• Öppet Comhem-antennuttag med synliga kablar monterade i en vit vägg, förberett för eventuell ersättning med Renova antennuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde funka. Jag satte en Trend-insats i ett ”Comhem-uttag” och det var bara att bryta ut hålet för kabel-TV.
 
Är det ett flerbostadshus? Ha koll så det blir rätt utfört när du byter. Vi har här i föreningen haft flera felsökningar för vissa har bytt till fel uttag eller monterat felaktigt. Sist var det en som klippte bort uttaget för han skulle tapetsera. Grannarna måttligt nöjda utan tv och internet. Och medlemmen blev 5000kr fattigare i felsökning och nytt uttag.
 
Nej, naturligtvis skall man inte koppla ur uttaget. Jag tror att TS mest är ute efter utseendet, inte tekniken. En Renova-ram med rätt täckplatta bör passa över det befintliga uttaget. Ev. får man klippa öronen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag tänkte faktiskt att jag behövde skruva loss befintligt uttag. Men nu ser jag att jag kanske bör kunna köpa Renova-uttaget. Skruva av plastplattan och montera på befintligt uttag. Sen på med en Renova-ram. Stämmer det?

Dumt att man inte bara kan köpa täckplattan.
 
I intelligence skrev:
Jag tänkte faktiskt att jag behövde skruva loss befintligt uttag. Men nu ser jag att jag kanske bör kunna köpa Renova-uttaget. Skruva av plastplattan och montera på befintligt uttag. Sen på med en Renova-ram. Stämmer det?

Dumt att man inte bara kan köpa täckplattan.
Stämmer. Det verkar bara finnas komplett uttag numera, E6001361. Komplettera med ram. De utstickande öronen på gamla uttaget behöver nog klippas av.
 
Redigerat:
Du har nog rätt att "öronen" behövs kapas. Har du förslag på lämpligt verktyg? Det är ju ett par mm metall som ska knipsas.
 
I intelligence skrev:
Du har nog rätt att "öronen" behövs kapas. Har du förslag på lämpligt verktyg? Det är ju ett par mm metall som ska knipsas.
Avbitartång eller en vanlig tång där du böjer öronen fram- och tillbaka tills de bryts av.
 
Det korrekta svaret är förmodligen att du inte får greja med uttaget överhuvudtaget eftersom du inte är ägare till det. Ägaren till uttaget är förmodligen någon av följande:
-Hyresvärden
-Bostadsrättsföreningen
-En gemensamhetsanläggning för kabel TV nätet
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Avbitartång eller en vanlig tång där du böjer öronen fram- och tillbaka tills de bryts av.
Tusen tack för hjälpen! Lättfixat, med den enda nedsidan att jag nu har ett splitternytt antennuttag som bara kommer kasseras.
 
  • Svart antennuttag nyinstallerat på en vit vägg, med tre anslutningsportar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
I intelligence skrev:
Tusen tack för hjälpen! Lättfixat, med den enda nedsidan att jag nu har ett splitternytt antennuttag som bara kommer kasseras.
Vad är det för antennuttag som behöver kasseras? Du köpte väl bara lock+ram hoppas jag.....
 
Den gamla antenninsatsen är i gjutgods och bör vara lätt att bryta av
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad är det för antennuttag som behöver kasseras? Du köpte väl bara lock+ram hoppas jag.....
Finns inte kvar som separata delar längre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Finns inte kvar som separata delar längre
Nästan lite förvånande att det finns alls. Det lär inte finnas bra ekonomi i att sälja de uttagen då det är utdöende teknologi.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.