8 212 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Cirkelsåg köpråd
Sida 1 av 2
Hej!
Har stirrat mig tokig på cirkelsågar. Känns inte som jag kan bestämma mig riktigt. Vill lägga max ungefär 2500 men gärna mindre sen tror jag att jag vill ha med sladd så jag slipper tänka på batteri, ska ändå bara användas hemma. Har kollat på DeWalt, Makita och Bosch. Dem jag fastnat lite för är DeWalt 575k, Bosch gks 65 samt Makita hs7611. Har kommit fram till att jag vill ha en 190 klinga minst 1500 watt och över 5000 rpm.
Är det någon som har något att tillägga för jag har fastnat.
Boschen verkar ha bäst motor men dem andra kanske har bättre kvalitet? Svårt det här, tacksam för hjälp! Kom gärna med andra förslag om ni har det självklart.
Har stirrat mig tokig på cirkelsågar. Känns inte som jag kan bestämma mig riktigt. Vill lägga max ungefär 2500 men gärna mindre sen tror jag att jag vill ha med sladd så jag slipper tänka på batteri, ska ändå bara användas hemma. Har kollat på DeWalt, Makita och Bosch. Dem jag fastnat lite för är DeWalt 575k, Bosch gks 65 samt Makita hs7611. Har kommit fram till att jag vill ha en 190 klinga minst 1500 watt och över 5000 rpm.
Är det någon som har något att tillägga för jag har fastnat.
Boschen verkar ha bäst motor men dem andra kanske har bättre kvalitet? Svårt det här, tacksam för hjälp! Kom gärna med andra förslag om ni har det självklart.
Ja det kanske stämmer. Det finns ju lite utökade modeller av 65an som jag tror man får med styrskena annars finns det ju adaptrar dock kanske inte lika schysst att behöva sätta på en adapter. Ja kände att den får nog inte bli mycket större än 190 tror det blir klumpigt vid lite mindre arbeten då. Kollade även på Makita 5008 men den har 210 klinga. Vet inte om det känns lite stort eventuellt.
Kan inte uttala mig om modellerna i fråga men jag har svårt att förstå vad man ska ha en cirkelsåg utan skena till, för mig är skenan det som gör verktyget. Ska man såga på frihandel så kan man ju lika gärna köra med sticksåg.
Även om det förstås blir mer pengar så kan jag verkligen rekommendera Bosch GKT 55 tillsammans med skena och vinkelanslag (GKT-WAN). Det blir verkligen någonting helt annat och med vinkelanslaget så använder jag aldrig kap- och gersågen längre. Så mycket smidigare att bära sågen till brädan än tvärtom! Och så mycket enklare att få exakta vinklar.
Med skenan så går det dessutom hur enkelt som helst att kapa skivmaterial med perfekt precision.
Även om det förstås blir mer pengar så kan jag verkligen rekommendera Bosch GKT 55 tillsammans med skena och vinkelanslag (GKT-WAN). Det blir verkligen någonting helt annat och med vinkelanslaget så använder jag aldrig kap- och gersågen längre. Så mycket smidigare att bära sågen till brädan än tvärtom! Och så mycket enklare att få exakta vinklar.
Med skenan så går det dessutom hur enkelt som helst att kapa skivmaterial med perfekt precision.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Nu tipsar du om en sänksåg vilket är ett helt annat om än likt verktyg, Jag tycker inte en sänksåg ersätter en cirkelsåg men en cirkelsåg kan göra nästan allt en sänksåg kan med lite mera bök/lite sämre resultat.
En cirkelsåg som i framtiden har möjligheten att använda skena (eller bara göra en själv finns 1000 exempel på Youtube) tycker jag är rätt val för dom flesta hemmafixare. (om man inte vill köpa båda såklart
)
En cirkelsåg som i framtiden har möjligheten att använda skena (eller bara göra en själv finns 1000 exempel på Youtube) tycker jag är rätt val för dom flesta hemmafixare. (om man inte vill köpa båda såklart
Redigerat:
Jag kan dela med mig av ett tips som står i en annan aktuell tråd.
Hitachi Cirkelsåg C6BUM med skena till riktigt bra pris hos Hylte lantmän.
Hitachi Cirkelsåg C6BUM med skena till riktigt bra pris hos Hylte lantmän.
Ja precis kollade även på sänksåg, en Makita 6000J. Men det är inte riktigt det jag är ute efter. Lite hjälp jag behöver är typ vad som kan va bra att tänka på vid köp saker som finns på sågen eller inte som är bra att ha. Har själv bara använt lånade cirkelsågar av lite sämre kvalité och känner att jag vill ha en riktigt bra såg som jag inte kommer bli besviken på och som kommer hålla många år i trogen tjänst.
Jag må vara trångsynt men vilka egenskaper har en traditionell cirkelsåg som någonsin gör den bättre än en sänksåg? Utom möjligen att den är billigare.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Du kan bygga ett helt hus med bara en cirkelsåg (för att kapa trä såklart) medans sänksågen är besvärlig att använda till att kapa en regel med. Dessutom är en sänksåg helt hopplös att klyva bräder med.
Renkapa panel är det jobb som hoppar upp i huvudet direkt som jag absolut inte skulle vilja prova med min sänksåg.
Renkapa panel är det jobb som hoppar upp i huvudet direkt som jag absolut inte skulle vilja prova med min sänksåg.
Man kan väl bygga hela huset med en fogsvans men med cirkelsåg går det bättre och med en sänksåg med skena går det ännu bättre.Rickard.ag skrev:
Du kan bygga ett helt hus med bara en cirkelsåg (för att kapa trä såklart) medans sänksågen är besvärlig att använda till att kapa en regel med. Dessutom är en sänksåg helt hopplös att klyva bräder med.
Att kapa en regel, om man vill att snittet ska vara exakt 90grader, är ju omöjligt med en cirkelsåg men med vinkelanslag till sänksågen så är det busenkelt.
Jag har två cirkelsågar men vet inte längre var de ligger, för mig tillför de ingenting.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Rickard.ag skrev:
Jag har renkapat en del panel med min HKC55 såg.. busenkelt att sätta upp 2st 1400mm skenor eller en 3000mm och bara köra.. min TSC55 sänksåg har jag använt en gång detta år.. så det är nog helt o hållet en smaksak vad man föredrar att jobba med..Annars kör jag Makita batteriklinga alltheway
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 398 inlägg
Man kan inte skruva genom färdig panel och skruva i spillet går väl inte?
Jag förstår såklart att det mesta går att lösa men cirkelsågen tycker jag är mer mångsidig och smidigare än en sänksåg men det är såklart helt okej att tycka annars.
Jag förstår såklart att det mesta går att lösa men cirkelsågen tycker jag är mer mångsidig och smidigare än en sänksåg men det är såklart helt okej att tycka annars.