Jag laddade ned bruksanvisningen på Boschs hemsida, och vad jag kan se så saknar maskinen klyvkniv. Välj en maskin med klyvkniv. Det är en viktig säkerhetsdetalj. Cirkelsågar utan klyvkniv är enligt min mening felkonstruerade och borde inte få säljas av säkerhetsskäl.

Mattias har naturligtvis helt rätt. Det har skrivits mycket om Bosch blå skandalsågar på forumet.

Hände Weg!

Så här skriver Bosch i bruksanvisningen:Fet markering har jag tillfört.

Orsaker för och eliminering av bakslag:
– Ett bakslag är en plötslig reaktion hos en
sågklinga som hakat upp sig, klämts fast eller
är fel inriktad och som leder till att sågen
okontrollerat lyfts upp ur arbetsstycket och
kastas mot användaren.
– Om sågklingan hakar upp sig eller kläms
fast i sågspåret som går ihop, kommer klingan
att blockera varefter motorkraften kastar
sågen i riktning mot användaren.
– Om sågklingan snedvrids i sågspåret eller
är fel inriktad, kan tänderna på sågklingans
bakre kant haka upp sig i arbetsstyckets yta
varvid sågklingan går ur sågspåret och hoppar
bakåt mot användaren.
Ett bakslag är följden av felaktig användning
av sågen.
Detta kan undvikas genom skyddsåtgärder
som beskrivs nedan.
Sen beskrivs en massa saker man skall göra för att parera att den felkonstruerade sågen kastar bakåt. Hade det inte varit bättre om man hade behållit klyvkviven i stället?

Edit: 2000 inlägg! Vid 1000 skulle jag ju sluta!

Redigerat:
Jag är mycket nöjd med min blå Bosch utan klyvkniv. Har inte märkt att den kastar bakåt. Däremot så morrade den lite åt mig när det nöp en gång.

Jag vill ansluta mig till falangen som tycker att en cirkelsåg absolut bör ha klyvkniv. Att inte ha klyvkniv saknar helt fördelar tycker jag.

Mattiasp: Vi är glada att du inte riktigt har koll på siffrorna ;)

Till er som sågar MED klyvkniv. Har ni även testat utan klyvkniv och varför?

raveper skrev:
Till er som sågar MED klyvkniv. Har ni även testat utan klyvkniv och varför?
Jag har kört utan klyvkniv i bordssåg innan jag slipade till en ny klyvkniv som tillåter spårning och fri lutning av klingan oberoende av bredd på ämnet jag sågar. Att köra ytan klyvkniv var ingen höjdare:( Bland annat fick jag ett kast som jag har beskrivit i den första posten i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...r-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.html

Med vanlig cirkelsåg har jag inte kört utan klyvkniv - jag ser ingen fördel med att någonsin ta av den från cirkelsågen. Problem med kast kan man få ändå, att öka risken genom att ta bort klyvkniven tycker jag verkar mer än lagom våghalsigt.

Redigerat:
R
Det mest förnuftiga ur säkerhetssynpunkt är att använda sågar med klyvkniv..

Jag vill inte förringa dina varningar Daniel_N, men jag tycker det är väldigt stor skillnad på att köra en bordscirkelsåg utan klyvkniv och att köra en handcirkelsåg utan dito! Jag har själv en blå Bosch handcirkel utan klyvkniv (GKS55?) som jag kört rätt mycket med. Jag har inte märkt några fördelar med att INTE ha kniven men samtidigt tycker jag att man har haft bra kontroll på maskinen även de gånger den har nypt ordentligt i vresiga gamla träreglar.

Visst är klyvkniven bra oftast men f-n så irriterande ibland när an tex ska doppsåga eller "fräsa" rent en urjackning mm.
Vad jag efterlyse är en såg med snabbfäste för klyvkniv då man dels vill ha i olika bredder dels med/utan och hur svårt kan det vara att konstruera eg? kunde tex se ut som på tigersågar...

