13 216 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Cirkelsåg PKS 55 A
Kunden kan reklamera (fel i varan) sågen även om kunden visste hur den såg ut när den inhandlades. Dock tror jag inte att man kommer att nå framgång med en sådan reklamation, eftersom det sedan ett par år är tillåtet att tillverka handhållna cirkelsågar som inte är avsedda att använda i bord, utan klyvkniv.
Möjligtvis kan man framgångsrikt (jag tror dock inte det) reklamera sågen för att den inte är tillräckligt säker i det att den orsakar kast, men då får motiveringen utgå från bristande säkerhet, och inte från avsaknaden av klyvkniv, eftersom denna inte är ett absolut krav.
Möjligtvis kan man framgångsrikt (jag tror dock inte det) reklamera sågen för att den inte är tillräckligt säker i det att den orsakar kast, men då får motiveringen utgå från bristande säkerhet, och inte från avsaknaden av klyvkniv, eftersom denna inte är ett absolut krav.
Kan man reklamera ett verktyg för att inte prestera så bra som förväntat så kan det inte vara några problem att reklamera en såg som kastar.
Även om man inte råkat ut för något farligt kast ännu så är det omöjligt för Bosch att påstå något annat då risken är uppenbart högre utan klyvkniv.
Skulle man driva frågan så tror jag nog Bosch är väldigt intresserade av att snabbt göra upp i godo.
Även om man inte råkat ut för något farligt kast ännu så är det omöjligt för Bosch att påstå något annat då risken är uppenbart högre utan klyvkniv.
Skulle man driva frågan så tror jag nog Bosch är väldigt intresserade av att snabbt göra upp i godo.
Jag tror att du missförstår mig. Jag menade inte att det inte kan gå att framgångsrikt reklamera sågen. Istället menar jag att det inte går att framgångsrikt reklamera den på grund av att klyvkniv saknas - detta eftersom klyvkniv inte är ett krav för handhållna cirkelsågar.
Daniel, jag tror vi menar exakt samma sak men du uttryckte dig som:
Men exakt som du skriver så kan man inte driva frågan utifrån knivens "brist på existens" utan man får ta det via kastrisken, och då hamnar det nog på goodwill kontot hos Bosch.
Förhoppningsvis tycker Bosch det skulle vara skönt att slippa se deras såg dunsa ner i Sverkers soptunna där den naturligtvis skulle hamna om den fick chansen.
Det var den lilla parantesen jag svarade på.
Men exakt som du skriver så kan man inte driva frågan utifrån knivens "brist på existens" utan man får ta det via kastrisken, och då hamnar det nog på goodwill kontot hos Bosch.
Förhoppningsvis tycker Bosch det skulle vara skönt att slippa se deras såg dunsa ner i Sverkers soptunna där den naturligtvis skulle hamna om den fick chansen.
Jag tror inte vi menar samma sakNimajneb skrev:Daniel, jag tror vi menar exakt samma sak men du uttryckte dig som:
Det var den lilla parantesen jag svarade på.
Jag menar att man kan reklamera (inte specifikt klyvkniven då, utan sågens säkerhet i stort), men (enligt min mening) troligtvis inte framgångsrikt. Jag tror att Bosch kommer att skjuta det hela ifrån sig, och argumentera ungefär så som mattiasp vittnar om i inlägg nr 15, stycke 4.
hehe, jag har själv en 135:a och en 8S och är toknöjd med dessa Bosch sågar. (har även en sån där grön multimaster)phl skrev:
Vad som får mig att gå i taket är Bosch attityd i just detta fallet.
Då jag själv inte kan göra mycket mer än att köpvägra och genomatt upplysa allmänheten genom detta forum så hoppas jag att denna debatt har räddat några framtida fingrar iaf.
Det är ingen fråga för tingsrätten men jag tvivlar på att Bosch är redo att ta goodwill förlusten genom att bli utpekade för att börja sälja farliga sågar så fort lagkravet släpptes och samtidigt friskriva sig i en instruktionsbok.Daniel_N skrev:Jag tror inte vi menar samma sak
Jag menar att man kan reklamera (inte specifikt klyvkniven då, utan sågens säkerhet i stort), men (enligt min mening) troligtvis inte framgångsrikt. Jag tror att Bosch kommer att skjuta det hela ifrån sig, och argumentera ungefär så som mattiasp vittnar om i inlägg nr 15, stycke 4.
