bara problem , Inrykning. Packningar, byte av hela Lucka, problem med höja sänka lucka . har god lust och slänga ut skiten. Mick dålig servis av Contura.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
