S
Hejsan

Hur är det med dessa "clicktak" med falsat utseende? Jag tänker då framförallt ur ett hållbarhetsperspektiv, att de håller tätt, att de håller ihop och fungerar över tid.

Jag har ett valmat tak som jag funderar att lägga ett sådant tak på. Några särskilda tips om leverantör att välja eller att undvika?

Önskemål är så likt ett traditionellt falsat tak som möjligt, ärggrönt ska det vara också :)

Svårt att svara på hållbarhet, då det inte funnits så många år...men det första är väl om du tänkt göra det själv..
Annars är det nog ingen jätteskillnad mot bandtäckning i pris...

S
plåtrickard plåtrickard skrev:
Svårt att svara på hållbarhet, då det inte funnits så många år...men det första är väl om du tänkt göra det själv..
Annars är det nog ingen jätteskillnad mot bandtäckning i pris...
Tanken är alltså att jag lägger taket själv.
Hade jag anlitat plåtslagare hade det blivit bandtäckning istället ja, med fotränna. Men det går väl inte att få med dessa klicktak vad jag förstår.

MrJay
Svårt att yttra sig om kvalitet, när jag frågade min takläggare om det skrattade han bara. Å andra sidan, man tänker sig att han är partisk.

Rickard.
Valmat tak gör sig verkligen inte bra med klicktak... Titta hur nockarna ser ut och visualisera hur det skulle se ut med sånna nockar hela vägen ner till takfoten. Enligt mig kommer det ta över hela utseendet på taket.

Kvalitén tror jag är hyffsat densamma så länge du köper av dom som använder svensk plåt, grottar man ner sig i det brukar det sluta i att dom använder mer eller mindre exakt samma plåt i grunden från ssab.

• Gilla
Snickerick och 1 till
  • Laddar…
Ja dom valmade delarna behöver ju vara rätt stora för att inte nockarna ska ta över hela utseendet

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Tanken är alltså att jag lägger taket själv.
Hade jag anlitat plåtslagare hade det blivit bandtäckning istället ja, med fotränna. Men det går väl inte att få med dessa klicktak vad jag förstår.
Du har inte övervägt att lägga en bandtäckning själv istället?

Tänker lägga detta clicktak på min förrådsbyggnad.

• Trädgårdsprojekt, obehandlat trä, grönt landskap, molnig himmel, utomhus, oavslutad konstruktion, grusstig, tältduk, sommardag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisningar för 'AM Galant', blå och röd bakgrund, QR-kod, pärmsida, industriella objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
S Stubai skrev:
Du har inte övervägt att lägga en bandtäckning själv istället?
Jo faktiskt. Men jag tänker att det förutsätter en bra kontakt med något plåtslageri som kan förse mig med material och verktyg.
Känner du till något man kan få en bra personlig kontakt med?

S
V växelventil skrev:
Tänker lägga detta clicktak på min förrådsbyggnad.
Tack, skall ta en titt på det.

S Snickerick skrev:
Jo faktiskt. Men jag tänker att det förutsätter en bra kontakt med något plåtslageri som kan förse mig med material och verktyg.
Känner du till något man kan få en bra personlig kontakt med?
Jag har själv sålt flera bandtäckningar till privatpersoner. Då har jag lånat ut de verktyg och maskiner som behövts och kunden har gjort så mycket den har kunnat själv och sedan anlitat mig på timme för allt annat.
Var i landet finns du?

S
S Stubai skrev:
Jag har själv sålt flera bandtäckningar till privatpersoner. Då har jag lånat ut de verktyg och maskiner som behövts och kunden har gjort så mycket den har kunnat själv och sedan anlitat mig på timme för allt annat.
Var i landet finns du?
Jag finns i Göteborg, var finns du? :)

S Snickerick skrev:
Jag finns i Göteborg, var finns du? :)
Jag finns i Östersund, så du får lite väl långt att åka om du ska köpa plåt av mig.

Det verkar som att många plåtslagerier är skeptiska till att sälja bandtäckning för självmontage, oklart varför.
Men någon i Göteborg borde vara så pass resonabel att de går med på det upplägg jag förklarat. Som jag ser det är det en win-win för både plåtslagare och kund.
Plåtslagaren får sälja mer plåt och kan ägna sig åt annat medans kunden lägger plåten och plåtslagaren får sen göra "riktiga" beslag runt genomföringar.
Dessutom gör detta att ett klicktak mindre har lagts, vilket alla plåtslagare borde vara positiva till :)

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.