14 362 läst ·
47 svar
14k läst
47 svar
Comhem Tivo inget för vilaägare
Sida 1 av 4
Har precise hoppat på tåget med digital TV (förmodligen sista familjen i sverige med tjock tv
). Har haft prova på hos comhem i 2 månader och skulle skaffa en HD box. Nu är det Tivo som gäller och jag frågade om en sådan. Men nej det gick inte att få eftersom det endast fungerade tillsammans med Comhem kable och bredband.
När jag frågade om allternativ så fanns det inte, Man kunde köpa en HD box dyrt som F.., det är Tivo som gäller.
Så Comhem har nu i princip övergivit alla som endast har kabel TV för det är en tjänst de inte jobbar vidare med.
Vad ska man ha som allternativ. Har tittat på Viasat och Canaldigital vad finns det mer?
När jag frågade om allternativ så fanns det inte, Man kunde köpa en HD box dyrt som F.., det är Tivo som gäller.
Så Comhem har nu i princip övergivit alla som endast har kabel TV för det är en tjänst de inte jobbar vidare med.
Vad ska man ha som allternativ. Har tittat på Viasat och Canaldigital vad finns det mer?
Uppriktigt förstår jag inte riktigt vad du menar. Förut kunde man bara få comhems tjänster om man var anslutet till deras nät, bode i comhem-hus etc. Nyligen har dom börjat leverera även till dom som har fiberanslutning eller stadsnät.
Vad har du?
Jag har nyligen fått fiber installerat och om jag går in på comhems sida och knappar in min adress så kan jag få Tivo. Om du inte kan få det beror det antagligen på att din bredbandsleverantör inte har avtal med comhem så skyll på din leverantör istället.
Vad har du?
Jag har nyligen fått fiber installerat och om jag går in på comhems sida och knappar in min adress så kan jag få Tivo. Om du inte kan få det beror det antagligen på att din bredbandsleverantör inte har avtal med comhem så skyll på din leverantör istället.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Konstigt.hantverkare1 skrev:
Har haft Boxer i sju år utan några problem.
Fakturan har alltid stämt och dom gånger som jag har behövt ringa har jag fått snabb hjälp.
Har perfekt bild och då bor jag ändå i skogen med en antenn som är tjugo år gammal.
Jag kan bara rekommendera Boxer.
Comhem levererar Tivo-tjänsterna både via traditionell Koax-kabel och fiber. Dock finns det många gamla privat-ägda (samfälligheter) comhemnät som inte är uppgraderade där Tivo inte fungerar. Så är nog fallet för TS.pelle242 skrev:Uppriktigt förstår jag inte riktigt vad du menar. Förut kunde man bara få comhems tjänster om man var anslutet till deras nät, bode i comhem-hus etc. Nyligen har dom börjat leverera även till dom som har fiberanslutning eller stadsnät.
Vad har du?
Jag har nyligen fått fiber installerat och om jag går in på comhems sida och knappar in min adress så kan jag få Tivo. Om du inte kan få det beror det antagligen på att din bredbandsleverantör inte har avtal med comhem så skyll på din leverantör istället.
Det är väldigt vanligt att mindre samfälligheter själva tvingas bekosta uppgraderingarna och därför hamnar lite mellan stolarna så att säga.
Det är nog inte Boxer som är problemet utan att hon har en dålig TV i så fall. HD-kanalerna hos Boxer har mycket hög kvalitet. Det kan också vara så att du råkat se en kanal som sänt material som haft dålig kvalitet från början, t ex äldre filmer eller program. Men det har inget med Boxer att göra. Sen är det ju också så att när man vant sig vid HD så ser SD-kanaler lite halvdåliga ut.viggen_l skrev:
Jag har blandade erfarenheter av Boxers kundtjänst men deras fakturor för själva tjänsten har i alla fall alltid stämt. Någon gång hade de lagt på kostnad för frakten av ny box trots att vi kommit överens på telefon att det skulle vara fraktfritt. Ett telefonsamtal löste det.
Vi har villa med koaxabel där utrustningen inte är uppdaterad (enligt Comhem ska vi inte ens få hd men det går). Tyvärr är inte Comhem intresserade av att uppgrader, pratat med dem tidgare om det innan Tivo kom på tal.
Kollegan på jobb är på väg att överge Boxer, Dåligt utbud, Dyrt och dålig kvalitet var hans omdöme.
Just nu står det och väger mellan Canaldigital eller Viasat. Blir dock inte klock på vad deras inspelningsbara boxar kan. (vilket verkar vara den stora skillnaden?).
Kollegan på jobb är på väg att överge Boxer, Dåligt utbud, Dyrt och dålig kvalitet var hans omdöme.
Just nu står det och väger mellan Canaldigital eller Viasat. Blir dock inte klock på vad deras inspelningsbara boxar kan. (vilket verkar vara den stora skillnaden?).
En annan skillnad som KAN vara av betydande är storleken på parabolen. Canal digital kräver en större än viasat, med viasat räcker det med en liten 40cm-tallrik medans Canal digital kräver en nästan dubbelt så stor.
Märkligt gällande uppgraderingen, är man själv villig att bekosta det förstår jag inte Comhem's ställning i frågan. Isådanafall är ju inte dålig ROI längre ett problem.viggen_l skrev:Vi har villa med koaxabel där utrustningen inte är uppdaterad (enligt Comhem ska vi inte ens få hd men det går). Tyvärr är inte Comhem intresserade av att uppgrader, pratat med dem tidgare om det innan Tivo kom på tal.
Kollegan på jobb är på väg att överge Boxer, Dåligt utbud, Dyrt och dålig kvalitet var hans omdöme.
Just nu står det och väger mellan Canaldigital eller Viasat. Blir dock inte klock på vad deras inspelningsbara boxar kan. (vilket verkar vara den stora skillnaden?).
Boxer kan man ju testa relativt billigt med en DVB-T2-box (HD-box) och en inomhusantenn. Då får man tillgång till de fria kanalerna utan kostnad än den svårfrånkomliga TV-licensen utan att behöva binda upp sig på något.
Dålig kvalité på vad? Mottagaren är en vanligt DVB-T/-T2-mottagare och kvalitén på den beror helt på vad du köper. Finns inbyggd in princip alla moderna tv-apparater och jag aldrig upplevt några större skillnader i kvalitén där. När det gäller bildkvalitén är sändningarna i marknätet riktigt bra. Särskilt SVT och deras HD-kanaler. Det är bara bara via satellit som kvalitén är högre. Allra sämst på skalan är IPTV eftersom bandbredden är mer begränsad.viggen_l skrev:
Boxer komprimerar signalen mig veterligen och får därför sämre bildkvalitet jämfört med Comhem som inte komprimerar.