Hej!
Vi har ett Comhem-uttag som vi vill byta till Renova. Kan jag göra detta som lekman eller behöver jag involvera någon typ av tekniker?
Så vitt jag kan se så finns det bara ett typ av antennuttag från Renova, funkar det?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-renova-antennuttag-r/tv/sat-1db
Kan jag bara skruva loss och ersätta med denna produkt?
Vi har ett Comhem-uttag som vi vill byta till Renova. Kan jag göra detta som lekman eller behöver jag involvera någon typ av tekniker?
Så vitt jag kan se så finns det bara ett typ av antennuttag från Renova, funkar det?
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-renova-antennuttag-r/tv/sat-1db
Kan jag bara skruva loss och ersätta med denna produkt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Det borde funka. Jag satte en Trend-insats i ett ”Comhem-uttag” och det var bara att bryta ut hålet för kabel-TV.
Är det ett flerbostadshus? Ha koll så det blir rätt utfört när du byter. Vi har här i föreningen haft flera felsökningar för vissa har bytt till fel uttag eller monterat felaktigt. Sist var det en som klippte bort uttaget för han skulle tapetsera. Grannarna måttligt nöjda utan tv och internet. Och medlemmen blev 5000kr fattigare i felsökning och nytt uttag.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Nej, naturligtvis skall man inte koppla ur uttaget. Jag tror att TS mest är ute efter utseendet, inte tekniken. En Renova-ram med rätt täckplatta bör passa över det befintliga uttaget. Ev. får man klippa öronen.
Jag tänkte faktiskt att jag behövde skruva loss befintligt uttag. Men nu ser jag att jag kanske bör kunna köpa Renova-uttaget. Skruva av plastplattan och montera på befintligt uttag. Sen på med en Renova-ram. Stämmer det?
Dumt att man inte bara kan köpa täckplattan.
Dumt att man inte bara kan köpa täckplattan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Stämmer. Det verkar bara finnas komplett uttag numera, E6001361. Komplettera med ram. De utstickande öronen på gamla uttaget behöver nog klippas av.I intelligence skrev:
Redigerat:
Du har nog rätt att "öronen" behövs kapas. Har du förslag på lämpligt verktyg? Det är ju ett par mm metall som ska knipsas.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Det korrekta svaret är förmodligen att du inte får greja med uttaget överhuvudtaget eftersom du inte är ägare till det. Ägaren till uttaget är förmodligen någon av följande:
-Hyresvärden
-Bostadsrättsföreningen
-En gemensamhetsanläggning för kabel TV nätet
-Hyresvärden
-Bostadsrättsföreningen
-En gemensamhetsanläggning för kabel TV nätet
Tusen tack för hjälpen! Lättfixat, med den enda nedsidan att jag nu har ett splitternytt antennuttag som bara kommer kasseras.Johan Gunverth skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-renova-antennuttag-r/tv/sat-1db[SKPG]Zamora skrev:
Jag kunde inte hitta plastdetaljen som separat del, utan fick köpa "hela kittet". Sen ett lock på det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 inlägg
Klicka här för att svara

