Byggahus.se

Contura c350 utan drag. Ryker in

1. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Har problem med en inrykande contura c350.

Har aldrig tidigare behövt öppna nått fönster eller något för att elda. Men nu är draget i skorsten borta helt.

Glasrutorna blir sotiga som attan och röken vill bara sträva efter att hamna inne i huset.

Contura har ju enbart en "drag lucka" under kamin. Den har jag kollat så den öppnar som den ska. Har vart upp på taket och kolla skorsten om det skulle va nått stopp där. Men inget fågelbo vad jag kan se.

Hur kan draget bara försvinna?
    Hur fortsätter jag felsökningen?

2. N
    Medlem · Skåne · 64 inlägg

newbee

Medlem
    Har ni bytt ventilation i huset som skapar ett undertryck? Röken vill alltid ta den enklaste vägen.

3. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Att tillägga så är huset byggt med skälvdrag och jag har inte ändrat nått med ventilationen.

Hur felsöker man vidare?
    Kan jag gå in bakvägen via rökgasluckan och kolla på nått vis?

4. J
    Medlem · 7 328 inlägg
    Har du plockat isär den invändigt så det inte samlats en massa sot någonstans , kolla rökgashylla, rör ut till skorstenen, det verkar som att det varit lite pyreldning och då blir mycket skit i rökgångarna, men det är bara en tanke hos mig och finns inget annat eller dåligt med luft in i kaminen ( undertryck i huset )

5. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Har följt conturas eldningsråd trotts att jag aldrig behövt det innan.

Blir nog till att se om jag kan montera ner den inifrån som du säger.

Eldade precis med gasol värmare i 20min för att eliminera "kallras". Efter det tände jag lite tidningspapper. Då ser det ut såhär:

6. J
    Medlem · 7 328 inlägg
    inget bra då, det finns ingen luft till härden prova med att ta bort rökgashyllan samt se hur rosterdelarna ser ut, troligtvis inte det sista. Att brassa på med gasol blir väldigt varmt och lite gaser så det kan smyga förbi kanske. Prova även med att öppna ett fönster och se vad som händer

7. S
    Medlem · 49 inlägg

Syster.K

Medlem
    Jag hade likande bekymmer, plockde loss alla plattor inuti kaminen för att kunna inspektera rökröret, tog dit sotaren för extra sotning mm. Visade sig vara att "någon" staplat för mycket tidingar (att ha till tändmaterial) i vedfacket under kaminen så den inte fick in luft underifrån. Plockade bort halva högen och voilá!

8. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Jag hade 2 fönster öppna utan bättre resultat.

Hittat manualen på hur rökgashyllan sitter. Hoppas på att kunna ta ner den och se in i rökkanalen eller kunna gå in där bakvägen och kolla..

Saknar att kunna ligga i sängen och kolla på en eld som värmer en om fötterna.

9. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Jag har ingen ved under och "spjället" funkar som det är tänkt.

Måste va ett dopp i rökgas kanalen. Ska se om jag kan komma åt det inifrån.

10. M
    Husägare · Östergötland · 2 315 inlägg

Micro

Husägare
    Har du inget spjäll ovanför braskaminen ??
    Den ser likadan ut som den jag har och jag har ett spjäll ovanför kaminen och ett spjäll för tilluft under kaminen.

11. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Jo när jag slet ner rökgas hyllan såg jag ett till spjäll som jag inte viste att jag hade.

Det Va av misstag stängt. Där av alla problem med rök.
    Aja man lär så länge man lever. Tack för all hjälp

12. M
    Husägare · Östergötland · 2 315 inlägg

Micro

Husägare
    Det övre spjället kan du strypa försiktigt när kaminen/skorstenen är varm så kommer brasan att brinna långsammare och lugnare.

• Laddar…
  13. H
    Medlem · 43 inlägg

HamBygg

Medlem
    Hej! Får jag fråga hur du kollade Förbränningsspjället/dragluckan under kaminen? misstänker att mitt inte går att stänga efter den blåser max hela tiden.

14. 7
    Medlem · 7 inlägg

7aan

Medlem
    Det går att dra bort täckplåten på sidorna och under. Det är som en konsoll med framsida och båda sidorna, U-formad.

Har för mig man gängade av knoppen till dragluckan. Sen kan du dra ut konsollen. Efter det ser du den mekaniska armen under som är tänkt att dra i luckan. Man får lägga sig på golvet med ficklampa typ.

Lycka till hör av dig om du har nån annan fråga så kan jag kolla på min.

15. H
    Medlem · 43 inlägg

HamBygg

Medlem
    Tack för ditt svar! Kollade spjället som verkar funka bra, men upplever ändå att det drar väldigt mycket även när den är stängd. Är det så på din också? Elden brinner alltid på max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.