Hej!

Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av märket eller till och med maskinen/maskiner från Genmitsu?
Eller finns det fler prisvärda maskiner på marknaden?
All information är behjälplig i forskningsfasen!

Dag

Genmitsu 3030-PROVer MAX CNC-datorrouter med mått och linjär styrning, används för precisionsmetallbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stigen stigen skrev:
Hej!

Är det någon på forumet som har någon erfarenhet av märket eller till och med maskinen/maskiner från Genmitsu?
Eller finns det fler prisvärda maskiner på marknaden?
All information är behjälplig i forskningsfasen!

Dag

[bild]
Jag har ingen erfarenhet men konstruktionen är troligen mest för aluminium och liknande mjuka metaller. Det är nog inte möjligt att köra rostfritt eller ens vanligt stål.
Vad är tanken att den ska användas till?
Trä och plast?
Hur mycket jobb vill du göra för att få ihop den? Det är relativt få som inte kräver ganska stor insats för att få igång. Då syftar jag inte på att skruva ihop delarna utan att behöva justera, konfigurera mjukvara osv.
Jag har spanat på några olika varianter som är mer ”färdiga” men de är nog i lite högre prisklass än den här modellen.

Hej @Lovan83!

Jag har precis börjat kolla runt vad marknaden har att erbjuda. Jag kommer nog bara köra 90% trä, plast och lite aluminium.
Den modellen som jag hänvisade till tycks vara rätt förberedd för att köra. 10 minuter säger dom i reklamen men i några tester har dom behövt 20 minuter. Överlag får modellen bra omdömen i tester.
Just nu kör Amazon -20% på deras sortiment. Men forskning fortsätter.
Dag

stigen stigen skrev:
Hej @Lovan83!

Jag har precis börjat kolla runt vad marknaden har att erbjuda. Jag kommer nog bara köra 90% trä, plast och lite aluminium.
Den modellen som jag hänvisade till tycks vara rätt förberedd för att köra. 10 minuter säger dom i reklamen men i några tester har dom behövt 20 minuter. Överlag får modellen bra omdömen i tester.
Just nu kör Amazon -20% på deras sortiment. Men forskning fortsätter.
Dag
Jag tittade på en review och den verkade vara väldigt långsam med den medföljande spindeln. Antar att du tänkt byta till en starkare spindel?

Hej!

Har också noterat det. Spindeln är bara på 300w så det blir det väl. Det medföljer ett fäste till en 1,25 hp träfräs som nog är betydligt bättre att fräsa trä med. Troligtvis kan man inte välja bort den lilla spindeln utan får köpa en kraftigare och byta ut.
Jag forskar vidare -20% gäller hela veckan. Får väl ta ett beslut till helgen.

Dag

stigen stigen skrev:
Hej!

Har också noterat det. Spindeln är bara på 300w så det blir det väl. Det medföljer ett fäste till en 1,25 hp träfräs som nog är betydligt bättre att fräsa trä med. Troligtvis kan man inte välja bort den lilla spindeln utan får köpa en kraftigare och byta ut.
Jag forskar vidare -20% gäller hela veckan. Får väl ta ett beslut till helgen.

Dag
Ja Makita RT0700 är ganska vanlig att använda på liknande maskiner. Dock så brukar det vara så att dessa får man starta/stänga av manuellt och använda inbyggda varvtalsregleringen. Med en ”riktig” spindel så sköts det via mjukvaran.
Spindlarna ”brukar” ha många andra viktiga egenskaper också.
Högre effekt (vridmoment)
mer lämpat varvtalsområde(ffa längre ner)
Bättre varvtalsstyrning
Bättre kylning, dvs gjorda för att gå många långa pass utan vila
Mindre vibrationer (runout)

Dock kostar spindlarna mer i inköp och behöver matcha styrkortet (eller tvärtom).

Ta det här inte som sanningar utan bara vad jag förstått utifrån det jag har läst på nätet.
Jag är fortfarande CNC-fräs-oskuld 😉

Tolka inte mina inlägg som att det är något fel i att köpa den här maskinen. Det är bara att det inte är som att köpa en skrivare som är att plugga i och trycka på print, utan kan kräva en del jobb innan det blir bra. I ditt fall så verkar du redan van vid den situationen dock så jag kanske slår in öppna dörrar här 😉

Hej!

Du sparkar absolut inte in några dörrar!
Jag är helt novis på detta område men tycker det verkar intressant.
Därför är det jättebra att få så mycket information som möjligt innan man tar ett beslut.
Jag tar gärna emot merinformation!
Dag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.