24 239 läst ·
48 svar
24k läst
48 svar
Cirkulationspump, räkna ut flöde?
En liten film.
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Som jag ser det, så behöver laddpumpen vara större än cirk-pumpen,eftersom temp-skillnaden när man kommer till slutet på eldningen bara är kanske 5 gr...då behöver flödet ökas.
sätt in en pump med förval på temp. så varvar den upp när det kommer till inställt värde.
Har en 15 år gammal Perfecta som funkar kanon på det sättet,
sätt in en pump med förval på temp. så varvar den upp när det kommer till inställt värde.
Har en 15 år gammal Perfecta som funkar kanon på det sättet,
Jepp, har kollat manualen och pannan verkar vara inställd som den ska. Det är en dragbegränsare kopplad till primärluften och den stänger i rätt tid, och enligt manualen ska den lämnas nån millimeter öppen när dragbegränsaren har stängt. Låter jag den vara öppen så pass så brinner pannan bra tycker jag, men då måste jag strypa spjället. Låter jag primären stängas helt så slipper jag överhettning men då blir det å andra sidan definitivt pyreldning och det är knappast effektivt.ichgary skrev:Om du kör spjällinställningen efter tillverkarens anvisningar så ska det funka att köra hårt, dvs man kanske inte ska ha primären fullt öppen då kan det bli lite för varmt..
Men det kan ju hända att du fått in luft i laddkretsen, och kolla så att alla ventiler är fullt öppna, även dom som sitter vid pumpen, kan ju hända att någon ventil är strypt.
Inga ventiler verkar vara strypta vad jag kan se.
Precis vad jag försökt mig på, har pumpen ställd på max hela tiden. Tycker det borde vara fullt tillräckligt för att hålla pannan på rätt temp men tydligen inte...ichgary skrev:
Skulle det ge mig något att byta ut existerande system med termoventil + pump till en laddomat? Alltså skulle det ge något utöver att se till att mitt existerande system funkar som det ska?
När under eldningen börjar pannan koka?
Det kan ju vara som du säger, att pumpen gjort sitt. Hur had den förre ägaren av pannan gjort då?
Hade ju varit kul att veta faktiskt..
Att sätta dit ett laddpaket istället hjäler väl inte ditt problem direkt, men det ger dig ju lite fördelar. Den har ju en självcirk funktion om det skulle bli strömlöst tex, och sen så är det ju en strypning när bypassen börjar bli för varm så att den bara tar vatten från tanken för kylning av pannan på slutet av eldningen..
Det kan ju vara som du säger, att pumpen gjort sitt. Hur had den förre ägaren av pannan gjort då?
Att sätta dit ett laddpaket istället hjäler väl inte ditt problem direkt, men det ger dig ju lite fördelar. Den har ju en självcirk funktion om det skulle bli strömlöst tex, och sen så är det ju en strypning när bypassen börjar bli för varm så att den bara tar vatten från tanken för kylning av pannan på slutet av eldningen..
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Tycker kanske att en så liten kump är lite svag,jaa.speciellt i slutet,stegen jag skrev om är för att snabbare få värme/varmvatten
Det varierar lite, den kommer vanligtvis snabbt upp i temperatur, men när den nått 85-90 så smyger temperaturen uppåt och det går ibland fort och ibland tar det länge innan det når de temperaturer då det är någon fara. vid 95 är det dags att börja strypa elden lite (då hör man att den sjuder och bubblar och har sig), och når man över 100 så kokar den på allvar.ichgary skrev:När under eldningen börjar pannan koka?
Förre ägaren eldade med cirkpumpen på läge 1, för att inte förstöra skiktningen i tanken. I instruktionerna jag fick från dem ingick också att om det börjar koka så ska man strypa elden och dra upp pumpen till 3, och sedan tillbaka till tidigare inställning när det lugnat sig. När jag försökte elda på det sättet så fick jag knappast lämna pannrummet, den kunde koka mycket fort och jag fick hålla uppsikt hela tiden.
Har förstått efter att ha frågat här att det inte ska vara någon fara för skiktningen även om jag kör pumpen på högre inställning så jag kör på läge 3 hela tiden vilket åtminstonde ger lite lugnare eldning.
Om du känner någon med en liknande pump så skulle du ju kunna prova med den, det är ju enkelt att byta. Om du inte ventilerna har kärvat fast dvs..
Har denna installation någonsin funkat bra? Han säger att han kört på läge 1 vid full effekt? Och du hinner knappt tända innan det börjar koka i pannan? Eldade han med kottar eller?
Har denna installation någonsin funkat bra? Han säger att han kört på läge 1 vid full effekt? Och du hinner knappt tända innan det börjar koka i pannan? Eldade han med kottar eller?
Kommer ihåg att några på forumet haft problem med att patronen i ventilen hängt sig eller varit dålig. Går den att byta eller rengöra på på termovar? Kan du inte prova med pumpen till radiatorkretsen om det skulle bli aktuellt?
Annars kan du få en pump med samma anslutningar för några hundra på tradera.se
Annars kan du få en pump med samma anslutningar för några hundra på tradera.se
Dags att elda idag, så ska testa att lufta pumpen medan den är i drift. Att byta med pumpen för radiatorkretsen är nog inte aktuellt, den är liknande men en mindre modell (UPS 25-40) så den skulle nog vara för liten för pannan.
Dagens eldning gick faktiskt ovanligt bra. Följde PerJohans råd och lossade skruven i pumpen medan den gick för att försöka lufta den. Märkte inte av att det kom ut någon luft, men skruvade ut och in den några gånger i alla fall. Fick bara strypa spjället en gång under eldningen för att hålla den under kontroll, i övrigt gick det fint.
Förhoppningsvis så hjälpte det att pilla på pumpen. En annan möjlighet är att det har börjat bli lite sotigt i pannan och att det håller nere temperaturen på vattnet, har varit värst när jag har nysotat och nu var det ett tag sen. Ska fixa en rökgastermometer så jag får koll på hur det ser ut där också.
Förhoppningsvis så hjälpte det att pilla på pumpen. En annan möjlighet är att det har börjat bli lite sotigt i pannan och att det håller nere temperaturen på vattnet, har varit värst när jag har nysotat och nu var det ett tag sen. Ska fixa en rökgastermometer så jag får koll på hur det ser ut där också.