6 148 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Clas elkedjesåg säger poff
När den startar och sågar går allt fint. När jag släpper knappen säger det ett skarpt Poff som en maffig kortis och det slår ut en fin låga/blixt i ventilationsgallret i bakkanten. Nu blev jag mycket fundersam och tog den till Clas O som provade den och en i nästa kartong. Samma poff! Fick rådet kör som vanligt, no problems. Gjorde det och den höll cirka 3-4 timmars sågning. Nu har den gett upp i ett illaluktande rökmoln. Sågar vanlig torr tallved i kortare bitar utan stress och låter sågen jobba själv. Suck, har de fått hem en container med måndagsproduktion?
Vad är det för märke på sågen?
Är det en så kallad billighetsmaskin så kan du ha anledningen redan där.. den är förmodligen bränd. Classe säljer ju oftast maskiner som vi brukar kalla kinamaskiner
När det gäller motorsågar rekommenderar jag att lägga ett par extra kronor och köpa en stihl/husqvarna för riktigt bra maskiner eller kanske gå ner till partner/jonsered för mellanklass maskiner.
Är det en så kallad billighetsmaskin så kan du ha anledningen redan där.. den är förmodligen bränd. Classe säljer ju oftast maskiner som vi brukar kalla kinamaskiner
När det gäller motorsågar rekommenderar jag att lägga ett par extra kronor och köpa en stihl/husqvarna för riktigt bra maskiner eller kanske gå ner till partner/jonsered för mellanklass maskiner.
Whopps, undrar vad Jonsered hade sagt över att bli kallade mellanklassmaskiner *S*
Att jag sen håller med är en annan femma, men Jonsered har bra sågar med fast jag föredrar Husqvarna, dock med bensin som drivmedel.
Sen verkar Stihl's elsågar vara riktigt vassa det lilla jag testat dem, de billiga elsågarna duger i bästa fall att såga kvistar med, sen tar det för lång tid.
Samma problem finns dock även med de billiga bensindrivna sågarna, de klarar inte av avverkning etc utan de är avsedda för att fila ner ett träd då och då.
Ett litet tips kan förresten vara att byta kedja, de billiga har hälften av skärande tänder kontra en proffskedja, det löser inte problemet med en dålig såg men det gör livet lite drägligare om man hittar en kedja som passar.
/Kent
Att jag sen håller med är en annan femma, men Jonsered har bra sågar med fast jag föredrar Husqvarna, dock med bensin som drivmedel.
Sen verkar Stihl's elsågar vara riktigt vassa det lilla jag testat dem, de billiga elsågarna duger i bästa fall att såga kvistar med, sen tar det för lång tid.
Samma problem finns dock även med de billiga bensindrivna sågarna, de klarar inte av avverkning etc utan de är avsedda för att fila ner ett träd då och då.
Ett litet tips kan förresten vara att byta kedja, de billiga har hälften av skärande tänder kontra en proffskedja, det löser inte problemet med en dålig såg men det gör livet lite drägligare om man hittar en kedja som passar.
/Kent
Heh, inte alls omöjligt att jonsered inte hade tyckt om den formuleringen 
För mig är det så dock och kör själv stihl men har all respekt för alla husqvarna användare också iom att jag tycker att stihl/husqvarna är det som gäller för dom som ska köra lite mer än "vanligt".
För mig är det så dock och kör själv stihl men har all respekt för alla husqvarna användare också iom att jag tycker att stihl/husqvarna är det som gäller för dom som ska köra lite mer än "vanligt".
Fabrikatet vet jag inte, den har ett gult plasthölje. Mycket lika men det är absolut inte en Jonsered. Nu har jag fortsatt med en Jonsered (!) och den går perfekt. Inget poff överhuvudtaget, och mycket smidig. För den som undrar hur maffigt poffet var vill jag jämföra med att kortsluta två kablar säkrade för 16 Amp 230V och studera det poff som uppstår. Förvillande lika, definitivt inte normalt.
Ojdå. Jag kör Husqvarna numera och är mycket nöjd (ved och lite fällning men inte daglig användning). Men sågen innan "snodde" jag från farsgubben och den hade hängt med i 20 år på gårdens skogsbruk. En riktig slitvarg. Jonsered är ju i samma prisklass som HQ och Stihl och jag skulle säga att de håller minst lika hög kvalité. Om de inte sänkt sig drastiskt under senare år men det betvivlar jag. Att man sedan har olika smak och tycke kring vilken såg som är trevligast att jobba med är en annan sak.
Det roliga är att Husqvarna, Jonsered och Partner är i samma koncern,
Jonsered gör bra sågar, inget snack om det men Husqvarna är det man tydligen siktar mest på utomlands. Sen vad man föredrar är som sagt upp till var och en, jag överger inte Husqvarna så gärna för jag gillar deras större sågar.
Partner är rena hobbymaskiner och inget annat men så är även Husqvarnas billigare sågar.
/Kent
Jonsered gör bra sågar, inget snack om det men Husqvarna är det man tydligen siktar mest på utomlands. Sen vad man föredrar är som sagt upp till var och en, jag överger inte Husqvarna så gärna för jag gillar deras större sågar.
Partner är rena hobbymaskiner och inget annat men så är även Husqvarnas billigare sågar.
/Kent
Klicka här för att svara