28 104 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
Citroen picasso. Bu eller bä?
Sida 1 av 4
Frugan har nu bestämt att vi skall ha en begagnad Citroen picasso som vinterbil, -"den ser så rolig ut". Slutdiskuterat alltså!!
Vad bör man se upp med? Är det så att Citroen numera ligger i den bilteknikmässiga mittfåran? Alla tips och uppfattningar välkommnas.
Priset bör ej vara högre än 35.000sek.
Staffan
P.S.
Tackar för svaren ang. min tidigare fundering över volvos minsting.
Vad bör man se upp med? Är det så att Citroen numera ligger i den bilteknikmässiga mittfåran? Alla tips och uppfattningar välkommnas.
Priset bör ej vara högre än 35.000sek.
Staffan
P.S.
Tackar för svaren ang. min tidigare fundering över volvos minsting.
Hade en 2004 bensinare. Praktisk som tusan för storleken och helt ok förbrukning etc
Däremot hade vi samtidigt en Citroen C5, dessa två tillsammans har orsakat oss mer problem än man kan föreställa sig.....suck. Elfel/elproblem konstant plus alla möjliga vanliga fel. I värsta perioden stannade picasson o C5 som skulle bogsera dog på väg dit
Däremot hade vi samtidigt en Citroen C5, dessa två tillsammans har orsakat oss mer problem än man kan föreställa sig.....suck. Elfel/elproblem konstant plus alla möjliga vanliga fel. I värsta perioden stannade picasson o C5 som skulle bogsera dog på väg dit
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Håll dig borta från Citroen, bara bekymmer. Fransmannen kan Vin och mat, dom kan inte tillverka bilar. Köpt Tyskt, eller Japanskt eller om du vill stötta trollhättan varför inte en saab, faktum är att dom är jävligt sköna att köra.
Håller med dig till fullo. Saaben är en klart underskattad bil.Thomas_snickare skrev:
Om du köper en Saab så håll dig bara borta från 2,3 motorerna. De skall enligt utsago vara skitdyra att serva. 2,0 är bra mycket bättre motor.
Efter först en volvo som var hemsk och sedan en serie audi (80,100,a6,a4) , där den sista hade rejäla kvalitetsproblem har det blivit 2 peugeot 307 för mig. egentligen samma bil som Citroën C4. Det har inte varit ett nerköp relativt Audi. Tvärtom, de två ex jag har haft har varit betydligt mer sällan på verkstan än Audibilarna. Sedan är det ju ingen nackdel att de kostat betydlig mindre. Man jag kanske bara haft otur med svensken/tyskarna och tur med fransmännen...
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
körde tidigare en saab 9-3 men har nu bytt till Audi, även om körglädjen i saaben är svårslagen så är kvalitetskänslan i Audi ännu mera svårslagen, allt och då menar jag allt sitter fast, sitter på rätt plats och ingjuter en suverän känsla av soliditet. (audin är ny) Att tyskarna kan bygga bilar står nog utom rimligt tvivel, appropå Peugeot så har jag hört mycekt dåligt om dom men det kan vara tråkiga rykten. Provkörde en för en tid sen och även om den inte var helt utan meriter så var den plastig och "skramlig" särskilt om man jämgör med audi.
Jag tror att det egentligen bara finns två stora problem med moderna bilar.
1. Ägare som inte bryr sig om bilen. Det gör att små fel hinner växa till stora innan de märks och då blir reparationerna dyra.
2. Överdrivna serviceintervall. Att inte byta olja sliter på maskinerna så det viktiga är att byta var 1000:e mil oavsett om tillverkaren påstår nåt annat. Man kan bildgoogla på "Oil sludge" om man inte förstår problemet. Man kommer hitta VW/AUDI-bilder likväl som SAAB och fransoser.
Brorsans fru hade en Citroën C4 som led av en massa spännande elfel. Den är ersatt av en V70 som ännu inte krånglar.
1. Ägare som inte bryr sig om bilen. Det gör att små fel hinner växa till stora innan de märks och då blir reparationerna dyra.
2. Överdrivna serviceintervall. Att inte byta olja sliter på maskinerna så det viktiga är att byta var 1000:e mil oavsett om tillverkaren påstår nåt annat. Man kan bildgoogla på "Oil sludge" om man inte förstår problemet. Man kommer hitta VW/AUDI-bilder likväl som SAAB och fransoser.
