Hej,

Har köpt nya innerdörrar men tyvärr visar det sig att ett par stycken behöver kapas i nederkant för att inte ta i golvet.

Har fått förslag på att använda en cirkelsåg för detta.
Behöver jag en speciell klinga för detta för att dörrarna inte ska fläkas upp där jag sågar?
Gärna tips på bra / billiga cirkelsågar med "rätt" klinga för jobbet.

Stort Tack

/Dan

Tänkte det kunna finnas någon genväg här som gjorde att jag fick en såg på köpet men du har säkert rätt, hyra riktiga grejer är nog bättre än köpa billigt i det här fallet.

Har kollat med Cramo som har en depå i närheten men dom hade inga - förslag på andra ställen att hyra sänksåg på?

Du bor i Stockholm, pröva att ta dina dörrar till Fredells byggvaruhus och låt de kapa dörrarna. Kostar 50 spänn snittet när det gäller eget material. Jag gjorde det med 4 gamla innerdörrar. Smidigt och billigt enligt min mening. Och snittet blev perfekt i deras stora såg.

Paul-Staffanstorp
danlse skrev:
Tänkte det kunna finnas någon genväg här som gjorde att jag fick en såg på köpet men du har säkert rätt, hyra riktiga grejer är nog bättre än köpa billigt i det här fallet.

Har kollat med Cramo som har en depå i närheten men dom hade inga - förslag på andra ställen att hyra sänksåg på?
Verkar ju märkligt när de har det på sin sida...

http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7650&epslanguage=SV&ProductID=1998

Vad är det för dörrar? Jag har kapat två dörrar som jag köpt på blocket. Den ena var en spegeldörr i trä som jag fick såga på tre sidor för att den skulle passa. Det gjorde jag med en billig cirkelsåg från biltema. Man måste vara noga och man måste putsa kanterna en del efteråt. Den andra var en 60-talsdörr i masonitklädd wellpapp med faner på. Den kapare jag för hand med dragsåg. Båda dessa skulle jag måla efteråt varför små fransar i kanten gick att slipa och spackla. Om du vill komma undan att måla dörren efteråt lär du behöva en bättre såg.

Erik

Tack för alla svar!

Kollade ju efter sänksåg på Cramo men nu vet jag att det finns.
Är nya målade dörrar som jag ska kapa så det bästa är nog att hyra en bra såg.

Fredells är säkert också ett bra alternativ men faller lite på att jag bor söder om stan och att det inte är hekt smidigt att köra iväg med dörrarna.

//Dan

Vilken fintandad handsåg som helst, t.ex. en fanersåg som används gärna med stödlist vid sågningen.
Sedan sätter man en maskeringstejp över snittet och sågar genom detta så minskar fransningen.

Kom att tänka på en grej angående dörrarna.
Antar att du kollat detta, men för säkerhets skull:
Är öppningen för liten för dem eller sitter gångjärnen för lågt i karmen? I det (senare) fallet kan små brickor vara väl så bra. För att inte säga bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.