Jag har Comhem cloud, obegränsat med utrymme.
https://www.comhem.se/bredband/tillval/com-hem-cloud

Att synka så mina bilder på telefonen backas upp till molnet går fint, men jag stöter på patrull när jag vill att samtliga familjemedlemmars telefoner skall kunna backas upp.
Den laddar nämligen upp bilderna till samma mapp, oavsett vems telefon det. Resultatet blir ju att allas bilder hamnar blandat med varandras.

Jag vill alltså att respektive användares bilder hamnar i en egen mapp (primära problemet) och allra helst så att ingen annan heller kan se bilderna än utan den enskilde användaren (inte lika viktigt att lösa om det inte går)

Är det någon som har en bra lösning på detta? Går det ens?

Comhems support har jag försökt men jag blir hänvisad till olika personer/avdelningar och nu efter 3 veckor har jag gett upp...
 
Det framgår inte vilket sort telefon du använder.
Om det är iOS; använd iCloud bildbibliotek och familjedelning istället.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det framgår inte vilket sort telefon du använder.
Om det är iOS; använd iCloud bildbibliotek och familjedelning istället.
Ja iOS på samtliga telefoner.
iCloud kostar väl? Detta blir ett problem då vi hamnar på ca 200-300gb totalt som ska backas upp.
Comhem Cloud har jag redan gratis i mitt abbonemang, men det kanske inte går att få till det som jag vill med Comhem?
 
200GB iCloud kostar 29kr/månad och du kan dela det mellan alla enheter som ingår i familjedelningen. Funkar klockrent. Jag är snål men inte ens jag ids jiddra med något annat för de futtiga pengarna.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det stämmer att det kostar pengar. ICloud 200 GB kostar 29:-/mån och kan delas i familjen. Nästa steg blir 2TB som kostar 89:-/mån.
Hur som helst fungerar det supersmidigt i och med att det integrerar med allt bildskapande och automatiskt skalar ner bilderna på enheterna om man så önskar. Det betyder att om man har 200GB bilder i tjänsten iCloud, kanske det bara ligger 5-10GB på enheten. När man redigerar en bild hämtas det högupplösta bilddatat automatiskt.

Har tyvärr inget Comhem-abonnemang att testa med, så det är svårt att se hur det fungerar.
 
Fast den där prisstegen retar mig en del, att det inte finns någon lagringplan därimellan utan det är ett hack på 10x. Men gissningsvis har prisstrategerna på Apple fått fram ur statistiken att de flesta behöver stax över 200Gb...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.