Kapade en bänkskiva i massiv björk och upptäckte att spillbiten inte såg så kul ut efter avslutad sågning:

wp-20151201-008.jpg

Den andra sidan ser dock felfri ut:

wp-20151201-007.jpg

Ska jag tolka detta som att det är dags att lämna klingan på slipning, eller kan det bero på själva sågen (en Festool TS55)?

Eller är det rentav normalt? Har märkt att björk är ganska "lättbränt",

Går klingan litet snett? Så att bakkanten på klingan bränner i ena sidan av skäret?

nikasp
Sådär blev det med min gamla Hitachi C6BU2, dåligt Blocket-köp. Såg först senare att den var tappad och stukad så sågbord och klinga var inte parallella. Märker du inte att det suger fast lite när du sågar?

Klingan går snett.
Du har matat på för långsamt
Klingan kanske är lite slö
Björk och en del andra träslag blir lätt brända.

Där är fyra orsaker till detta

Tror inte att klingan är sned i förhållande till skenan. Sågen har fungerat utmärkt sedan jag köpte den ny, och har inga konstiga tendenser i övrigt. Däremot kände jag mycket motstånd när jag sågade, och matningen blev därför ganska långsam. Slipning av klingan får bli första åtgärd.

Ska även testa att kapa med den 28-tandade klingan för att se om den också bränner, det skulle möjligtvis kunna vara ett tecken på att felet ligger i sågen.

Edit: Testat den andra klingan och det tog fortfarande emot en del (den behöver nog också en uppfräschning) men det blev inte ett brännmärke. Slipning nästa m.a.o.

Redigerat:
Hur satt arbetsstycket fast? Kan det vara så att spillbiten tryckte mot klingan under sågningen? Fick liknande effekt när jag sågade en ekskiva där underlaget inte var helt plant utan ett bljmoment introducerades som på slutet orsakade att klingan klämdes...

Skivan låg i princip helt plant. Änden med den brända biten låg marginellt högre på sitt stöd än den andra änden, men det bör inte ha inverkat.

• Gilla
untha och 1 till
  • Laddar…
Prova att snitta spillbiten igen med sidan under skenan fast inspänd och nya spillet hängandes helt i luften så har du uteslutit den effekten.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
En klinga kan absolut bli slö på bara en sida. I detta fall tror jag som flera skrivit att spillbiten nypt på något sätt.

• Gilla
untha
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att björk allmänt är svårt att kapa eller maskinbearbeta tvärs fibrerna utan att bränna? Jag försökte fräsa tvärs fibrer både på planka och på limfog och det var i princip omöjligt tills jag bytte till ett HSS-stål. Samma gällde kapsågen. En gammal Luna-klinga med HSS funkade att kapa med. HM-klinga (helt ny) eller stål brände hur man än gjorde.

Redigerat:
Ek är nog än värre men det gäller att mata på ordentligt.
Jag har en motorstark såg så jag kan mata ordentligt men när man tar om taget på biten så blir det en brun rand.

Protte

Inte fega, med andra ord. :)

• Gilla
mrjim
  • Laddar…
Japp, allt vad sågen orkar.
Inte fega.

Tacho: fick du ordning på sågen?
Har också en ts55 som har börjat göra så. Luktar bränt som tusan när man sågat.
Gjorde precis grundligt rent klingan (som såg riktigt grisig ut), men det spelande ingen som helst roll...

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.