11 023 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Cinderella Förbränningstoa tilluft
Hej
Har en cinderella förbränningstoa.
Den nyare modellen som kommer i år har anslutning för tilluften/inluften i bak kant under frånluften.
Min tanke är att borra ca 5 50mm hål i nederkant på muggen och ansluta avloppsrör som tilluft då jag vägrar ha en 200mm ventil på väggen och har värmegolv så tillift underifrån är också uteslutet.
Någon som har gjort ett liknande ingrepp?
Har en cinderella förbränningstoa.
Den nyare modellen som kommer i år har anslutning för tilluften/inluften i bak kant under frånluften.
Min tanke är att borra ca 5 50mm hål i nederkant på muggen och ansluta avloppsrör som tilluft då jag vägrar ha en 200mm ventil på väggen och har värmegolv så tillift underifrån är också uteslutet.
Någon som har gjort ett liknande ingrepp?
Jag tror du kan ha en vanlig ventil var som helst i rummet, huvudsaken att det kommer in luft så att toan inte får för lite.
Jag har själv en Cinderella i ett utrymme som faktiskt inte har nån tilluftsventil alls. Visst inläckage runt dörren finns det förmodligen. Den har fungerat klanderfritt i 15 år förutom att åskan tog kretskortet en gång. Jag tror att luftbehovet som står i monteringsanvisningen är tilltaget med mycket god säkerhetsmarginal.
Jag har själv en Cinderella i ett utrymme som faktiskt inte har nån tilluftsventil alls. Visst inläckage runt dörren finns det förmodligen. Den har fungerat klanderfritt i 15 år förutom att åskan tog kretskortet en gång. Jag tror att luftbehovet som står i monteringsanvisningen är tilltaget med mycket god säkerhetsmarginal.
Klicka här för att svara