5 632 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Cirkelsåg med skena
JA!Grop skrev:
48 tandaren är värdelös på klyvning. Själv har jag Protools klyvklinga men panther klingan är säkert bättre.
Spänn fast skenan ordentligt och kör sen i flera omgångar, kanske 5-8mm djup per omgång eller så, då kommer den att funkar fint om den är vass.Grop skrev:
Tur jag fick tvingar av frugan till skenorna häromdagen då!Daniel_N skrev:
Hur är klyvklingorna när det gäller snittytorna? Originalklingan brukar ju ge en otroligt fin snittyta, som oftast inte behöver efterarbetas. MEn med färre tänder på klingan, hur blir resultatet då?
Grop,
Om du klyver 2" ek med 48-klingan så lär det behöva efterarbetas en del, ek bränner lätt och med den klingan blir det mycket friktion och värme. Köp en ordentlig klyvklinga, du sparar in både tid och så håller klingorna längre när du använder dom till vad dom är avsedda för. Snittytan blir bra med klyvklinga med, men eftersom det är ek så gissar jag att lite slipning kan behövas iaf.
Om du klyver 2" ek med 48-klingan så lär det behöva efterarbetas en del, ek bränner lätt och med den klingan blir det mycket friktion och värme. Köp en ordentlig klyvklinga, du sparar in både tid och så håller klingorna längre när du använder dom till vad dom är avsedda för. Snittytan blir bra med klyvklinga med, men eftersom det är ek så gissar jag att lite slipning kan behövas iaf.
Ah, trevligt. Visste inte om den nya skenan. Då blir det inköp.pyro skrev:
På min funkar det så att snittet hamnar som du säger ett par mm utanför aluminumkanten, men där sitter sedan en gummiläpp som sticker ut ett par mm. Så snittet hamnar längs med kanten på gummit. Det kansk är så att gummit på din har blivit slitet om du kört med en bredare klinga, eller kört gerade snitt. I så fall kanske gummit går att byta. Vet inte om man kan köpa nytt som reservdel hos bosch, men det borde man kunna ta reda på via deras hemsida. Om det inte bosch har så borde man kunna hitta något annat att limma dit som kan fylla samma funktion.y98matan skrev:
Provkörde panther klingan till min TS55 ikväll och jisses vilken skillnad. Inga problem alls att klyva fullt ned sänkt. Klyvklinga FTW!Mr Handyman skrev: