Byggahus.se

Clas Ohlsons förfall

1. Raskus
    Medlem · Nivå 11
    Clas Ohlson har aldrig varit någon direkt favoritbutik för mig trots stort intresse för hemmafix. Jag har helt enkelt tyckt att Jula, Biltema osv haft ett mer tilltalande utbud.

Trenden från att sälja pallbockar, skruvstycken och borr till att sälja iPad-fodral, hörlurar, powerbanks och möjligen antennkablar har förvisso pågått under en längre tid, men nu undrar jag om inte sista spiken i kistan är slagen för kedjan. Är det någon som varit inne i en Clas Ohlsonbutik senaste halvåret/året?

Jag blev chockad (nåja) vid mitt senaste besök.

Nu verkar man ha gått all-in på fluff. Det är lampskärmar, ljusslingor, gardintillbehör, vitlökspressar och kuddfodral. Inte ett verktyg så långt ögat kan nå. Först längst in i butiken låg det några trötta måttband i en hög, och kanske ett ställ med tänger samt en laddning med robotgräsklippare.

Är det likadant i era lokala butiker? Vad tycker ni, är det räddningen eller början på slutet för kedjan?

• Laddar…
  2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Verktygshörnan och övriga butiken är rätt intakt sedan öppningen här i Borlänge 2013 vill jag minnas.
    Skulle tro sortimentet är snarlikt över tid. (y)

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Tycker nog att jag sett samma trend i min lokala butik (Trollhättan) ..

Jag tror det handlar om att det är större marginaler på "fluffet", och att de kräver mindre insatt personal ... I bästa fall behåller man det breda sortimentet på nätet ...

4. M
    Medlem · Nivå 10
    Håller med TS. Var in på min lokala CO för första gången på länge och butiken känns mer heminredning än hemmafix.:(

5. E
    Medlem · Nivå 21
    Får instämma i att utbudet har ändrat karaktär över åren. Gissar på att ledningsgruppen har analyserat marknaden och kommit fram till att "hempyssel"/inredning är mer gångbart än verktyg o dyl.
    Firman går väl bra, frånsett att man fick lägga ner i Tyskland och UK. Sverige, Norge och Finland rullar på bra.

Får uppfattningen att medarbetarna trivs hos CO, får betydligt oftare ett hej och ett leende jmf med Jula/Biltema/Bauhaus.
    Även reklamation och eftermarknaden verkar dom bra på.

Utbudet av verktyg är idag betydligt större jmf med hur det såg ut på ex. 70-talet. Då fanns kanske en järnhandel i en stad, nu har vi köplador fyllda av verktyg i skiftande kvalité, med öppettider man bara kunde drömma om på 70-talet.

6. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Jag som växte upp med att sitta med farfar på tidigt 1970-tal och bläddra i CO-katalogen och sedan beställa hem saker som vi använde i hans vedbod/verkstad för att tillverka olika saker, gråter av saknad varje gång jag tänker på CO eller åker förbi numera. Själv köpte han väldigt mycket där, t ex sin träsvarv som vi använde.

Beställde alla grejer jag byggde i träslöjden under skoltiden på CO. Likaså gjorde skolan och lärarna.

Handlade alltså mycket där förr, men nästan aldrig numera, av anledningar som ni redan tagit upp.

Edit: En av de viktigaste anledningarna är att utbudet idag still stor del kommer från Kina och alltför ofta håller en undermålig kvalitet. Det är riktigt tråkigt.
    Senaste gången jag gjorde några storinköp var för ca 15 år sedan. Sedan har det successivt blivit allt ointressantare sortiment.

Redigerat 18 maj 11:52
  7. Raskus
    Medlem · Nivå 11
    Jag vill förtydliga att jag med förfall, "början till slutet" syftar på slutet som hemmafixarbutik, jag är medveten om att kedjan går bra ekonomiskt.

Oaktat vilket så tycker jag det är trist att se utvecklingen. Jox från Kina kan Dollarstore, Rusta osv sälja.

8. E
    Nybyggare Nivå 1
    Håller med dig ang. Borlänge. CO är nog den jag håller högst om man jämför med typ Biltema och Jula.

9. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Ja det där har väl smugit sig på ett par år. Har gångavstånd till närmaste butik, för 15-20 år sedan kunde man gå dit o klämma på rikt- o planhyvlar, bandsågar o annat, mitt i centrala Malmö. Kanske aningen overkill men ändå trevligt. Även med maskinerna borta ur butiken hade de länge ett hyfsat utbud av ex enstycksförpackade frässtål som man kunde gå o köpa om det var panik en söndag, även stort skruvsortiment. Sen var det slut med det men fanns fortfarande hyfsat sortiment av slippapper, rollers och annat som kunde behövas om man renoverade hemma. Nu är det slut med det också, enda slippappret är nåt set med grov, medium och finpapper inkl slipkloss. De lösa rollerna är ersatta av ett rollerset, skruvsortimentet är väldigt bantat jämfört med tidigare, osv. Så, nuförtiden blir det inte ens besök för panikinköp av något. Dom är såklart fria att välja inriktning på sin butik men lite tråkigt för oss som gillar verktyg o maskiner o som förut hade stället som tillflykt när damen verkade kroniskt fast i skobutiken i samma köpcentrum.

Varmt som fan e där också:rolleyes:

10. R
    Medlem Nivå 4
    Går givetvis inte att jämföra med de större butikerna som Jula/Biltema etc. Fördelen tycker jag är läget, ofta inne i städer, samt ett stort utbud. Det kan klart vara bättre än idag men de ska ju tjäna pengar också, antar jag

11. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    Vad menar du med det jag fetstilade? Klart det går att jämföra. Om CO skött sina kort så hade det kunnat se helt annorlunda ut idag. CO var fantastiskt bra för 30-40 år sedan.

Om jag missförstått vad du menade är det bara att bortse från min kommentar.

12. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Min sambo har upptäckt co och åker T.om. dit själv. Men hon vägrar följa med mig till Biltema, Jula, Hornbach mfl :D

13. R
    Medlem Nivå 4
    Tänker främst på hur mycket de har i butik idag och vad de har. Lite av varje, som olac skrev, de har bantat sortimentet. Ska man köpa något "speciellt", klämma på verktyg eller måla om ett hus så åker man inte dit. Bor man i närhet till en co butik och behöver en pensel, en glödlampa eller en strömbrytare är det en mer lämplig butik.

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Som med alla andra butiker skulle jag uppskatta om dom rensade bort "skräpet" ur sortimentet. Dvs produkter som är för dålig kvalitet för att ha ett existensberättigande. Classe har en del bra verktyg men dom vettiga köpen drunknar i mängden.

15. H
    Medlem · Nivå 18
    Då Clas Ohlsoon kom till Vasa fanns det plötsligt en del saker att köpa som tidigare inte hade gått att få för pengar. Till exempel Raacos sortimentslådor och Hults yxor och svensktillverkade diamantbrynen.
    Nu har de nästan bara skräp så jag har i stort sett slutat gå dit.

Enligt äldre karlar så har utbudet på verktyg av användbar kvalitet inte varit såhär dåligt i Vasa sedan slutet på 40-talet då bristen på utländsk valuta gjorde att de två järnhandlarna som fanns på den tiden inte kunde importera någonting. Det finns hur många verktygshandlare som helst i dagens läge men de verkar ta in samma färdigt hopplockade standardsortiment nästan allihop och en stor del är för usel kvalitet för att alls gå att använda.