Jag kollar runt efter en cirkelsåg med skena, den skall främst användas till att såga skivor och kanske klyva/såga 2" regel. Jag vill ha en lätt och smidig maskin har kollat lite på Bosch GKS 55 CE:
http://www.toolab.se/?category_id=155&item_id=0615990AE0
Då följer det med en 140 cm skena, då kan man komplettera med en skena till för att nå över en hel skiva.
Har förstått att Hitachi C6BU2 skall vara en riktigt bra såg bl.a. enl. många på forumet, finns det skena som den passar till?

GKS saknar vad jag vet klyvkniv... Hände Weg!!

Hitachin har passande skenor i sortimentet..

Innan du beslutar dig gör ett medvetet val om det är sänk eller cirkelsåg du ska ha.

Finns det några skensystem som sitter och fungerar lika bra på vanlig cirkel som på sänksågarna?
Känns som det vore en bra kombo för de flesta hemmabyggarna. Klart en festool sänksåg och en 6bu2 är fint, men inte riktigt motiverbart.

Mafell har en såg som kan agera både sänk o cirkelsåg ksp55f tror jag den heter.

Annars är det ofta så natt alla börjar med en cirkelsåg men över tiden då bra kap/ger, stick, bords, tiger, sänk osv sågar hamnar i arsenalen så brukar cirkelsågen flyttas längre o längre in o börjar samla damm.

Själv använder jag nog Cirkelsågen kanske var 3e år medans dom andra sågarna ovan används frekvent.

Men TS är på helt rätt spår när han vill ha såg med skena och jag tror att en C6/7BU2/Y så klarar man sig många år.

Hade nog peronligen satsat på en C7BUY med dubbla skenor.

Hade jag haft pengarna så skulle en sänksåg med kort och långa skena vara givet. Skulle vara helt perfekt nu när hyllor kapas till gardrober och när alla passbitar i köket ska kapas.
Jag har klarat en husrenovering med endast en gammal B&D i cirkelsågsväg. endast nyttjad för OSB kapande något få fall av klyvning. Den har ~130mm klinga så är rätt begränsad. Dock lätt och smidig. synd att plattan är lite sliten och böjd, litar inte på den för att kapa mot skena, det skär lite snett och klämmer.
Får väl jaga vidare på blocket efter en sänksåg...

Slut OT:

Har en Bosch GKS55CE med skena, är inte så nöjd alls faktiskt. Tycker inte maskinen glider tillräckligt lätt och det är lite dålig precision. Som stand-alone cirkelsåg är jag däremot väldigt nöjd, tycker den funkar väldigt bra.

Saxpy skrev:
Har en Bosch GKS55CE med skena, är inte så nöjd alls faktiskt. Tycker inte maskinen glider tillräckligt lätt och det är lite dålig precision. Som stand-alone cirkelsåg är jag däremot väldigt nöjd, tycker den funkar väldigt bra.
Är det friktionen mot skenan som spökar?
Kan avsaknaden av klyvkniv göra att det nyper lite o går trögare?

Hur menar du med dålig precision?

Spåret i bottenplattan är lite för brett i förhållande till klacken/spåret den åker på, på skenan?
Så upplever jag min 65CE + 1400mm skena.
Inga problem med att det går trögt eller så, enbart för stor vingelmån.
Samt att snittet inte hamnar längs skenkanten eller nån gummilist, utan mer 2-3mm utanför skenan.
Jag har första generationens skena och är osäker på om de nyare Boschskenorna har nån form av gummiläpp, likt Festools.

Hitachi C6BU2 kräver om jag inte minns helt fel en skenadapter för att kunna användas ihop med skena, om det påverkar kvaliteten på sågningen åt nåt håll vet jag inte, men jag vet att jag provade skenadaptern till den GKS65CE jag har (för att kunna gera/snedsåga), och det kändes inte jättestabilt - men Hitachis ser ut att ha dubbla fästpunkter (fram och bak), där Boschen bara har ett.
Se sid 15: http://issuu.com/osigraf/docs/hitachi-nytt-nr-2-2010---se?viewMode=magazine&mode=embed

Visst kan man köpa en sänksåg och hoppas på att den ska räcka i alla lägen, men då får man verkligen satsa på en klyvklinga också. Klyva tvåtumsreglar med medföljande klingor på Festool TS55/75 är inte roligt för varken snickare eller såg.

Har för övrigt kört Mafell KSP55F, och den skulle jag våga satsa på som enda cirkelsåg om jag inte hade andra maskiner. Finns ju också en större, KSP85F (tror jag den heter), men den är ju kanske lite väl stor för generell användning.

KSP55F ersätter både cirkelsåg och sänksåg alltså.

Mr Handyman skrev:
Visst kan man köpa en sänksåg och hoppas på att den ska räcka i alla lägen, men då får man verkligen satsa på en klyvklinga också. Klyva tvåtumsreglar med medföljande klingor på Festool TS55/75 är inte roligt för varken snickare eller såg.
Du har helt rätt i din kommentar men jag tycker det är för sorgligt att den behövs göras.
Om man nu lägger så mycket pengar på en såg och inte är tillräckligt påläst för att förstå att man behöver lägga 200kr för att kunna klyva så är det jättetråkigt.

Tyvärr så är det allt för många som bara kör med 48-taggaren.

Det är ju som att köpa en 4WD och skippa vinterdäcken och därefter beklaga sig över dåligt grepp på vintervägar.

Nimajneb skrev:
Tyvärr så är det allt för många som bara kör med 48-taggaren.

Det är ju som att köpa en 4WD och skippa vinterdäcken och därefter beklaga sig över dåligt grepp på vintervägar.
Av erfarenhet vet jag att sågen får jobba alldeles för mycket med 48:an. Och ja, det är en bra jämförelse.

Jag har en GKS55:a med bägge skenorna.
Och hör och häpna, jag gillar den skarpt. Grannen har lånat den vid flertalet gånger också. Han har ibland lånat en TS55:a och sure den är överlägsen när man leker med MDF mm. men i övrigt så funkar Boschen helt suveränt. Mina skenor har gummiläpp.
Har ett flertal klingor och byter efter behov. på samma sätt som olika däck kommer på bilen vid olika tider på året.

P
Har sett att DeWalts nya cirkelsågar har spårad bottenplatta för att kunna användas på deras skena.
Och då skulle man ha en batteridriven cirkelsåg... Mumma

coss skrev:
Jag har en GKS55:a med bägge skenorna.
Och hör och häpna, jag gillar den skarpt. Grannen har lånat den vid flertalet gånger också. Han har ibland lånat en TS55:a och sure den är överlägsen när man leker med MDF mm. men i övrigt så funkar Boschen helt suveränt. Mina skenor har gummiläpp.
Har ett flertal klingor och byter efter behov. på samma sätt som olika däck kommer på bilen vid olika tider på året.
Kan bara instämma. Det enda jag irriterar mig på är som nån sa tidigare att man inte får snittet exakt där skenan läggs mot markeringarna, utan snarare 2-3 mm ifrån.

y98matan skrev:
Kan bara instämma. Det enda jag irriterar mig på är som nån sa tidigare att man inte får snittet exakt där skenan läggs mot markeringarna, utan snarare 2-3 mm ifrån.
Gäller inte de 2-3 mm bara på äldre skenor utan gummiläpp?
Jag har en FSN140 skena med gummiläpp. Jag får snittet där jag lägger den. Nu änvänder jag visserligen en PKS55 och inte en GKS, men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad i det här avseendet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.