14 361 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Comhem Tivo inget för vilaägare
Dyrt kan knappast stämma, Boxer är billigare än Viasat eller CanalDigital för motsvarande kanalpaket. Vad gäller kvaliteten tror jag knappast det går att se någon skillnad på HD-kanalerna mellan Boxer och satellitleverantörerna. I det marksända nätet sänds vissa andra SD-kanaler dock med rätt hög komprimeringsgrad och då blir bildkvaliteten lägre för de kanalerna. Så om man vill ha HD-kanaler utöver de som finns marksända är det förstås bättre att välja något annat. I nuläget finns SVT1, 2 TV3, TV4, kanal 5 och C more first i HD i marknätet.viggen_l skrev:
Jag tror du har rätt gällande bitrate, jag tror boxer i större utsträckning använder sig av VBR. Medan Comhem kör konstant bitrate och ofta högre sådan.pelle242 skrev:
Vad gäller HD tror jag inga sänder 1080p utan 1080i på VISSA kanaler. Föredrar dock att titta på 720p framför 1080i alla gånger.
Hursom upplever jag själv som tidigare nämnts en bättre bild digitalt hos Comhem än Boxer. Detta gäller inte bara hdutbudet utan även SD.
Tittar man på Comhems analoga utbud är bilden dock bedrövligt dålig...
Oavsett om de sänder i 1080p via satelliterna så finns det mig veterligen ingen kanal som sänder i 1080p ut. Det är alltid antingen 720p eller 1080i. SVT t ex sänder 720p oavsett vilken leverantör man ser det genom. SVT och EBC har gjort omfattande tester för att jämföra dessa och kommit fram till att 720p för det mesta upplevs som bättre kvalitet än 1080i.
1080i och 720p har samma pixelrate, så det är lika många pixlar per sekund på båda.
1080i är optimerat för saker som är filmade i hög bildfrekvens (sport tex) medans för tv serier och film lämpar sig 720p eftersom det ändå bara typiskt finns 25 bilder per sekund finns det ingen anledning att koda det interlaced.
1080i är optimerat för saker som är filmade i hög bildfrekvens (sport tex) medans för tv serier och film lämpar sig 720p eftersom det ändå bara typiskt finns 25 bilder per sekund finns det ingen anledning att koda det interlaced.
HD har jag uppenbarligen ingen koll på men för 10 år sen när jag satt med DVB-T och DVB-S kort i samma burk var det ungefär halva bitrate på DVB-T kanalerna mot DVB-S, SVTs kanaler hade högre medan tex TV6 var betydligt lägre och såg inte bra ut alls. Detta beror på att boxer har begränsat med frekvenser och därmed lägre bandbredd till förfogande.
Nja, för det första är 1080i inte optimerat för någonting. Interlace är en kvarleva från den analoga tv-tekniken. Det hade aldrig införts i dagens digitala tv om det inte vore för det historiska arvet.tripptrapp skrev:
För det andra är det precis tvärtom: 1080i gör sig bättre ju långsammare och mer stillastående motivet i filmsekvensen är. Varje bild innehåller bara 540 linjer och för att visas på en modern tv måste den "de-interlaceas". Ju större skillnaden är mellan bilderna i sekvensen är desto mer suddighet upplever man i den rörliga bilden pga bildbehandlingen och begränsningen med 540 linjer per bild. Därför är 1080i som sämst för snabba förändringar som i sportsändningar.
Intressant diskussion, Hörde att boxer körde betydligt högre komprision och att tydligen visat hade det också för de hyrde in sig på CanalDigitals sateliter.
Men tillbaka till boxarna som jag inte blir riktigt klok på från vad som står på sidorna.
Viasat kunde (enligt säljare) spela in 2 samtidigt som man såg på ett tredje samt nätverksanslutning.
Vad kan Canaldigitals? Hittar inte någon spec riktigt
Men tillbaka till boxarna som jag inte blir riktigt klok på från vad som står på sidorna.
Viasat kunde (enligt säljare) spela in 2 samtidigt som man såg på ett tredje samt nätverksanslutning.
Vad kan Canaldigitals? Hittar inte någon spec riktigt
Tidigare var det iaf så att bandbredden från bäst till sämst generaliserat var:viggen_l skrev:Intressant diskussion, Hörde att boxer körde betydligt högre komprision och att tydligen visat hade det också för de hyrde in sig på CanalDigitals sateliter.
Men tillbaka till boxarna som jag inte blir riktigt klok på från vad som står på sidorna.
Viasat kunde (enligt säljare) spela in 2 samtidigt som man såg på ett tredje samt nätverksanslutning.
Vad kan Canaldigitals? Hittar inte någon spec riktigt
1. CD Satellit
2 ViaSat Satellit
3. Kabel
4. Boxer
5 IPTV
Vet inte om detta lista fortfarande gäller.
Notera att man nog bara märker skillnaden om man ståller 5 apparater intill varandra. Har man väl valt en distributör så blir man nöjd (förutom ComHem analog)
CD boxarna kan samtidigt visa/spela in 2 satellit och minst(?) 1 fri boxerkanal. och har nätverkskoppling för tex CDs egna "playutbud".
Vem har du då pratat med? Viasat använder Astra och Canal digital använder Thor, två helt olika satelliter.viggen_l skrev:Intressant diskussion, Hörde att boxer körde betydligt högre komprision och att tydligen visat hade det också för de hyrde in sig på CanalDigitals sateliter.
Men tillbaka till boxarna som jag inte blir riktigt klok på från vad som står på sidorna.
Viasat kunde (enligt säljare) spela in 2 samtidigt som man såg på ett tredje samt nätverksanslutning.
Vad kan Canaldigitals? Hittar inte någon spec riktigt
Vad rör boxarna betvivlar jag att du kan spela in två och titta på en tredje. Spela in en och titta en går nog finfint dock.