6 540 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Classes pelarborr
Som så många andra har jag sedan länge insett att en pelarborrmaskin måste man ju ha. En Arboga finns inte ens på horisonten och billigt skit känns trist. Det jag väntat på att snubbla över är väl en Kamasa och är det någon som vill bli av med en så hör gärna av er.
Hur som helst så var jag på Classe idag och intryckt under ett bord bland en massa Reagrejer som de aldrig kommer att bli av med låg en stor vit låda och såg intressant ut. Det visade sig vara Cotechs stora bordspelarborrmaskin som utgått ur sortimentet. I fjolårets katalog kostade den 2395:- eller nåt liknande och den röda prislappen sa 749:50. Det gick ju bara inte att låta bli. Med tanke på hur snett och vint det brukar bli när jag håller på så måste den bara vara bra nog för mig. Jag får väl återkomma med ett utlåtande om ett par månader när jag lyckats montera ihop och provköra den. Är den helt vårdelös så ska man väl kunna lura på någon den via blocket för ungefär lika mycket som jag gav.
Hur som helst så var jag på Classe idag och intryckt under ett bord bland en massa Reagrejer som de aldrig kommer att bli av med låg en stor vit låda och såg intressant ut. Det visade sig vara Cotechs stora bordspelarborrmaskin som utgått ur sortimentet. I fjolårets katalog kostade den 2395:- eller nåt liknande och den röda prislappen sa 749:50. Det gick ju bara inte att låta bli. Med tanke på hur snett och vint det brukar bli när jag håller på så måste den bara vara bra nog för mig. Jag får väl återkomma med ett utlåtande om ett par månader när jag lyckats montera ihop och provköra den. Är den helt vårdelös så ska man väl kunna lura på någon den via blocket för ungefär lika mycket som jag gav.
Jag är glad varje gång jag använder min billiga skitmaskin (bänkmodell) från Biltema. Åtminstone blir det någorlunda rakt när jag borrar. Naturligtvis så är det inte fråga om någon precisionsborrning men jösses vad det underlättar.
Ropa. Du blir säkert mycket nöjd med din Cotech, det kanske var ett fynd.
Ropa. Du blir säkert mycket nöjd med din Cotech, det kanske var ett fynd.
Problemet med de billigaste är ofta att axlarna och/eller chucken slår och det medför att det är omöjligt att få någon form av precision. Det märks framförallt i metall men även i trä, prova t ex att se var borrspetsen hamnar.
Därmed inte sagt att alla billiga skulle vara dåliga men detta är väl kanske det man skall se upp med.
/K
Därmed inte sagt att alla billiga skulle vara dåliga men detta är väl kanske det man skall se upp med.
/K
Okej, jag har fått in och ihop den. Inte illa va?
Efter mycket om och men så fick jag till och med den att starta. Det var nån brytare i locket som ska stänga av om man öppnar för att ändra remmarna till varvtalet som hade satts på litta snett.
Den känns ganska rejäl och bastant, jag kommer knappast att bocka nån axel med handkraft i alla fall.
Oljade papper runt all bar metall känns inte som en nackdel.
Eftersom det var första gången jag försökt sätta ihop nåt dylikt hade det inte skadat med lite utförligare beskrivning av processen. Jag visste ju för hundan inte ens vilket håll jag skulle stoppa i konan på!!?? Det visade sig som tur var bara gå hyffsat bra åt ena hållet så det blev nog rätt.
Precisionsmässigt känns det som om den motsvarar mina förväntningar, det känns inte helt hundra men nära nog. Jag ska bara få bordet vinkelrätt mot pelaren så... Hade jag sen kunnat komma på vad jag har liggande som är runt, hyffsat långt och absolut rakt så hade man kunnat se ganska exakt hur pass mycket (eller lite) chucken rör sig i förhållande till centrumlinjen.
Förresten, vad är det för skillnad på MK2 och B16? Det ska tydligen funka med båda men det står B16 på den som följde med. Jag kan förvisso googla men då får ni ju inte chansen att brilljera med era kunskaper och det är väl därför ni håller till här på forumet, eller?
Angående å skutta snö så ble de de. Skutta genom snön me litta bidar åd gången. Det töar snart.
Efter mycket om och men så fick jag till och med den att starta. Det var nån brytare i locket som ska stänga av om man öppnar för att ändra remmarna till varvtalet som hade satts på litta snett.
Den känns ganska rejäl och bastant, jag kommer knappast att bocka nån axel med handkraft i alla fall.
Oljade papper runt all bar metall känns inte som en nackdel.
Eftersom det var första gången jag försökt sätta ihop nåt dylikt hade det inte skadat med lite utförligare beskrivning av processen. Jag visste ju för hundan inte ens vilket håll jag skulle stoppa i konan på!!?? Det visade sig som tur var bara gå hyffsat bra åt ena hållet så det blev nog rätt.
Precisionsmässigt känns det som om den motsvarar mina förväntningar, det känns inte helt hundra men nära nog. Jag ska bara få bordet vinkelrätt mot pelaren så... Hade jag sen kunnat komma på vad jag har liggande som är runt, hyffsat långt och absolut rakt så hade man kunnat se ganska exakt hur pass mycket (eller lite) chucken rör sig i förhållande till centrumlinjen.
Förresten, vad är det för skillnad på MK2 och B16? Det ska tydligen funka med båda men det står B16 på den som följde med. Jag kan förvisso googla men då får ni ju inte chansen att brilljera med era kunskaper och det är väl därför ni håller till här på forumet, eller?
Angående å skutta snö så ble de de. Skutta genom snön me litta bidar åd gången. Det töar snart.
Jag tar tillfället i akt eftersom det händer så sällanRopa skrev:
MK2 (Morsekona II) är fästet i din maskin, och B16 är fästet i chucken. Din borrchucksdorn ("metallpinnen" mellan maskin och chuck) går alltså från MK2 till B16. Om du vill montera en annan chuck kan du skaffa en annan dorn om chucken kräver det, tex från MK2 till B18. Du kan även skaffa borr som passar direkt i maskinens MK2-fäste och därmed skippa chucken (främst om du vill använda borr i lite större storlekar). Är du med?
Jag är med! Jag hade fått för mig att MKII var en annan typ av chuck (vilket det förvisso kan anses vara då om man hårddrar det). Med andra ord är det troligtvis en fast chuck som inte går att byta ut om det bara står B16. Eller det var att förenkla det för mycket?
Om du har MK<x> på maskinen brukar det vara ungefär så här... Sänk ner chucken till max utslag och titta på axeln som blottar sig. Är där ett (avlångt) hål i den? Kan du se rakt igenom hålet? Om inte så snurra lite på chucken för hand tills du gör det. I det avlånga hålet kan du föra in en kil som knackar lite lätt på. Då lossnar dornet (med chuck) från maskinen.
Klicka här för att svara