En annan sak man bör kika efter är "fjärröppning" av klingskyddet så man slipper hålla fingrarna vid klingan i onödan om det nu skulle hugga eller så..

Oj glömde, givetvis bör det finnas belysning av snittlinje och gärna snittfönster men såvitt jag vet är det bara skil som har dessa funktion på ngn enstaka modell??

Oj, många inlägg:)

En sak som är lite konstig är att 50 sekunder in i filmen så ser man ju att klingskyddet har ett spår som rimligtvis en klyvkniv ska löpa i, men som mattiasp redan nämnt så syns den inte i bruksanvisningen:confused:

Det är en nybörjare på cirkelsågar som ska använda den, så klyvkniven är ett måste. Ska inte ha den själv.

Tossegubbe skrev:
Visst är klyvkniven bra oftast men f-n så irriterande ibland när an tex ska doppsåga eller "fräsa" rent en urjackning mm.
För det ändamålet finns det i mitt tycke bättre maskiner även om jag oxo har varit lat och tryckt ner Boschen mitt i en platta. De gånger den faktiskt är i vägen kan man ju tänka sig att man gör ett medvetet val och skruvar bort den.

Thomas59
Ni har alldeles säkert rätt i er synpunkt om klyvkniven. Skulle jag själv köpa handcirkelsåg idag skulle jag välja en med klyvkniv för säkerhetsskull.

Tyvärr hann jag köpa en GKS55CE (utan klyvkniv) innan jag insåg vitsen med kniven.

Har sågat en mängd vresiga plankor och sågen har säkert nypt ett 50-tal gånger. Sågklingan är alldeles blåanlöpt av allt nypande. Vid dessa fall kunde jag konstatera att sågen visserligen är stark men jag är starkare så det enda som hänt är just att sågen nyper fast och motorn stannar nästan innan jag hinner släppa knappen. Några kast eller slag har inte förekommit.

Står man bara rätt och har rätt teknik (samt är medveten om vad som kan hända) är det inga problem.

Vid sågningar där man står illa och inte får någon kraft skulle säkert sågen kunna prestera elaka kast.

Som någon skrivit finns det vissa fördelar med avsaknaden av klyvkniv men säkerheten väger givetvis tyngst. Köper jag nytt, vilket iofs inte är aktuellt just nu, blir det således med klyvkniv.

Man kan göra paralleller med användandet av säkerhetsbälten i bilar. Jag har faktiskt aldrig haft nytta av bilbältet under ca 40 000 körda mil hittills. Ändå använder jag det varje gång jag sitter i en bil.

En vanlig klyvkniv kan jämföras med den typ av bilbälten som fanns i bilar fram till i början på 70-talet. Man var fastspänd mot sätet med orörliga plattband. Sedan kom rullbältena. Helt plötsligt var det smidigt att använda bilbältet. I analogi med detta finns det klyvknivar som fjädrar undan vid instickssågning med handcirkelsåg. Dessa klyvknivar hoppar ned i spåret så fort det finns plats. Smidigt och enkelt och säkert.

Bosch vägrar att installera rullbälte (dvs fjädrande klyvkniv) och tar helt sonika bort klyvkniven helt och hållet och hävdar att eventuella kast med cirkelsågen beror på felaktigt handhavande. Om vi jämför med bilbältet igen så är det som att säga att bilolyckor beror på felaktig och oförsiktig bilkörning, vilken ju många gånger är sant, och därför monteras inte bilbälten. I stället beskrivs hur man kan ta spjärn med ben och armar vid en eventuell bilolycka. Det är ju löjeväckande.

I mina yrkesmässiga kontakter med tyska maskinleverantörer har jag många gånger upplevt samma arrogans och ovilja att erkänna att man har en felkonstruerad produkt. I stället har leverantören hävdat att användaren har gjort fel vid handhavandet av maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.