Byggahus.se
hafiack skrev:
Ser ju kanon ut! Återkom gärna när du fått till rören och sett hur kapaciteten är när det blir lite längre avstånd. Kör du för storlek på rören. 110??
Det är 125mm på allting på bilden.
 
Dags för en liten uppdatering. Det blev en dust deputy XL från sorotec i Tyskland och sen en felder Af16 med patronfilter från swedendro.
Riktigt nöjd så här långt! Visst lite av de finaste mdf mjölet har gått igenom cyklonen men de är väldigt lite. Såg idag att de läcker lite vid påsen på sugen så ska ta en liten titt på de och justera men annars så är det klockrent! Har bara kört mdf än så länge men med tanke på hur bra de separeras så lär de inte bli sämre med riktiga spån när jag kör de någongång.

20160702_163535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Per75 och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Vad fick du ge för DD? Hittar ingenting om den på Sorotec hemsida...
 
tack!(y)
 
En fråga till :)
Hur är ni nöjda med era patronfilter? Jag har hört en del klagomål om att de blir snabbt igentäppta och att de läcker findamm...
 
hafiack skrev:
Dags för en liten uppdatering. Det blev en dust deputy XL från sorotec i Tyskland och sen en felder Af16 med patronfilter från swedendro.
Riktigt nöjd så här långt! Visst lite av de finaste mdf mjölet har gått igenom cyklonen men de är väldigt lite. Såg idag att de läcker lite vid påsen på sugen så ska ta en liten titt på de och justera men annars så är det klockrent! Har bara kört mdf än så länge men med tanke på hur bra de separeras så lär de inte bli sämre med riktiga spån när jag kör de någongång.

[bild]
Tjenare!
Jag står troligen inför samma beslut som du gjorde innan du köpte din Super Dust Deputy.
Jag har nämligen en Felder AF 22 och funderar på vilken typ av cyklon jag kan koppla ihop med denna. Nu när du använt din cyklon en längre period, är du fortfarande nöjd med hur den fungerar. Som jag har sett på bilden i tråden så står din spånsug i ett mindre utrymme som kanske går att stänga, hur tycker du att Swdendros patronfiltret fungerar, får du någon hinna av damm där spånsugen står?
 
Ja är jätte nöjd!
Sen finns de givetvis små detaljer med patronfilter bla men cyklonen gör absolut de den ska. Har kört ungefär ett 3/4 fat med säkert 80% rent mdf damm och de ligger lite av de allra finaste mdf dammet i påsen. Kanske en halv deciliter vilket jag anser är väl godkänt. De finns inga sågspån eller liknande vad jag sett i påsen så där har den lyckats till 100%.
Jag har inte hunnit fixa någon lösning på problemet men patronfilter läcker lite uppe på där handtaget för filterrensningen går igenom toppen. De är dock inte mycket men problemet finns.

Har även haft lite små läckor vid påsens anslutning. Hur tät är din af-22??
 
hafiack skrev:
Ja är jätte nöjd!
Sen finns de givetvis små detaljer med patronfilter bla men cyklonen gör absolut de den ska. Har kört ungefär ett 3/4 fat med säkert 80% rent mdf damm och de ligger lite av de allra finaste mdf dammet i påsen. Kanske en halv deciliter vilket jag anser är väl godkänt. De finns inga sågspån eller liknande vad jag sett i påsen så där har den lyckats till 100%.
Jag har inte hunnit fixa någon lösning på problemet men patronfilter läcker lite uppe på där handtaget för filterrensningen går igenom toppen. De är dock inte mycket men problemet finns.

Har även haft lite små läckor vid påsens anslutning. Hur tät är din af-22??
Jag har inte kört något med min AF 22 ännu då den är helt ny och jag inte fått spånslangarna som jag skall ha mellan maskin och sug. Det jag står och väger lite mellan just nu är om jag skall välja Dust Deputy XL eller om jag ska gå på Clear Vue CV1800. DD är rekommenderad till 1-3hk och CV säljs med 5hk motor. Frågan är om 4hk är för mycket för DD och den i så fall inte fungerar optimalt. Det var intressant att Swedendros filter fungerade bra, lite synd med läckan på ovansidan bara. Det kanske är svårt att hitta något hepa patronfilter som passar med Felders grejer.
 
Vet inte om det är ok enligt forum regler att ta upp detta här men jag har en helt oanvänd Clearvue CV1800 cyklon med motor och frekvensare som jag tänkte sälja. Skicka pm om det är intressant.

Henrik
 
  • Gilla
FinaSnickarn och 1 till
  • Laddar…
Henrik W skrev:
Vet inte om det är ok enligt forum regler att ta upp detta här men jag har en helt oanvänd Clearvue CV1800 cyklon med motor och frekvensare som jag tänkte sälja. Skicka pm om det är intressant.

Henrik
Tips! Lägg upp den i säljforumet!
 
Ah, typiskt. Jag har precis beställt en Oneida Super Dust Deputy XL till min AF22, hoppas det funkar :) Med tanke på Bills goda rykte så borde du bli av med din CV 1800 relativt snabbt.
 
Såhär 2 år senare står jag i samma funderingar. Hur har det funkat med din utrustning? :)


F FinaSnickarn skrev:
Ah, typiskt. Jag har precis beställt en Oneida Super Dust Deputy XL till min AF22, hoppas det funkar :) Med tanke på Bills goda rykte så borde du bli av med din CV 1800 relativt snabbt.
 
Dammsugarcyklongrej med spåntunna nedanför och slangkopplingar, tätad med liggunderlagsbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsrum med spåntunna och cyklon separatorsystem, verktyg på vägg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Såhär 2 år senare står jag i samma funderingar. Hur har det funkat med din utrustning? :)
Den funkade lite dåligt i början, men sen kom jag på att det läkte mellan spåntunnan och cyklonen. När jag tätat med en bit liggunderlag så funkar den bättre. Lite spån kommer fortfarande in i säckarna under patronfiltret. Sen har jag lite dålig koll på när tunnan blir full och då fyller det på i säckarna. En gissning är nog att jag kan tömma runt tio tunnor innan jag tömmer säckarna.
 
Okej. Men då funkar det rätt bra låter det som?
Cyklonen har effekt åtminstone :)

Hur mycket rör och avstick har du och vad kör du för dimension? Passar på att tacka för info också. Är en djungel det här :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.