Hej,

Köpte nya innedörrar i helgen men tyvärr måste trösklarna slipas ner på några av dom för att det ska passa. Behöver alltså slipa ner upp till en centimeter på några trösklar och frågan är vilket verktyg som funakr bäst.

Trösklarna är i ett stycke med två nivåer.

Har provat med vanlig manuell hyvel men det går för långsamt.

Kan det funka med en handfräs eller kanske elhyvel?
Har ingen erfarenhet av dessa.

Mvh

/Dan

Du kan inte göra hela hålet för karmen större.. eg högre?
Slipar du ner tröskeln så är risken att dörren tex inte kan svänga över mattor

Blir nog svårt att flytta hela karmen uppåt(i alla fall för mig..). Tror det ska funka att ta ner trösklarna lite utan att dörren kommer för långt ner.

Vad tror ni om att använda en handfräs för att ta ner den lägre delen av en tröskel?
(Tröskeln är lös)

Prova stämjärn, funkade rätt bra för mig när jag var i en liknande situation.

Du har köpt dörrar utan karm?

Om dörren då är för stor så kapa dörren, 5mm på ovan resp undersidan, cirkel/sänksåk med styrskena fixar detta på 2 minuter

• Gilla
Kungen131
  • Laddar…
En dörr måste jag såga av hur som hellst då den tar i golvet.

Dörrarna är ju fint lackerade i vitt med blank yta - går det att kapa någorlunda snyggt med en cirkelsåg?

Behöver man någon speciell klinga?

Tack

//Dan

Har du tröskeln lös så kan du väl köra den på högkant i klyvsågen om du har en. Såga dörr blad med sänksåg funkar ypperligt och lämnar fina snitt utan att sabba finishen.

• Gilla
Jongran
  • Laddar…
Fnularn skrev:
Har du tröskeln lös så kan du väl köra den på högkant i klyvsågen om du har en. Såga dörr blad med sänksåg funkar ypperligt och lämnar fina snitt utan att sabba finishen.
Man kan sänka en tröskel med både såg (från undersidan) och fräs (från ovansidan). Sitter tröskeln på plats måse man sedan gå på den med stämjärn på slutet (där fräsen inte når). En hyvel fungerar bra, men bara om man har en bullnose, plus en rebate så man når in till kanten.

Men det är lättare att korta en dörr. Om tröskeln inte ser för underlig ut, så är det troligt den bör lämnas orörd, så att dörren får lagom frihöjd över mattor och annat.

--- Mats ---

En fråga.
Varför har vi trösklar och vad fyller dom för funktion?

Att trösklar en gång i tiden kunde tjäna som skydd mot t.ex. golvdrag kan jag inse men i dagens väl isolerade bostad med centralvärme eller golvvärme har jag svårt att se varför det finns trösklar överhuvudtaget.
Vid ytterdörren OK men vid innerdörrarna finns det väl inte någon fördel med att ha trösklar. En anledning kan visserligen vara att dölja övergången från ett golvmaterial till ett annat men det går att göra på andra vis än med en tröskel.

När sjukhus och många andra offentliga lokaler sällan eller har aldrig trösklar borde vi väl inte behöva dom i hemmen eller...

Redigerat:
bekin skrev:
En fråga.
Varför har vi trösklar och vad fyller dom för funktion?

Att trösklar en gång i tiden kunde tjäna som skydd mot t.ex. golvdrag kan jag inse men i dagens väl isolerade bostad med centralvärme eller golvvärme har jag svårt att se varför det finns trösklar överhuvudtaget.
Vid ytterdörren OK men vid innerdörrarna finns det väl inte någon fördel med att ha trösklar. En anledning kan visserligen vara att dölja övergången från ett golvmaterial till ett annat men det går att göra på andra vis än med en tröskel.

När sjukhus och många andra offentliga lokaler sällan eller har aldrig trösklar borde vi väl inte behöva dom i hemmen eller...
Stoppar drag kom du på själv.
Tillåter olika tempererade zoner var du nära.
Tillåter levande material som rör sig. Vad du än vil kalla det som täcker utrymmet mellan två golv, så är det en del av att låta golvet röra sig undertill utan att visa en skarv.
Stoppar ljud inte att förglömma.
Utseende, både dörren, dörröppningen, och övergången, både mellan olika höjder likväl som golvmaterial tycker jag är ett plus.

Men det finns de som tycker långa lyhörda sjukhuskorridorer är både praktiska och snygga, så allting handlar i slutänden om vad man föredrar.

--- Mats ---

Mats nämnde ljudet.
När jag bytte innerdörrar för ett par år sedan så noterade jag att plötsligt hördes ALLA ljud från badrummet ut i ressten av huset. Inget större problem kan tyckas men ändock inte alltid så trevligt. Jag satte en vanlig vit självhäftande isoleringslist av gummi (typ fönsterlist) runt dörren och plötsligt var det återigen tyst. Jag skulle tro att tröskeln också bidrar en hel del till ljudisoleringen.

Nackdelen med fönsterlisten runt dörren till badrummet är nog att man ofta suger ut fuktig luft ur rummet med hjälp av undertryck. Har du självdrag spelar detta stor roll -- man vill gärna ha en liten glipa i dörren för att kunna cirkulera in ny torr inomhusluft. Om jag minns rätt angående byggår på ditt hus så borde det rimligen ha mekanisk frånluftsventilation? Även i det fallet borde en springa i dörren spela stor roll. Enkla lösningen är väl att lämna dörren på glänt när man duschat klar...

phl skrev:
Nackdelen med fönsterlisten runt dörren till badrummet är nog att man ofta suger ut fuktig luft ur rummet med hjälp av undertryck. Har du självdrag spelar detta stor roll -- man vill gärna ha en liten glipa i dörren för att kunna cirkulera in ny torr inomhusluft. Om jag minns rätt angående byggår på ditt hus så borde det rimligen ha mekanisk frånluftsventilation? Även i det fallet borde en springa i dörren spela stor roll. Enkla lösningen är väl att lämna dörren på glänt när man duschat klar...
Jo, vi har fläkt på taket. Just detta badrummet som jag tänkte på är just det, ett badrum. Dvs vi duschar inte annat än krukväxter där och barnen badar kanske max en gång i veckan. I övrigt använder vi duschen i ett annat badrum. Till duschrummet hade jag faktiskt kapat den gamla dörren. Här monterade jag ingen list när jag satte nya dörrar. Nu ligger ju det senare lite mer avskilt och är mindre så det har inte samma akustik. ;)

OM reducering av tröskelhöjden är det bästa alternativet skulle jag använda fräsen. Självklart funkar det med någon hyvel, men det är mycket svårare för amatören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.