3 653 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Bosch Cirkelsåg, behålla eller byta?!
Fick en Bosch blå cirkelsåg GKS 55 i födelsedagspresent.
Frågan är om jag ska behålla denna eller byta till en GKS 55 CE. Det är väl reglerbart varvtal och konstant farthållning på CE modellen.
Har man någon glädje/nytta av detta, eller är det bara en större risk att den går sönder.
Frågan är om jag ska behålla denna eller byta till en GKS 55 CE. Det är väl reglerbart varvtal och konstant farthållning på CE modellen.
Har man någon glädje/nytta av detta, eller är det bara en större risk att den går sönder.
Jag köpte en GKS 55 till mitt lösvirkesbygge i våras, är supernöjd, sågar allt från stomvirke till att klyva lister med den. Har inte saknat varvtalsreglering nån gång. Tom farsgubben som är gammal timmerman gillade den.
Kanske hjälper lite på traven.
Kanske hjälper lite på traven.
jag har inte ännu behövt använda varvtalsregleringen på någon av mina cirklar ännu. Har sågat mdf,spånskiva,mellaminbelagda skivor akrylplast,vanligt trä och säkert någon mer sorts skiva. Det är nog inte så ofta som det behövs inom vanligt byggande.
Jag har en GKS 55 CE, som jag tycker mycket om, men ska sanningen fram så har jag väl hittills inte riktigt "behövt" varvtalsregleringen. Kör ofta på lite reducerat varv bara för att sågen går "tystare o snällare" då, utan att försämra sågresultatet, men nödvändigt är det väl kanske inte. Ett tips, köpte en slit o slängklinga till sågen på Cheapy för 30 kr och märkte till min förvåning att den var bättre än orginalklingan som följde med sågen!?.........Allt billigt är inte skräp...............
Jag har själv en GKS 55 CE och enda gången som jag egentligen har haft nytta av varvtalsregleringen var när jag sågade frigolit och det är kanske inget man gör varje dag precis. Det sprätte betydligt mindre statiskt laddade frigolitbitar på lågvarv och jag fick inte så mycket i mun och hår ;-)
Jag använder heller inte varvtalsregleringen. Däremot uppskattar jag mjukstarten.Snurre skrev:
Klicka här för att svara