F
viggen_l skrev:
Har precise hoppat på tåget med digital TV (förmodligen sista familjen i sverige med tjock tv :) ).
Om du planerar fortsätta med tjock-tv kanske du ska kolla att de har något annat än hdmi-utgång, eller finns det tjock-tv med hdmi? Trist att bli sittande med fin hd-Box och en compositsignal ut.
Hur mycket hd går det att få ur en komponentsignal? Motsvarar det 720p?
 
Realdoolar skrev:
Vad rör boxarna betvivlar jag att du kan spela in två och titta på en tredje. Spela in en och titta en går nog finfint dock.
Man kan titta på en kanal och spela in två på de flesta sat boxarna. Bara att två av kanalerna ligger på samma mux. T.ex har jag för mig att tv3 och TV6 ligger på samma mux TV4 och tv10. Det svåra ligger i att komma ihåg vilka som ligger i samma mux.
 
dsub skrev:
Man kan titta på en kanal och spela in två på de flesta sat boxarna. Bara att två av kanalerna ligger på samma mux. T.ex har jag för mig att tv3 och TV6 ligger på samma mux TV4 och tv10. Det svåra ligger i att komma ihåg vilka som ligger i samma mux.
Tack då vet jag det, trodde inte det! :)
 
fredrik.johansson skrev:
Om du planerar fortsätta med tjock-tv kanske du ska kolla att de har något annat än hdmi-utgång, eller finns det tjock-tv med hdmi? Trist att bli sittande med fin hd-Box och en compositsignal ut.
Hur mycket hd går det att få ur en komponentsignal? Motsvarar det 720p?
Tror det är sällsynt med HDMI på en CRT tv, men enligt en en googling så ska det visst finnas tjockisar som stödjer 1080i (interlaced). Vanligaste ingången för detta lär väl vara komponentvideo.
 
HDMI kom 2003, i realiteten 2004 då det började komma mer än enstaka produkter. Tjock-tv dog i västvärlden ungefär 2005-06 så det var något års överlapp. Sony, Toshiba och vissa andra fortsatte tillverka stora CRT fram till 2007-08 ungefär. Kan vara värt att notera att fram till runt 2008 så hade CRT i allmänhet bättre bildkvalitet än platt-tv så valet handlade mer om att man ville ha större yta men mindre klumpig panel.
 
f91jsw skrev:
HDMI kom 2003, i realiteten 2004 då det började komma mer än enstaka produkter. Tjock-tv dog i västvärlden ungefär 2005-06 så det var något års överlapp. Sony, Toshiba och vissa andra fortsatte tillverka stora CRT fram till 2007-08 ungefär. Kan vara värt att notera att fram till runt 2008 så hade CRT i allmänhet bättre bildkvalitet än platt-tv så valet handlade mer om att man ville ha större yta men mindre klumpig panel.
Dock är det ju fortfarande så att med en analog signal slår inget en tjockis :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Om du planerar fortsätta med tjock-tv kanske du ska kolla att de har något annat än hdmi-utgång, eller finns det tjock-tv med hdmi? Trist att bli sittande med fin hd-Box och en compositsignal ut.
Hur mycket hd går det att få ur en komponentsignal? Motsvarar det 720p?
Okej, Vi var förmodligen skulle det stå. Tjock Tv:n ska gå till tippen i helgen. Fast jag kommer att sakna den. Visa saker kunde den som inte den nya kan. T.ex slapp man vänta på att den skulle boota upp. Varför finns det inte en Tv med bra bild utan smart funktioner?

Vilka jag pratat med är en Viasatförsäljare som prutade så långt så nästan allt blev gratis.
Och en Hifi handlare som både säljer Viasat och Canaldigital och Comhem (utbildad inom alla systemen och lite till) så jag tror han har bra koll på vilka som sänder på vilka sateliter.

Allt verkar likvärdigt om man jämför Canaldigtal och viasat om man sammanfatter denna tråd (som vanligt dödlig TV tittare). Då är det upp till vem av dem som matchar kanaler mot vad vi tittar på. Canaldigital har ju HD kanaler i sina packet det var extra för Viastat. +CD
 
Redigerat:
viggen_l skrev:
Och en Hifi handlare som både säljer Viasat och Canaldigital och Comhem (utbildad inom alla systemen och lite till) så jag tror han har bra koll på vilka som sänder på vilka sateliter.
Om det nu hade varit så att ViaSat hade hyrt in sig på CD's satelliter så hade inte ViaSat abonnenterna kunnat se något då antennen skulle vara felriktad och CD kunderna skulle inte heller se något pga kodningen.

Därför så ser jag 3 möjligheter
1. Säljaren har inte en susning vad han pratar om
X. Säljaren försöker lura dig
2. Du har missförstått säljaren

Vad han kanske menade var att MTG gruppens kanaler på CD satellit är mer komprimerade än hos ViaSat och tvärt om när det gäller TV4 gruppen.

Den stora kampen mellan CD och ViaSat ligger på direkta sportsändningar där dom har olika utbud.
 
viggen_l skrev:
Fast jag kommer att sakna den. Varför finns det inte en Tv med bra bild utan smart funktioner?
Det är inget att sakna...

Finns många nya TV som inte har smartfunktion.
 
Det du kommer få vänta längst på är inte själva tv'ns uppstart utan digitalboxens uppstartstid är nog värst. Allra värst är enligt min erfarenhet faktiskt sat-boxarna :P
 
Realdoolar skrev:
Det du kommer få vänta längst på är inte själva tv'ns uppstart utan digitalboxens uppstartstid är nog värst. Allra värst är enligt min erfarenhet faktiskt sat-boxarna :P
Från det jag trycker på "Titta på TV" på Harmony fjärrisen så tar det 8s innan ljud o bild är igång via TV, CD Digitalbox och ljudlimpan. Inget jag direkt stör mig på. I dom 8 sekunderna så ligger det ju ett antal sekventiella knapptryckningar i Harmonymacrot.
 
Nimajneb skrev:
Från det jag trycker på "Titta på TV" på Harmony fjärrisen så tar det 8s innan ljud o bild är igång via TV, CD Digitalbox och ljudlimpan. Inget jag direkt stör mig på. I dom 8 sekunderna så ligger det ju ett antal sekventiella knapptryckningar i Harmonymacrot.
Det var inte illa! Vi har en viasat-box på jobbet och den tar nog längre tid än så. Det skiljer från box till box m.a.o

Från det att jag tryckt "titta tv" på min harmony är tv och förstärkare igång efter 5-6 sekunder. Då har jag utöver macrofördröjningen också ir-blastern.
Min Humax hdpvr1000c tar 34 sekunder på sig, hårddisken är väl boven i dramat. 34sekunder kan kännas som en evighet ibland.

Min nyare Vip1963 som står i sovrummet, som också har hårddisk startar på 2 sekunder. Men den är så kass i övrigt att jag fortfarande föredrar min 6 år gamla Humax ändå! :)
 
En tidigare CD box vi hade tog säkert 30s att starta, så visst skiljer det sig åt rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.