Brorsans fru hade en Citroën C4 som led av en massa spännande elfel. Den är ersatt av en V70 som ännu inte krånglar.
Sant Mäkinen.
Det jag syftade på när det gäller Saab 2,3 Vs 2,0 motorer är priserna på delarna. Framförallt kamdrivningen är svindyr att byta på 2,3 motorerna. Finns även andra exempel.
Detta har jag fått veta av en som jobbar på Saabs reservdelsavdelning i Uppsala. Han sa att om man skall köpa en Saab så skall man satsa på en 2,0.
Men service och underhåll är alltid A&O oavsett bilmodell och märke.
Det jag syftade på när det gäller Saab 2,3 Vs 2,0 motorer är priserna på delarna. Framförallt kamdrivningen är svindyr att byta på 2,3 motorerna. Finns även andra exempel.
Detta har jag fått veta av en som jobbar på Saabs reservdelsavdelning i Uppsala. Han sa att om man skall köpa en Saab så skall man satsa på en 2,0.
Men service och underhåll är alltid A&O oavsett bilmodell och märke.
Jag kör runt i en Citroen Xsara kombi som ju är modellen som Picasson bygger på. Den är från -01 och kommer inte att bytas ut förrän den dör. Jag har faktiskt funderat på att byta ut den mot en likadan några år nyare men den går så pass billigt i förhållande till vad jag kan få för den så det är inte försvarbart. Några större problem har jag inte haft med den och den drar förvånandsvärt lite bensin. Enligt trippmätaren och enkel matematik ligger jag ner emot 0,65 per mil och då kör jag bara till och från jobb. 3,5 mil enkel väg. Utomordentlig att lasta i och tillräcklig motor fast den nog får betecknas som "gubbabil". Picassovarianten tycker jag personligen är fruktansvärt ful, men det gäller förvisso många bilar...
Tyska bilar håller jag mig numera ifrån men detta är andra Cittran på raken och frun har fått sig en Peugeot 307. Franskt ligger högst på min lista! d^_^b (För tillfället.)
Tyska bilar håller jag mig numera ifrån men detta är andra Cittran på raken och frun har fått sig en Peugeot 307. Franskt ligger högst på min lista! d^_^b (För tillfället.)
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Fransoserna är väl lite ojämn kvalitet på om man säger så. Fast de är billiga och man brukar åka bekvämt i dem. Tyskarna är fantastiska vad gäller upplevd kvalitet (passform/finish/design/tajta chassin etc) men inte så mycket bättre/felfria som priset vill ge sken av.
Hittar du rätt exemplar så kan du säkert åka bekymmersfritt och billigt i en Picasso men jag skulle hellre lägga lite mer pengar och få en VW/Toyota/Mazda eller liknande mellanprismärke.
Kolla lite milkostnader på konsumentverkets hemsida och bilda dig en egen uppfattning, men gillar du Picasso så köp den då. Man ska ju trivas med bilen man åker i också.
Hittar du rätt exemplar så kan du säkert åka bekymmersfritt och billigt i en Picasso men jag skulle hellre lägga lite mer pengar och få en VW/Toyota/Mazda eller liknande mellanprismärke.
Kolla lite milkostnader på konsumentverkets hemsida och bilda dig en egen uppfattning, men gillar du Picasso så köp den då. Man ska ju trivas med bilen man åker i också.
En av mina kollegor har en Citroen, hon står mer på verkstad än vi andra 10 gör tillsammans. Jag känner 3 personer som haft Renault och alla 3 har stått månader på verkstad med konstiga fel och väntar på delar från Frankrike.
Jag skulle hellre åka buss än köpa nåt franskt i bilväg
Jag skulle hellre åka buss än köpa nåt franskt i bilväg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Frun gick från en gammal 740 till en 307 för att en ny bil skall man kunna lita på och inte behöva laga hela tiden. Peggan stod mer på verkstaden första året än vad den gamla 740n gjorde på 3. Usel kvalitet på leder, plåt och mekanik. Länkarna till kränghämaren var slut efter 5000mil och då var även avgassystemet avrostat! För att inte tala om när den dog på E4 och de inte kunde hitta annat än att den behövde en reset. Som om det inte räckte med kass kvalitet så var verkstäderna inkompetenta och glömde bla beställa delar. Lider med alla Peugeot ägare...
