Köpte en Hitachi C6SS för 800:-.

Använt den för att kapa bänkskivor, täckskivor (ikea), klyvt trägolv, kapat reglar, kapat plank till altan, sågat hål i vägg (OSB).

har en sticksåg och den kan absolut inte ersätta en cirkelsåg

liten och lätt... ingen sänksåg men mycket värde för 800

Tror jag faktiskt har bestämt mig nu för en Makita 5008MGJ. Det ända jag undrar över är ifall det går att sätta mindre klingor på den än 210 som den faktiskt har? För mig känns det som det inte vore några problem men man vet ju aldrig. Känns rätt bra med 210 mm klinga för man kan gå ner i storlek men köper man en med mindre kan man inte gå upp, lite så jag tänker.

B Browex skrev:
Tror jag faktiskt har bestämt mig nu för en Makita 5008MGJ. Det ända jag undrar över är ifall det går att sätta mindre klingor på den än 210 som den faktiskt har? För mig känns det som det inte vore några problem men man vet ju aldrig. Känns rätt bra med 210 mm klinga för man kan gå ner i storlek men köper man en med mindre kan man inte gå upp, lite så jag tänker.
Varför vill du ha mindre klinga?

Nej det vill jag väl egentligen inte men tänker att i framtiden kanske jag vill ha en klinga som klarar något annat material och så finns den kanske bara i låt säga 190. Lite så jag tänkte bara. Försöker göra ett framtidssäkert köp. :)

Rickard. Rickard.ag skrev:
Du kan bygga ett helt hus med bara en cirkelsåg (för att kapa trä såklart) medans sänksågen är besvärlig att använda till att kapa en regel med. Dessutom är en sänksåg helt hopplös att klyva bräder med.

Renkapa panel är det jobb som hoppar upp i huvudet direkt som jag absolut inte skulle vilja prova med min sänksåg.
Klyva brädor med sänksågen tycker jag att går bra, parallellanslag och pantherklinga använder jag.
Visst en bordssåg är smidigare.

Hej,

lyfter upp denna gamla tråd.
Jag är i valet mellan 5008mgj och HS7611. I normalfallet har jag inte behovet av den större klingan, men finns det något tillfälle där det är bättre att ha en mindre klinga (bortsett från storleken på maskinen)?
Priset är så pass nära varann så att det inte spelar någon roll i detta fall.

Browex, köpte du 5008? I så fall, vad tycker du om den?

B Bosse63 skrev:
Hej,

lyfter upp denna gamla tråd.
Jag är i valet mellan 5008mgj och HS7611. I normalfallet har jag inte behovet av den större klingan, men finns det något tillfälle där det är bättre att ha en mindre klinga (bortsett från storleken på maskinen)?
Priset är så pass nära varann så att det inte spelar någon roll i detta fall.

Browex, köpte du 5008? I så fall, vad tycker du om den?

Det är alltid bättre att bara ha så mycket klinga som arbetet kräver. En större klinga nyps lättare fast i stycket och innebär även annars en större friktionsyta. En 165mm såg är tillräcklig för de allra flesta jobben. Nästa relevanta storlek efter det är väl egentligen 270mm klingan, HS0600 funkar dugligt till klyvning.

Tack för input! det blev en HS7611, så får vi se vad den går för.

T
B Bosse63 skrev:
det blev en HS7611, så får vi se vad den går för.
Hej! Får jag fråga om du är nöjd med köpet? Jag står själv inför valet.

Bump, undrar detsamma. Lutar åt 165 klinga för mig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.