25 119 läst ·
34 svar
25k läst
34 svar
Cirkeljigg för överhandsfräs.
Det är ju det som är lite grejjen - MFS kan du skarva i ofantlig längd (om du har pengarna) notera avstånd som anges på kopierringen och sätta styrstift på samma ställe - Enklast kant i kant - Så kan du med samma storlek på stål uppnå exakt radie upprepade gånger utan behovet av mall.findus42 skrev:Vad är det med Festools aluminium-kit som gör den värd pengarna. Den kan fräsa radier, men inte lika säkert som med en mdf-remsa. Den går att ställa in för att fräsa ett rektangulärt hål med mallring. Men på samma tid som det tar att ställa in den går det att göra en mall som gör samma sak. Den mallen kan jag spara så länge det behövs och den ger exakt samma fräsning om ett år utan inställningar.
Jag skriver inte det här för att racka ner på Festool eller på de som gillar deras produkter. Jag gillar dem själv. Utan för att genom att alltid ifrågasätta om något går att göra enklare så går det att åstadkomma mer med mindre. Läckra grejer lockar... Jag har massor med felinvesteringar i garaget. Men det är klokt att seriöst fundera på om det verkligen är enklare att använda dem.
VH/Findus
Tror att du missar just cirkelfräsningskonceptet med just festool? Just det konceptet är ganska enkelt men ändå genialiskt.
Redigerat:
Det är ungefär som med en bordssåg med längdanhåll. Det går att ställa in på olika avstånd. Man skulle istället kunna göra MDF-plattor som var olika breda, och spara från gång till gång. Eller med skjutmått eller kombinationsvinklar, istället för att ställa in avstånd på dem och använda för att placera borrhål, fräsar, ..., skulle man kunna göra olika passbitar/mallar och spara dem från gång till gång.findus42 skrev:...Vad är det med Festools aluminium-kit som gör den värd pengarna. Den kan fräsa radier, men inte lika säkert som med en mdf-remsa. Den går att ställa in för att fräsa ett rektangulärt hål med mallring. Men på samma tid som det tar att ställa in den går det att göra en mall som gör samma sak. Den mallen kan jag spara så länge det behövs och den ger exakt samma fräsning om ett år utan inställningar.
...
Sanningen är väl den att man gör både och. Ibland ställer man in ett skjutmått eller en kombinationsvinkel. Ibland gör man istället ett par mallbitar, eller spänner upp något på arbetsbordet.
Det är inte annorlunda med MFS, den har också en skala som gör den lättinställd, och den kan också ersättas med mallbitar. Ibland använder man det ena, ibland det andra. De gånger an vill ha något stabilt och lättinställt och kan gå efter mått lämpar sig MFSen väl. De gånger man skall göra större serier och MFSen inte lämpar sig perfekt, är det bättre med en mer anpassad mall.
När du sedan säger "men inte lika säkert som med en MDF-remsa" skulle jag vara intresserad av att få det förklarat.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Så gärnaMats Bengtsson skrev:
En mdf remsa är styv i sidled på ett annat sätt än aluminiumprofiler som skarvats för att få rätt längd. Om sas "passaren" sviktar det minsta så ändras radien. Det går att kontrollera glappet vid cirkelfräsning. Kör medsols först. Mät radien. Vänd sedan och kör motsols och mät skillnaden. Är den noll så är styvheten tillräcklig. Cirkeljiggen i TS ser för övrigt ut att vara väl så styv som man kan begära. Det som möjligen kan ge fel med den är att styrstiftet har liten radie. Om stålet är stort (säg 16mm) så blir trycket på stiftet rätt stort, därmed är risken för glapp i hålet större. Ett större stift ger större yta som håller emot. Det är svårare att ordna med en mall som skall klara alla mått. När mdf-mallen börjar bli fullklottrad så är det därför bättre att göra en till.
Hål som borrats i mdf flyttar sig inte så länge biten förvaras inomhus. Är hålen märkta så går fräsningen att upprepa med exakt samma resultat utan provkörningar eller fininställningar.
Inget hindrar att en gammal mall förses med fler hål så att den går att använda till flera jobb. Det är ungefär som om anhållet på justersågen har fasta lägen på de jobb du tidigare gjort.