Hade jag personligen råkat ut för en olycka med denna såg hade jag direkt startat en ett media case med Bosch.
Jag är med hur du menar, jag tror bara att bosch inte bryr sig. Men det har jag absolut inga belägg för naturligtvis, bara min magkänsla.
För övrigt är jag helt med dig angående vikten av att informera om riskerna med sågar utan klyvkniv.
För övrigt är jag helt med dig angående vikten av att informera om riskerna med sågar utan klyvkniv.
Ett stort företag med ett starkt varumärke, typ Bosch, har 2 stycken skräck scenarier.
1. Hamna i ett skadestånds case i USA
2. Få negativ press i Europa pga förseelser som företaget på egen kraft skulle kunnat undvika.
Själv så måste jag i jobbet ständigt ha dessa 2 i minnet. Jag har genomgått speciell mediaträning för att inte hamna i läge 2 ovan.
Vad Bosch gör här finns inte i min arbetsgivares vildaste fantasi att kunna göra.
Kanske denna värderinbgskrock gör att jag reagerar så starkt.
2. Få negativ press i Europa pga förseelser som företaget på egen kraft skulle kunnat undvika.
Själv så måste jag i jobbet ständigt ha dessa 2 i minnet. Jag har genomgått speciell mediaträning för att inte hamna i läge 2 ovan.
Vad Bosch gör här finns inte i min arbetsgivares vildaste fantasi att kunna göra.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Såg faktiskt en Bosch cirkelsåg på Beijers häromdagen som har klyvkniv, men vad den hette det minns jag inte.
Vill bara kommentera ett par saker som sagts ovan. Klingskydd i alla ära, men för det första är de långt ifrån fulländade och kan sluta fungera. Kanske inte världens största risk, men ändå. Får man dessutom en fulländad.. kick back är det visserligen skönt att slippa klingan, men inte så kul att få själva sågen på sig.
Cirkelsågar runt 1000W kan man visserligen hålla i ganska bra, även om det är rätt lätt att missa det också, men när vi börjar komma upp på 2000W är det en helt annan sak. Där har vi monster som Bosch GKS85, Triton nånting och Mafell KSP85. Att den Boschen inte har klyvkniv är bara att beklaga.
Vill bara kommentera ett par saker som sagts ovan. Klingskydd i alla ära, men för det första är de långt ifrån fulländade och kan sluta fungera. Kanske inte världens största risk, men ändå. Får man dessutom en fulländad.. kick back är det visserligen skönt att slippa klingan, men inte så kul att få själva sågen på sig.
Cirkelsågar runt 1000W kan man visserligen hålla i ganska bra, även om det är rätt lätt att missa det också, men när vi börjar komma upp på 2000W är det en helt annan sak. Där har vi monster som Bosch GKS85, Triton nånting och Mafell KSP85. Att den Boschen inte har klyvkniv är bara att beklaga.
Jag har jobbat på ett företag där det på en produkt vi utvecklade var det en elmotor på ca 5-20W nånting, som växlades ner medelst 2 plastkugghjul.Nimajneb skrev:Ett stort företag med ett starkt varumärke, typ Bosch, har 2 stycken skräck scenarier.
Och det blev ett himla hallå, -"där kan man ju få in fingrarna och mosa dom!!" :eek:
Då stoppade mekanikonstruktören helt sonika in sitt pekfinger så motorn stannade, -"jajo, det klämde till lite, kolla det blev till och med ett litet märke"
Detta till trots fick han konstruera kåpor som kapslade in kugghjulen, innan produkten släpptes.
F.ö. det som försvårade var att dels skulle kunden med mycket täta intervall kunna dela upp växeln, dels skulle det, medicintekniskt sett, vara lätt att rengöra ...
Jaja, helt klart sätter olika företag helt olika nivåer på säkerhet.
Hahaha, iskalltMikael_L skrev:Jag har jobbat på ett företag där det på en produkt vi utvecklade var det en elmotor på ca 5-20W nånting, som växlades ner medelst 2 plastkugghjul.
Och det blev ett himla hallå, -"där kan man ju få in fingrarna och mosa dom!!" :eek:
Då stoppade mekanikonstruktören helt sonika in sitt pekfinger så motorn stannade, -"jajo, det klämde till lite, kolla det blev till och med ett litet märke"![]()
Klicka här för att svara