Finns det någon strypning på bypass?
Kolla ESBS rekommendation på inkoppling en strypning möjlig gör att ta mera vatten från tank
så att man kyler panna mer.
Har lite av samma problem efter diverse modifieringar med att pannan sakta går upp i kok,
beror oftast på att rör är dragna "fel" så är det i mitt fall -luften bör fritt kunna samlas någonstans
där den inte kan störa cirkulationen.-Helst till tank
 
Enligt broschyrer hos Ariterm så bör pumpen vara en Wilo Star RS 25-6/3 som ger c:a 4m3/h vid 2m motstånd.
Eftersom pannan är testad bör Ariterm kunna ange vad nominellt flöde ska vara samt vilket motstånd den har på vattensidan.
Tänkt temphöjning enl. manual verkar vara 70-90C, det borde ge 1,7m3/h vid 40kW. Rökgastemp bör vara 140C
En Termovar med ansl 32 ska klara ett flöde upp till 5m3/h. Jag skulle nog börja med att kolla funktionen hos Termovaren.
 
pr95 skrev:
Finns det någon strypning på bypass?
Kolla ESBS rekommendation på inkoppling en strypning möjlig gör att ta mera vatten från tank
så att man kyler panna mer.
Har lite av samma problem efter diverse modifieringar med att pannan sakta går upp i kok,
beror oftast på att rör är dragna "fel" så är det i mitt fall -luften bör fritt kunna samlas någonstans
där den inte kan störa cirkulationen.-Helst till tank
Jo, det finns och den ska enligt manualen strypas lite. Har inte själv provat att ändra inställningen på strypningen annat än att jag har testat att vrida den lite och konstaterat att den inte sitter mot något ändläge så antagligen är den strypt en bit. Givet att mina mätningar visar att temperaturen på inloppet hålls stabilt på runt 68-70 grader så förutsätter jag att termoventilen och strypningen funkar som den ska.

Man skulle ju kunna byta termoventilen så att jag får ännu kallare vatten in i pannan, men det är ju inte så det är tänkt utan den är ju gjord för att få 72 grader in.

Detta är från senaste eldningen igår. Jag fick strypa spjället lite vid kl 4 men i övrigt uppförde den sig bra.
Eldning%252520110813.JPG
 
lat skrev:
En Termovar med ansl 32 ska klara ett flöde upp till 5m3/h. Jag skulle nog börja med att kolla funktionen hos Termovaren.
I mitt system är "Termovaren" som sagt bara en termoventil, inte ett komplett laddpaket. Tror inte termoventilen har någon speciell begränsning angående flödet, i alla fall inte någon som jag stöter på med de flöden vi talar om nu. Den ger rätt temperatur ut trots varierande temperaturer in i ventilen, så om jag inte missförstått något så tror jag att den verkar göra det den ska.
 
Genom att strypa bypass kommer tank att laddas meden lägre temp i början -man tvingar en större del av kallare vatten från tank att gå genom panna .Kan ses på rökgastemperatur
Kanske det behövs en termostat med lägre öppningstal för att orka kyla panna -kan direkt avläsas på rökgasernas temperatur.
Minska effekten något genom att tex. använda grövre ved mindre primär /sek.
Finns det dragbegränsare i skorsten kan den justeras osv.
 
Enligt diagrammet så var ju in i pannan som lägst just när din panna tog ett språng första gången..

Ser nästan ut som ett luft fenomen. Men det är ju omöjligt att vara säker.

Det funkade alltså sen när du ändrat på spjället? Om du låter spjället vara i det läget istället då?
 
Jo, eller så är det en reaktion på den ökande temperaturen ut att termoventilen "överreagerar" lite och går från att skicka ut 70 grader till 68 grader när temperaturen från pannan ökar.

När jag ändrat spjället så lugnar det sig, men trots att jag försöker att ändra spjället så lite som möjligt (i detta fallet 1 steg av 4) så leder det senare till att jag måste gå och öppna spjället igen för att undvika att det blir för lite drag i elden och det bara pyr och sotar...

Tror jag får ta och bygga ihop ett intelligent reglersystem som styr primärluft, spjäll och pumphastighet baserat på mätdata :P Hmm, behöver en arduino till, några extra tempsensorer, en pump som kan styras steglöst och servon för styrningen av primärluften och spjället...
 
lat skrev:
Enligt broschyrer hos Ariterm så bör pumpen vara en Wilo Star RS 25-6/3 som ger c:a 4m3/h vid 2m motstånd.
Eftersom pannan är testad bör Ariterm kunna ange vad nominellt flöde ska vara samt vilket motstånd den har på vattensidan.
Tänkt temphöjning enl. manual verkar vara 70-90C, det borde ge 1,7m3/h vid 40kW. Rökgastemp bör vara 140C
En Termovar med ansl 32 ska klara ett flöde upp till 5m3/h. Jag skulle nog börja med att kolla funktionen hos Termovaren.
I TS första inlägg, diagramet, är angivet Flöde Q = 2,07m3/h
Här ovan: ]Enligt broschyrer hos Ariterm så bör pumpen vara en Wilo Star RS 25-6/3 som ger c:a 4m3/h vid 2m motstånd

Nästan halva flödet...
 
Eftersom temp in i pannan håller sig på ca 70 grader är det ju inte det som är problemet utan flödet är för lågt. Kolla så att inte bypassen är för hårt strypt, en stor del av flödet går den vägen då tanktempen är så låg som i ditt fall.
 
Hmm, jo det är ju en tanke. Så hur vet man om bypassen är "lagom" strypt då? Om jag öppnar på den och tempen in i pannan fortfarande är ok så är det bra, om den blir för hög så har jag öppnat för mycket, eller?
 
Bypassen ska vara så öppen som möjligt och så nära pannans rekommenderade inntemp som möjligt..

Sedan kanske du måste finjustera strypningen lite så att du kan kyla pannan så bra som möjligt under slutet av eldningen..
 
Redigerat:
Personligen så är jag oerhört skeptisk till att du faktiskt har rätt flöde över pannan!
 
I TS första inlägg, diagramet, är angivet Flöde Q = 2,07m3/h
Här ovan: ]Enligt broschyrer hos Ariterm så bör pumpen vara en Wilo Star RS 25-6/3 som ger c:a 4m3/h

Jag tycker problemet är löst. I alla fall tills du har provat:) Byt pump!
 
40 kW med ett deltaT på 20 grader motsvarar ett flöde på 1,7 m3/h vilket TS pump klarar med ett mottryck på 3,7 mvp. Enligt diagramet är flödet 4 m3/h vid 1,3 mvp. Pumpen klarar nog att kyla pannan bara den är OK och inte mottrycket är för högt.

Stryper man för hårt på sugsidan kaviterar pumpen med lågt flöde som direkt följd och på lång sikt skadas pumpen (pumphjulet).

Om det inte finns några strypningar i laddkretsen är kanske nästa steg att kolla pumphjulet så att det inte är skadat?
 
hm, när man närmar sig fulladdat så kanske delta T är bara 8-10 gr, då..behövs det flöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.