Nu blir jag lite orolig... Jag ska hjälpa en kollega att klyva/kanta ett par fönsterbrädor i 2" ek. (2,20 långa) Jag tänkte köra med min TS55 och vanliga 48 klingan. Är det inte lämpligt? Behöver jag ny klinga till detta jobb?

Hiltis cirkelsåg går att köra både som sänksåg med skena samt som en traditionell cirkelsåg.

Grop skrev:
Nu blir jag lite orolig... Jag ska hjälpa en kollega att klyva/kanta ett par fönsterbrädor i 2" ek. (2,20 långa) Jag tänkte köra med min TS55 och vanliga 48 klingan. Är det inte lämpligt? Behöver jag ny klinga till detta jobb?
JA!

48 tandaren är värdelös på klyvning. Själv har jag Protools klyvklinga men panther klingan är säkert bättre.

Matti_75 skrev:
Hiltis cirkelsåg går att köra både som sänksåg med skena samt som en traditionell cirkelsåg.
Jo, det lär vara Mafell som gör den. Och Mafells variant brukar jag rekommendera så fort jag för tillfälle.

Matti_75 skrev:
.... det är ju inte det lättaste att få tag i nä.....

Grop skrev:
Spänn fast skenan ordentligt och kör sen i flera omgångar, kanske 5-8mm djup per omgång eller så, då kommer den att funkar fint om den är vass.

Men det finns väl ingen anledning till at INTE skaffa en 12 taggare------ Har man köpt en såg för 5k kanske så skall man väl ha rätt utrustning till den

Daniel_N skrev:
Spänn fast skenan ordentligt och kör sen i flera omgångar, kanske 5-8mm djup per omgång eller så, då kommer den att funkar fint om den är vass.
Tur jag fick tvingar av frugan till skenorna häromdagen då!
Hur är klyvklingorna när det gäller snittytorna? Originalklingan brukar ju ge en otroligt fin snittyta, som oftast inte behöver efterarbetas. MEn med färre tänder på klingan, hur blir resultatet då?

Grop,

Om du klyver 2" ek med 48-klingan så lär det behöva efterarbetas en del, ek bränner lätt och med den klingan blir det mycket friktion och värme. Köp en ordentlig klyvklinga, du sparar in både tid och så håller klingorna längre när du använder dom till vad dom är avsedda för. Snittytan blir bra med klyvklinga med, men eftersom det är ek så gissar jag att lite slipning kan behövas iaf.

12T Pantherklingan ger en fin snittyta i ek. Ska du limma mot ytan behöver du inte göra något åt den, ska ytan synas åker du på lite sandpapper eller ett tag med hyveln.

Nimajneb skrev:
Men det finns väl ingen anledning till at INTE skaffa en 12 taggare------ Har man köpt en såg för 5k kanske så skall man väl ha rätt utrustning till den
Helt rätt, mitt tips var ett sätt att lösa situationen med det verktyg som fanns tillgängliga.

pyro skrev:
Gäller inte de 2-3 mm bara på äldre skenor utan gummiläpp?
Jag har en FSN140 skena med gummiläpp. Jag får snittet där jag lägger den. Nu änvänder jag visserligen en PKS55 och inte en GKS, men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad i det här avseendet.
Ah, trevligt. Visste inte om den nya skenan. Då blir det inköp.

y98matan skrev:
Ah, trevligt. Visste inte om den nya skenan. Då blir det inköp.
Eller vänta nu, det är ju den jag har. Då missar den ett par mm, åtminstone för mig. Med snittet längs aluminiumkanten, dvs ej gerade snitt.

y98matan skrev:
Eller vänta nu, det är ju den jag har. Då missar den ett par mm, åtminstone för mig. Med snittet längs aluminiumkanten, dvs ej gerade snitt.
På min funkar det så att snittet hamnar som du säger ett par mm utanför aluminumkanten, men där sitter sedan en gummiläpp som sticker ut ett par mm. Så snittet hamnar längs med kanten på gummit. Det kansk är så att gummit på din har blivit slitet om du kört med en bredare klinga, eller kört gerade snitt. I så fall kanske gummit går att byta. Vet inte om man kan köpa nytt som reservdel hos bosch, men det borde man kunna ta reda på via deras hemsida. Om det inte bosch har så borde man kunna hitta något annat att limma dit som kan fylla samma funktion.

Mr Handyman skrev:
Visst kan man köpa en sänksåg och hoppas på att den ska räcka i alla lägen, men då får man verkligen satsa på en klyvklinga också. Klyva tvåtumsreglar med medföljande klingor på Festool TS55/75 är inte roligt för varken snickare eller såg.
...
Provkörde panther klingan till min TS55 ikväll och jisses vilken skillnad. Inga problem alls att klyva fullt ned sänkt. Klyvklinga FTW!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.