VH/Findus
Jag har MFS 700 och tycker att det är bra (men inte direkt prisvärt). Jag undvika att använda skalorna på det (är lite allergisk mot att mäta) utan använder olika distanser (bla mdf-bitar och passbitar) tillsammans med det jag ska fräsa ut för, för att kunna ställa in MFS-en. 700-varianten är väldigt stor och klumpig vid cirkelfräsning, men det blir bra. Eventuellt kommer jag att köpa 400-varianten också, eller möjligtvis ett par 200-skenor.
Trots att jag gillar MFS-en använder jag i 9 fall av 10 egentillverkade jiggar, som oftast är snabbare och lika exakta. Men det kan ju bero på vad man är mest van vid.
Trots att jag gillar MFS-en använder jag i 9 fall av 10 egentillverkade jiggar, som oftast är snabbare och lika exakta. Men det kan ju bero på vad man är mest van vid.
Inte riktigt med dig trots beskrivningen, men kanske. Om jag förstått rätt, när du säger "men inte lika säkert som med en MDF-remsa" så menar du inte att det är så, eller att du vet att det är så, utan att det skulle kunna vara så. Dessutom förutsatt att MFSen har blivit förlängd, vilket beroende på vilken MFS man har inte behövs på de första metrarna. Dessutom i så fall under förutsättning att det gjorts en förlängning på ett sådant sätt att den sviktar mer än en MDF (som är ett ganska ostyvt material).findus42 skrev:
Det sista borde knappast kunna gälla i höjdled eller "vridled", utan endast i sidled och då förutsatt att man har en rejält bred MDF.
Du är säker på att du vet vilken bit MFSen är? När du fräser cirklar med den fräser du med 2 80 mm breda, 17 mm tjocka aluminiumprofiler parallella, fasthållna i en kvadrat av ytterligare 2 likadana profiler. Om du tänker på den vanliga sågskenan förstår jag bättre hur du kan se MDFen som aningen stabilare i höjdled och då även "vridled". Du vet att standardstiftet som följer med är ungefär 8 mm i diameter (taget från minnet) när du säger det kan vara för litet?
Jag skulle dock kunna teoretiskt förstå det i sidled om du menar något som fräses med en crikel över 2080 i längd, men under 2440 i längd, så du jämför med en hel MDF och en förlängd MFS där underlaget är helt slätt så MDFn inte kan bukta i höjdled och därmed inte heller vrida sig, och MFSens förlängning faktiskt gjorts så att den inte är stabil. Om man gör en förlängning görs det med långa fästen som går i spår i MFSen och fästs med 4 skruvar vardera, upp till 4 sådana spår kan användas för att förlänga en cirkeljigg. Det innebär att styvheten i MFSen skulle kunna vara sämre än MDFen om dessa 4 långa spår och 16 skruvar tillåter ett glapp större än styvheten i en 2.4 meter lång MDF. Har aldrig testat, men även om det är en teoretisk möjlighet, borde felet som eventuellt kan fås att uppstå vara procentuellt så litet att det inte syns på det färdiga resultatet.
--- Mats ---
Hembygge? Var har du köpt profilerna? Såg intressant ut.pebj_ skrev:
Mats !
Du har säkert rätt i att ett dubbelt parallellogram i aluminiumprofiler är tillräckligt styvt, men menar du också att det är enklare att jobba med än en ca 150mm bred 12mm tjock mdf eller plywoodremsa. Det låter på mig som om det är en rätt otymplig historia. Det verkar dessutom som det är en del att skruva och fixa med innan man är i gång med själva fräsandet. MFS fungerar säkert, men om jag skulle pyssla en halvtimme med den i stället för att ta ner en färdig mdf-mall från väggen så förlorar jag tid, och därmed pengar.
Det är riktigt att en avvikelse på någon mm inte syns på en radie på en meter. Men den märks på andra sätt. Det går t exempel inge vidare att fräsa en sådan kant i ett moment med handfräs. Varken stålet eller maskinen mår bra av att fräsa 16mm på en gång. Är det då glapp i passaren (Så länge mallen inte hänger i luften så är det bara styvheten i sidled som betyder något) så blir kanten randig. Det gör inte så mycket om kanten skall målas, men skall jag limma en list på den så gillar jag det inte.
