Har et en rør system med pumpen på returen. har lite svårt att få cirkulasion i hela elementen, Borde jag satta pumpen på framledningen, eller har det ingen betydelse??

Systemet er i fra 1981 og radiatorene er av den tunna typen.

Det har ingen betydelse. Det totala motståndet i rörslingorna är detsamma. Ofta beror cirkulationsproblem på luftbubblor i rören.

Många rörinstallatörer sätter pumpen på returen, för då får den lite svalare vatten att arbeta med.

Jag har luftat systemet ca 35 ggr :o :o , men fortfarande dårlig cirk. Varkar som jag får lite battre cirk om pumpen går på lagsta hastighet. kan det vara nått annat enn luft??

Jag vill minnas att jag har sett att det ibland kan sugas in luft genom packboxar vid termostaterna o dyl. Om det beror på pumpen placering eller systemets tryck minns jag inte. Men om det är ett flervåningshus och trycket är lågt så kanske det är möjligt.

Om det kommer luft varje gång du luftar, och du varje gång luftar ur helt så måste det ju komma in luft på något sätt.

Visst har du tryck i systemet?

Har veldigt lågt tryck for at exp sitter 3 meter over elementene. det er et 1 plans hus :)

det kommer nesten ingen luft når jeg lufter hellre.

Har problemet uppstått nyligen eller har det alltid varit på detta vis?
rogge

Det har varit så efter at jag installerte ny panna og ack i oktober 05.

Ingen som vet ???? har noen tips?

Expkärl 3 meter ovanför överkant av översta radiator borde räcka för trycksättning tycker jag.(det är väl ett öppet exp, antar jag?)
Är systemet säkert ordentligt fyllt med vatten?
Prova om det är någon skillnad om du luftar med pumpen av eller på.
Är det bättre tryck i avluftningen om du luftar med avslagen pump kan det löna sig att flytta pumpen till framledningen i stället. Tror jag.

Det er battre tryck med pumpen av. jag har fyllt systemet många gånger så det er fullt med vatten.

Jaha. då kan det kanske hända att luft sugs in någonstans när pumpen går.
Prova att flytta den till framledningen och se om det hjälper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.