13 216 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Cirkelsåg PKS 55 A
Håller med dig 100%.Thomas59 skrev:Ni har alldeles säkert rätt i er synpunkt om klyvkniven. Skulle jag själv köpa handcirkelsåg idag skulle jag välja en med klyvkniv för säkerhetsskull.
Tyvärr hann jag köpa en GKS55CE (utan klyvkniv) innan jag insåg vitsen med kniven.
Har sågat en mängd vresiga plankor och sågen har säkert nypt ett 50-tal gånger. Sågklingan är alldeles blåanlöpt av allt nypande. Vid dessa fall kunde jag konstatera att sågen visserligen är stark men jag är starkare så det enda som hänt är just att sågen nyper fast och motorn stannar nästan innan jag hinner släppa knappen. Några kast eller slag har inte förekommit.
Står man bara rätt och har rätt teknik (samt är medveten om vad som kan hända) är det inga problem.
Vid sågningar där man står illa och inte får någon kraft skulle säkert sågen kunna prestera elaka kast.
Som någon skrivit finns det vissa fördelar med avsaknaden av klyvkniv men säkerheten väger givetvis tyngst. Köper jag nytt, vilket iofs inte är aktuellt just nu, blir det således med klyvkniv.
Fast i mitt fall var det en Hitachi C6MFA (alltså inte C6BU2) som jag råkade köpa, och jag sen ångrat pga avsaknaden av klyvkniv.
Sen när det nyper till, så är det ju både irriterande samt att det ofta förstör de fina snittytor man var ute efter.
det var väl mindre än 3 år sedan bosch tog bort klyvknivarna i Sverige.
Då det finns en 3-årig reklamationsrätt mot felaktigheter på produkten så är det ju bara att reklamera felkonstruktionen.
Lätt att säga att om man står rätt bla bla bla bla så är allt OK, men det är ju alltid så att olyckorna händer jua alltid när man "bara ska...." ... Läs incidenterna i Dianiel_N olycktillbudstråd.
Då det finns en 3-årig reklamationsrätt mot felaktigheter på produkten så är det ju bara att reklamera felkonstruktionen.
Lätt att säga att om man står rätt bla bla bla bla så är allt OK, men det är ju alltid så att olyckorna händer jua alltid när man "bara ska...." ... Läs incidenterna i Dianiel_N olycktillbudstråd.
Bosch tog väl bort klyvkniven i samma veva som sågarna blev kompatibla med styrskenan. När styrskenan kom passade inte alla sågar på den, och dom som inte passade hade klyvkniv.
Personligen tycker jag inte att det är ett så stort problem eftersom kick-back'en från en handklinga är hanterbar, och det kan ha sina fördelar att vara utan kniv. Är man inte van är det däremot kanske bättre att ha den, iaf tills man har blivit tjenis med sågen.
Fjädrande klyvkniv är det väl bara Mafell som har?
Personligen tycker jag inte att det är ett så stort problem eftersom kick-back'en från en handklinga är hanterbar, och det kan ha sina fördelar att vara utan kniv. Är man inte van är det däremot kanske bättre att ha den, iaf tills man har blivit tjenis med sågen.
Fjädrande klyvkniv är det väl bara Mafell som har?
Det har varit lagkrav tills för några år sedan i Norden och Tyskland om Klyvkniv. Pga harmonisering av lagarna så gick bla ovanstående länder med på att lätta på lagkraven.
Allt ersattes med att tex Bosch lägger skulden på användaren om något händer...
Bara för att Bosch inte klarar av att ta fram en riktig sänksåg så låter man sina kunder riskera liv o lem med dessa missfoster.
FY SKÄMS BOSCH!
Tack till alla som bidragit till klyvknivsdiskussionen
Enda vettiga alternativet till rimliga pengar som jag kan hitta för stunden är en importerad GKS160 men andra tips mottages tacksamt. Begagnat är inte intressant i detta fallet.
Enda vettiga alternativet till rimliga pengar som jag kan hitta för stunden är en importerad GKS160 men andra tips mottages tacksamt. Begagnat är inte intressant i detta fallet.
Nja, Festos sänksågar och troligen andra har fjädrande klyvknivar och det är väl så det skall funka.
Sen kan man dra köra ner knivarna lite grand så att man kan sticka in en bit och köra fram och tillbaka men det funkar enbart för grovjobb.
Klyvkniven skall finnas där, det är direkt vansinne att köra utan.
/Kent
Sen kan man dra köra ner knivarna lite grand så att man kan sticka in en bit och köra fram och tillbaka men det funkar enbart för grovjobb.
Klyvkniven skall finnas där, det är direkt vansinne att köra utan.
/Kent
Det var en tanke att den funktionen borde gå att implementera även på handcirklar.
Ok, jo, kapa reglar med sänksåg är knappast att rekommendera, inte heller med en handcirkel utan klyvkniv.
/Kent
Ok, jo, kapa reglar med sänksåg är knappast att rekommendera, inte heller med en handcirkel utan klyvkniv.
/Kent
Jag har en utan klyvkniv, och står fast vid att jag helst skulle vilja ha kniv.
Och köper jag en ny blir det definitivt en med.
edit:
Jag är rent ut förbannad på mig själv, att jag snålade (och inte visste bättre).
Och köper jag en ny blir det definitivt en med.
edit:
Jag är rent ut förbannad på mig själv, att jag snålade (och inte visste bättre).
Redigerat:
Raveper, lycka till om du ska lyckas övertyga alla kräsna och säkerfhetsmedvetna specialister på detta forum om att det till o med skulle vara bättre utan fenan.
Mitt råd står fast, reklamera felkonstruktionen!
Behöver du en sänksåg......köp en sänksåg, även om sticksågar och vissa cirkelsågar hjälpligt kan agera som sänksågar,
Mitt råd står fast, reklamera felkonstruktionen!
Behöver du en sänksåg......köp en sänksåg, även om sticksågar och vissa cirkelsågar hjälpligt kan agera som sänksågar,
Och behöver du en kombination som är bra på allt, så köp inte en Mafell KSP55F, oavsett vad reklamen säger. Däremot är sågen grym som handcirkel. Den har fjädrande klyvkniv.Nimajneb skrev:
Hur ska man kunna reklamera en såg som man själv köpt och varit fullt medveten om att den inte har klyvkniv?!Nimajneb skrev:Raveper, lycka till om du ska lyckas övertyga alla kräsna och säkerfhetsmedvetna specialister på detta forum om att det till o med skulle vara bättre utan fenan.
Mitt råd står fast, reklamera felkonstruktionen!
Behöver du en sänksåg......köp en sänksåg, även om sticksågar och vissa cirkelsågar hjälpligt kan agera som sänksågar,
Om det är fel på produkten när den lämnar fabriken så gäller 3 års rekl rätt.FredrikR skrev:
Spelar ingen roll om jag kände till felet eller inte. Produkten är felkonstruerad, basta.
Hade Bosch haft det minsta kurrage och omtanke om kunderna så hade dom naturligtvis kallat tillbaka alla felkonstruerade sågar, men det blir för dyrt så dom försöker istället at gömma sig bakom en paragraf i instruktionsboken där man helt orätt försöker lägga all skuld på användaren när olyckan händetr (notera NÄR istf OM).