Ett fall när avvikelser inte går att acceptera är när metoden skall användas för att göra mallar för bearbetning i bordfräs med ringar. Eller om pluggar för limning av böjda luckor skall göras. En mall för formlimning med t ex 7 lager 1,5 mm bokfaner måste ha rätt radier både på in och utsida.
MFS fungerar säkert, men det faktum att den går att ställa om och använda till allt gör att en fast mall är effektivare och minst lika bra om den är rätt gjord. Precision är vanebildande. En metod som ger rätt resultat finns det ingen anledning att sluta med. Speciellt om det inta sparar tid.
Vad gäller styrstiftet så handlade det om cirkelgiggen i TS. På bilden i första inlägget så ser det ut som om det är hål för varenda mm satta i solfjädersmönster. Det blir så många hål att de med nödvändighet inte kan vara särskilt stora. Vilket styrstift som MFS:en har har jag inte sagt något om. Min kamrat som använde MFS för att fräsa in trappsteg i vangstycken hade redan lagt ner användandet av cirkelfräsningsmöjligheterna då jag kom dit. Så jag har inte sett det göras.
VH/Findus
Du har säkert rätt i att ett dubbelt parallellogram i aluminiumprofiler är tillräckligt styvt, men menar du också att det är enklare att jobba med än en ca 150mm bred 12mm tjock mdf eller plywoodremsa. Det låter på mig som om det är en rätt otymplig historia. Det verkar dessutom som det är en del att skruva och fixa med innan man är i gång med själva fräsandet. MFS fungerar säkert, men om jag skulle pyssla en halvtimme med den i stället för att ta ner en färdig mdf-mall från väggen så förlorar jag tid, och därmed pengar.
Det är riktigt att en avvikelse på någon mm inte syns på en radie på en meter. Men den märks på andra sätt. Det går t exempel inge vidare att fräsa en sådan kant i ett moment med handfräs. Varken stålet eller maskinen mår bra av att fräsa 16mm på en gång. Är det då glapp i passaren (Så länge mallen inte hänger i luften så är det bara styvheten i sidled som betyder något) så blir kanten randig. Det gör inte så mycket om kanten skall målas, men skall jag limma en list på den så gillar jag det inte.
Ett fall när avvikelser inte går att acceptera är när metoden skall användas för att göra mallar för bearbetning i bordfräs med ringar. Eller om pluggar för limning av böjda luckor skall göras. En mall för formlimning med t ex 7 lager 1,5 mm bokfaner måste ha rätt radier både på in och utsida.
MFS fungerar säkert, men det faktum att den går att ställa om och använda till allt gör att en fast mall är effektivare och minst lika bra om den är rätt gjord. Precision är vanebildande. En metod som ger rätt resultat finns det ingen anledning att sluta med. Speciellt om det inta sparar tid.
Vad gäller styrstiftet så handlade det om cirkelgiggen i TS. På bilden i första inlägget så ser det ut som om det är hål för varenda mm satta i solfjädersmönster. Det blir så många hål att de med nödvändighet inte kan vara särskilt stora. Vilket styrstift som MFS:en har har jag inte sagt något om. Min kamrat som använde MFS för att fräsa in trappsteg i vangstycken hade redan lagt ner användandet av cirkelfräsningsmöjligheterna då jag kom dit. Så jag har inte sett det göras.
VH/Findus
Frågan om enklare att jobba med besvarade jag innan i tråden, genom att likna med längdanhåll och skjutmått och kombinationsvinklar och upprepning. Mitt påstående är att ibland är det lättare med en ställbar linjal, ibland lättare med en mall. För att det skall vara lättare med en mall krävs det ofta att man skall göra ett antal med samma mått, eller att passnign blir lättare med mall. Skall man ställa in ett specifikt mått en enda gång eller två, så kan de ställbara sakerna vara lättare.findus42 skrev:...
...
MFS fungerar säkert, men det faktum att den går att ställa om och använda till allt gör att en fast mall är effektivare och minst lika bra om den är rätt gjord....