Så länge jag har råd kommer jag att försöka hålla mig till tyska bilar. (Just nu är bilparken X5 och Passat kombi)
Så länge jag har råd kommer jag att försöka hålla mig till tyska bilar. (Just nu är bilparken X5 och Passat kombi)
Haha ja jag har ju som sagt haft en svag period när vi sålde finare bilar och la ekonomin på huset så då hade vi franska bilar för de var så prisvärda (läs billiga INTE prisvärd i slutändan).
Hade Peugeot 406, Citroen C5, Citroen Xsara Picasso och Renault Clio. Alla dessa var årsmodell 2002-2004 alltså när vi ägde dem ca 2-5 år gamla och alla med full servicebok och max 8-10 000 mil när vi köpte dem och max 16 000 när vi sålde dem. Det finns en gemensam nämnare - alla var rent ut sagt skitbilar med sjuka fel.
Blev nästan utskrattad av vår auktoriserade citroen verkstad.
C5: Fel på ac trots felsökning 4 ggr inkl fyllning, byte av kompressor mm. Elfel vilket innebar att bakre glasluckan inte gick att öppna (tvådelad bagagelucka). Elfel som innebar att den började varna för låg oljenivå och samtidigt drog ner och spärrade förarelhissen. Bilen började ibland att blinka med varenda varningslampa, blinkers och lampor mm o stängde av sig själv. Detta hände både vid uppstart men en gång mitt i färd i ca 80 km/h. Bara att stanna och vrida om nyckeln så funkade den igen i nån månad.
Picasson: Centrallåsfel, brusten fjädring, glappa spindelleder, elfel så att bagagelucka ej gick att låsa.
Clion: Fel på centrallåset så att det ibland ej gick att låsa eller låsa upp. Fel på startspärren så man fick byta nyckel för att starta den och därefter funkade den vanliga nyckeln igen framöver...
Peugeot: Alla möjliga elfel som gjorde att låsen strulade, elspeglarna mm
Kontentan är att de alla var sköna och fina bilar för de pengarna. Gick snålt och bra utrymmen för bilklassen men vilka `#U(=#E¤= skitbilar pga allt småstrul. Det var så illa att jag började fantisera om att strunta i att sälja eller byta in C5:an och istället ta den till skroten o betala för att få se dem pressa skräpet till oigenkännbar plåt
Hade Peugeot 406, Citroen C5, Citroen Xsara Picasso och Renault Clio. Alla dessa var årsmodell 2002-2004 alltså när vi ägde dem ca 2-5 år gamla och alla med full servicebok och max 8-10 000 mil när vi köpte dem och max 16 000 när vi sålde dem. Det finns en gemensam nämnare - alla var rent ut sagt skitbilar med sjuka fel.
Blev nästan utskrattad av vår auktoriserade citroen verkstad.
C5: Fel på ac trots felsökning 4 ggr inkl fyllning, byte av kompressor mm. Elfel vilket innebar att bakre glasluckan inte gick att öppna (tvådelad bagagelucka). Elfel som innebar att den började varna för låg oljenivå och samtidigt drog ner och spärrade förarelhissen. Bilen började ibland att blinka med varenda varningslampa, blinkers och lampor mm o stängde av sig själv. Detta hände både vid uppstart men en gång mitt i färd i ca 80 km/h. Bara att stanna och vrida om nyckeln så funkade den igen i nån månad.
Picasson: Centrallåsfel, brusten fjädring, glappa spindelleder, elfel så att bagagelucka ej gick att låsa.
Clion: Fel på centrallåset så att det ibland ej gick att låsa eller låsa upp. Fel på startspärren så man fick byta nyckel för att starta den och därefter funkade den vanliga nyckeln igen framöver...
Peugeot: Alla möjliga elfel som gjorde att låsen strulade, elspeglarna mm
Kontentan är att de alla var sköna och fina bilar för de pengarna. Gick snålt och bra utrymmen för bilklassen men vilka `#U(=#E¤= skitbilar pga allt småstrul. Det var så illa att jag började fantisera om att strunta i att sälja eller byta in C5:an och istället ta den till skroten o betala för att få se dem pressa skräpet till oigenkännbar plåt