Daniel_N skrev:
Microfence har en hel del prylar som ser intressanta ut (har inte provat någon av dem dock). [länk]

Sen tror jag att Festools egna cirkeljigg för fräsar funkar rätt bra också, speciellt när man har ngt fast att ställa avståndet med.
Många av de alternativen som omnämns har den nackdelen att de har en ganska stor minsta ursprungsradie (fräsens bas bestämmer). Tycker detta kan vara en klar begränsning.

Har spanat in systemet ifrån Microfence en del och om man nu bestämmer sig för att köpa ett system så undrar jag om inte detta skulle vara vinnaren. Det är något dyrare jämfört med andra alternativ, men vad jag kan se kommer inget alternativ heller i närheten när det gäller mekanik, finish, och precision.

Om man utgår ifrån följande paket
http://microfence.com/edgeguide-complete-circle-pkgbrbcircles-1248b-p-219.html
och bara tar med det väsentligaste för att tillverka cirklar så hamnar man på 250$. Detta fixar cirklar med en diameter ifrån 1/2" till approx 48" med en väldigt bra precision. Sedan finns den stora fördelen att det går att utöka för tillverkning av elipser.

Ursprungspaketet är angivet i inches, konvertering till mm finnes, men lite konstigt om man inte skulle kunna få köpa det i mm ifrån början.

Redigerat:
Tror inte någon nämnt det i den här tråden ännu, det finns en återförsäljare av Microfence i UK, Woodworkers workshop Tycker deras hemsida varit rätt skraltig, eller rättare sagt, under uppbyggnad ganska länge, men kan vara värd en titt och en koll på priserna.

Redigerat:
Har inte läst alla trådar i ämnet, men en enkel variant är att man tar ett rör med en diameter som passar i hålen för parallellanslaget och kör in röret. I andra ändan av röret borrar man ett hål där man sätter en skruv som man placerar i cirkelns mitt. Behöver man ändra eller finjustera radien lossar man bara skruven för parallellanslaget och skjuter/drar fräsen åt önskat håll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.