Ytterst sällan tillverkar jag en mall utan att det varit ett längdanhåll, ett skjutmått, en kombinationsvinkel eller något annat ställbart verktyg inblandat i tillverkningsprocessen. Så jag ser inte detta som två saker som utesluter varandra, utan två saker som kompletterar varandra. Likt Daniel har jag en MFS, förmodligen fler delar, och likt Daniel använder jag annat när det går snabbare. Ju fler färdiga mallar man har som passar det man skall göra, ju snabbare går det att använda mallar.
MFS som cirkeljigg blir 17 mm tjock, och 190 mm bred. Upplever jag det som otympligare än den MDF du beskriver med dina 12 mm och 150 mm? Nej. Upplever jag det lättare att sätta ihop den än att ta ner en mall från hyllan? Nej, och mycket riktigt har jag ett par mallar på hyllan.
Hur gör jag lättast en ny cirkelmall i MDF? Såga till en lagom stor bit, borra ett hål för stiftet i 8 mm. Lägg MFSen ovanpå med stiftet i, lägg MFSen med önskad diameter ovanpå, gör hålet för kopierringen i MDFen med fräsen. Hur vet jag måtten? Jag har redan testat med MFSen. En MDF är bra när den är klar, och repetitiv, men svårare att prova ut eller mäta till rätt mått. Det är faktiskt lättare att placera hålen för MDFen med MFS än utan. På samma sätt som det är lättare att såga en mall med längdanhållet än utan.
Varje gång man tar fram MFSen måste man sätta ihop den. Man vinner mycket på om MFSen hänger någonstans som en färdig fyrkant. Att ställa in måtten går snabbt, att sätta ihop den tar tid. Numera ligger min MFS som lösa bitar. Förr hängde den hopsatt. Den skillnaden är ett stort skäl till att jag använder den mindre än förr.
--- Mats ---
Upplever nog följande metod som betydligt smidigare när det ska tillverkas lite cirklar än med MFS - skruva stiftet in och ut. Att behöva skruva en tillfällig platta på fräsen tar någon sekund så det är inga problem för min del.

Här fanns en annan kul applikation.

Helt klart intressantast hittills, och billigt vart det också http://practical-technologies.com/id15.html

Här fanns en annan kul applikation.

Helt klart intressantast hittills, och billigt vart det också http://practical-technologies.com/id15.html
Microfence har en hel del prylar som ser intressanta ut (har inte provat någon av dem dock). http://microfence.com/
Sen tror jag att Festools egna cirkeljigg för fräsar funkar rätt bra också, speciellt när man har ngt fast att ställa avståndet med.
Sen tror jag att Festools egna cirkeljigg för fräsar funkar rätt bra också, speciellt när man har ngt fast att ställa avståndet med.
Jo, när en enkel pinne duger är det bekvämare. Festool har motsvarande (en pigg som man fäster på deras stång), så man behöver inte ens byta platta eller så. Jag har använt den och den fungerar för små cirklar. Man kan inte göra lika små cirklar med den som med MFSen. Dessutom, i linje med vad Findus tar upp, de är inte lika stabila, så när man tar en lite större fräs på enbart utsidan av ett material, så skall man vara försiktig om man satsat på den typen.pebj_ skrev:
--- Mats ---
Jo, det är ett hemmabygge. Ursprungsidén kommer ifrån http://www.eurekazone.com/product-catalog/diy-ez-one men jag har anpassat konceptet till mitt behov. Själva stommen består av aluminiumprofiler ifrån http://catalog.item24.com/index.php?cat=c1000018499_MB-Building-Kit-for-Mechanical-Engineering.htmlTotem skrev:
Konstruktionen började väldigt enkel men har utökats allt eftersom och är förmodligen inte helt färdig nu heller. Gillar bordets flexibilitet och att kunna trixa om saker och ting efter behov. För mig så är bordet mer som en fast men flexibel och föränderlig del i systemet (använder en mobil enklare variant också).
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vad är det som är så dyrt?Mr Handyman skrev:
I tråden rekommenderas fräschabloner för 4 tusen för att kunna fräsa ut cirklar och det kan man få halva mitt arbetsbord för
När det gäller Eurekazones listpriser så de oftast endast listpriser, de har alltid olika kampanjer. För tillfället är det tydligen 30% rabatt på allt utom elverktyg.